Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsendrager voor achter op de auto

pino
Forum-lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 04 jun 2023 20:10

Het wachten is op degene die het kind er (al dan niet bewust) op laat zitten.
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 04 jun 2023 20:35

Ik heb daar al ettelijke keren mee gereden zo en nul problemen.
Kan 45 kilo dragen. M'n vrouw haar fiets weegt 25, de SUP 8 kg. Dus nog 12 kilo marge. Batterij kan er idd uit. Heb ik eerlijk gezegd niet bij stil gestaan.
Ik ben er al twee keer mee naar Zuid-Frankrijk gereden, heen en terug met die fietsen.
Ik ben er zelf al eens aan gaan hangen met m'n 80 kg. Dat ding bewoog niet. Hij klemt hard vast boven en onderaan de koffer.

Je mag dat verbazingwekkend vinden. Ik blijf ruim binnen de marges, dus waarom zou ik het niet doen?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 05 jun 2023 06:40

Hoeveel wind denk je dat die mand vangt?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 jun 2023 07:57

Ik moet zeggen dat ik voor de vakantie kies voor een grote dakbak, daarin al mijn tassen, en een laag baggage in de kofferbak en dan mijn racefiets in een hoes er bovenop. Ik moet zeggen die dakbak ook weinig aerodynamisch vindt, maar liever dat dan zo'n rek achterop. Mijn kofferbak is ook nog eens beter begaanbaar.

Maargoed, zon elektrische damesfiets met mand ga je niet uit elkaar halen en in de bak gooien. Dat snap ik ook wel weer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2023 13:15

Toen we nog met z,n tweeen gingen zette ik de fietsen altijd op de achterbank in de gordel met wat doeken, dat ging prima.
Maar nu met z,n vier wel achterop.

Met z,n vieren zou ik hem nooit in de auto vervoeren met een aanrijding kan dat wel eens heel vervelend zijn voor de achterpassagiers.
Vork door de achterbank en het is klaar met de kids.

Jimidimi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2015 15:21

Jimidimi 07 jun 2023 08:29

Mooi forumonderwerp.
Ik kom zelf op paar opties , de Spinder TX2 en de Pro-User Diamant TG. Welke zou het beste zijn voor een carbon frame?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2023 08:47

Allebei prima.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 07 jun 2023 09:58

Jimidimi schreef: 07 jun 2023 08:29 Mooi forumonderwerp.
Ik kom zelf op paar opties , de Spinder TX2 en de Pro-User Diamant TG. Welke zou het beste zijn voor een carbon frame?
Ik las een paar jaar geleden een test van fietsendragers. Daar kwamen Thule en Uebler er als duidelijke winnaars uit. (Denk aan gebruiksgemak, stevigheid en blijft het goed op zijn plaats) Zeker die spinder lijkt mij een onding. Voor minder koop je een Thule (Eurostar) voor drie fietsen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 726
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 07 jun 2023 10:28

HarryuitHilversum schreef: 07 jun 2023 09:58
Jimidimi schreef: 07 jun 2023 08:29 Mooi forumonderwerp.
Ik kom zelf op paar opties , de Spinder TX2 en de Pro-User Diamant TG. Welke zou het beste zijn voor een carbon frame?
Ik las een paar jaar geleden een test van fietsendragers. Daar kwamen Thule en Uebler er als duidelijke winnaars uit. (Denk aan gebruiksgemak, stevigheid en blijft het goed op zijn plaats) Zeker die spinder lijkt mij een onding. Voor minder koop je een Thule (Eurostar) voor drie fietsen.
De Spinder heeft als grote voordeel dat hij gebouwd is om de fiets vast te maken aan de zadelbuis. Zeker voor carbon is dat wel aan te raden. Verder gebruiken zij een soort strap ipv een klem, wat ook weer beter is voor carbon. Met een klem heb je de kans dat je het carbon indrukt.
Ik heb zelf een Thule (instapmodel) en gebruik regelmatig de duurdere van mn pa, omdat je die kunt inklappen en opklappen. Het grote nadeel van allebei vind ik juist die beugel aan de achterkant waar de klemmen voor de fiets te bevestigen aan zitten. Dat ding zit eigenlijk altijd in de weg van de trappers, en je bent totaal niet flexibel doordat die klemmen aan de beugel vastzitten, en dus beperkt zijn in de manier waarop je de fiets kunt vastmaken en plaatsen. De spinder heeft dat imho een stuk beter opgelost door die bevestiging in het midden te maken, en van daaruit om de zadelbuis. Dit is wel alleen op basis van observatie, want ik heb hem nooit gebruikt, maar het systeem ziet er in mijn ogen makkelijker en handiger uit voor carbon fietsen.

Die fietsdrager testen worden meestal door instanties als de consumentenbond gedaan, en richten zich vooral op e-bikes tegenwoordig. Aangezien een gemiddelde e-bike bijna 3x zo zwaar is als een carbon wielrenfiets is het natuurlijk een compleet andere usecase.
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 07 jun 2023 11:05

De test was van roadbike.de Gericht op racefietsen dus. Ik klem mijn Carbon fietsen al 10 jaar probleemloos op het frame. Als je klem van rubberachtig spul is, is dan geen enkel probleem. Kwestie van niet te hard draaien. Ik vind zelf de paal in het midden van Spinder erg onhandig. Die paal moet je elke keer weer monteren. Een maat van me heeft zo’n ding en staat rustig 20 minuten te prutsen. Ik zet binnen 5 minuten drie fietsen en de drager op mijn trekhaak.

Jimidimi
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 nov 2015 15:21

Jimidimi 07 jun 2023 11:20

HarryuitHilversum schreef: 07 jun 2023 09:58
Jimidimi schreef: 07 jun 2023 08:29 Mooi forumonderwerp.
Ik kom zelf op paar opties , de Spinder TX2 en de Pro-User Diamant TG. Welke zou het beste zijn voor een carbon frame?
Ik las een paar jaar geleden een test van fietsendragers. Daar kwamen Thule en Uebler er als duidelijke winnaars uit. (Denk aan gebruiksgemak, stevigheid en blijft het goed op zijn plaats) Zeker die spinder lijkt mij een onding. Voor minder koop je een Thule (Eurostar) voor drie fietsen.
Thule eurostar? Die heeft klemmen toch? Kan dat wel om carbon buis? En bedoel je wellicht de euroride ipv eurostar?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 jun 2023 12:31

Zoveel mensen Zoveel wensen.
In deze klasse worden er niet veel slechte producten verkocht.
Moest ik nu kiezen, dan zou ik voor de Spinder gaan. Het vastzetten daarbij lijkt heel eenvoudig en praktisch, met inderdaad als grote voordeel klemmen op de zadelpen.
Ik heb nu een Thule, dat werkt ook goed, maar met de 2e fiets zit ik altijd te klooien met de stang met klem daarvan. Die moet dan door het frame van de eerste fiets

Plaats reactie