Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsendrager voor achter op de auto

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2019 10:49

Hallo,

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van de fietsendrager van onze ouders, wordt het nu eens tijd dat wij zelfstandig worden. :lol:

Dus wij zijn op zoek naar een fietsendrager voor achter op de auto. Deze zal eigenlijk alleen met vakantie worden gebruikt, omdat ik liever mijn fiets in de auto leg. Met vakantie ligt die vol met bagage, dus moet de fiets achterop.

Nu was mijn oog gevallen op de Thule g2 921.

https://www.decathlon.nl/p/fietsendrage ... CgQAvD_BwE

Is dit een goede drager of zijn er betere? Een drager voor max 2 fietsen is voldoende. Waar moeten we op letten? Ik zie ook dat er duurdere zijn, maar zijn die ook veel beter? Ik vind het belangrijk dat er voldoende afstand tussen de fietsen zit, zodat die niet tegen elkaar aan trillen..

Alvast bedankt voor jullie advies!

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 18 jul 2019 11:17

Ben zelf uiterst tevreden van de Westphalia BikeLander. Heb die al een jaar of 5 regelmatig in gebruik. Zeer degelijke constructie, voldoende afstand tussen de rails. Enig aandachtpuntje : voor sommige (electrische) fietsen en (downhill) MTBs zijn de rails aan de korte kant, Is wel duurder dan de door jou geciteerde Thule.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 18 jul 2019 11:23

Ziet er prima uit en prijs lijkt mij scherp voor een Thule. Doe wel wat schuimrubber (isolatiepijp voor cv) tussen die draaiknoppen als je een carbonfiets hebt. En de beste plaats is bij het frame waar de zadelpen naar binnen gaat.
prj

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 jul 2019 11:26

Een nieuwe fase in je leven. Net als toen je het huis uit ging :lol:

Aspecten waar ik op zou letten, naast de door jou genoemde wensen:
- Kan de drager met fietsen en al kantelen zodat je je kofferbak open kunt krijgen?
- Hoe compact kan deze opgeborgen worden in je schuur? Maar ook in de auto!

Wij lenen ook altijd de drager van mijn schoonouders :oops:
Deze kun je heel compact opbergen waardoor ik deze ook makkelijk in de auto kan meenemen als deze even niet in gebruik is. En het scheelt ruimte in je schuur.
Kantelfunctie is super handig als je onderweg bent. Ervaring leert dat je altijd iets uit je kofferbak wilt halen, als je telkens de fietsen en drager er af moet halen wordt uiteindelijk nogal chagrijnig...

Voorbeeld: https://www.heuts.nl/pro-user-diamant-fietsendrager

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2019 11:35

Philippos schreef: 18 jul 2019 11:26 Een nieuwe fase in je leven. Net als toen je het huis uit ging :lol:

Aspecten waar ik op zou letten, naast de door jou genoemde wensen:
- Kan de drager met fietsen en al kantelen zodat je je kofferbak open kunt krijgen?
- Hoe compact kan deze opgeborgen worden in je schuur? Maar ook in de auto!

Wij lenen ook altijd de drager van mijn schoonouders :oops:
Deze kun je heel compact opbergen waardoor ik deze ook makkelijk in de auto kan meenemen als deze even niet in gebruik is. En het scheelt ruimte in je schuur.
Kantelfunctie is super handig als je onderweg bent. Ervaring leert dat je altijd iets uit je kofferbak wilt halen, als je telkens de fietsen en drager er af moet halen wordt uiteindelijk nogal chagrijnig...

Voorbeeld: https://www.heuts.nl/pro-user-diamant-fietsendrager
Hij kan met een voetpedaal naar beneden kantelen en hij kan plat worden opgevouwen, zodat hij in de kofferpak past en weinig ruimte in de garage inneemt. :like:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2019 11:36

prjz schreef: 18 jul 2019 11:23 Ziet er prima uit en prijs lijkt mij scherp voor een Thule. Doe wel wat schuimrubber (isolatiepijp voor cv) tussen die draaiknoppen als je een carbonfiets hebt. En de beste plaats is bij het frame waar de zadelpen naar binnen gaat.
Ja klopt, komt altijd een stukje doek tussen en vast is vast... :like:

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 jul 2019 12:38

Er zijn er ook die tot een vierkant opgevouwen kunnen worden, mijn voorkeur, ik heb er een van Ubler maar Thule zal ze ook hebben.

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 18 jul 2019 12:50

Ik heb hetzelfde model, maar dan de versie voor 3 fietsen. Heb daarvoor gekozen omdat het ook bij twee fietsen meer ruimte tussen de fietsen biedt (met de middelste plek dus onbezet) en het prijsverschil was destijds nihil.

Verder is het een topding. Makkelijk achter de auto te hangen, robuust, kantelfunctie werkt prima en fietsen staan er goed op. Ik heb niks meer nodig, zou hem zo weer kopen.

Hij is ingeklapt (de beugel kan worden ingeklapt) redelijk compact.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 18 jul 2019 13:15

Dat is een slimme keuze, een drager voor 3 gebruiken voor 2. Ik heb behoorlijke spijt van de aangekochte Thule voor 2 fietsen. Ik moet de vorken en/of derailleurs inpakken met isolatiemateriaal om beschadiging te voorkomen (en daar kom je natuurlijk pas achter als je fietsen beschadigd zijn na de eerste keer). En dan heb ik het over slanke racefietsen; met trekkingfietsen is het nog veel lastiger. Mijn fietsmaat heeft een oude versie van hetzelfde model dat net genoeg (1 a 2 cm extra) ruimte biedt.
En nu ben ik fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2019 13:20

marcus66 schreef: 18 jul 2019 13:15 Dat is een slimme keuze, een drager voor 3 gebruiken voor 2. Ik heb behoorlijke spijt van de aangekochte Thule voor 2 fietsen. Ik moet de vorken en/of derailleurs inpakken met isolatiemateriaal om beschadiging te voorkomen (en daar kom je natuurlijk pas achter als je fietsen beschadigd zijn na de eerste keer). En dan heb ik het over slanke racefietsen; met trekkingfietsen is het nog veel lastiger. Mijn fietsmaat heeft een oude versie van hetzelfde model dat net genoeg (1 a 2 cm extra) ruimte biedt.
Welk type van Thule heb je precies?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 jul 2019 13:22

Ik heb een Thule VeloSpace voor 2 fietsen. Prima drager met veel ruimte tussen de fietsen. Ook mtb's kunnen mee met voldoende afstand zodat ze elkaar niet raken.

Let ook op de stekker die je nodig hebt, anders eventueel een adapter gebruiken.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2019 13:27

Ik heb nu een Uebler fietsendrager gezien die volledig inklapbaar is (dit vind ik wel handig op vakantie, zodat hij makkelijk in de kofferbak past en ook nog boodschappen erbij) Onze Ford Fiesta heeft niet een super grote kofferbak, dus ik ben bang dat als de drager niet volledig kan worden ingeklapt, de achterbank naar beneden moet. Dat is niet handig als er ook mensen achterin moeten zitten.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 18 jul 2019 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie