Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsendrager voor achter op de auto

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 06 jun 2022 20:39

Wie heeft het juiste antwoord voor mij?
Momenteel heb ik een Hapro voor 3 fietsen en wil graag naar een compactere drager i.v.m. mijn nieuwe auto en beperktere kofferruimte (Skoda Karoq)
Rij meerdere duizenden kilometers per jaar met de drager en dan gaat deze veelal op locatie (Italië, Frankrijk etc.) in de kofferbak in de auto.
Echter, heeft de Hapro voor mij voordelen die ik graag zoek in een fietsendrager die ik zou kunnen "opvouwen". (Hapro is nogal lomp qua frame)
Veel dragers hebben vaste wielbakken of riemen op vaste plaatsen.
Wil deze per fiets kunnen verschuiven/ verplaatsen
Wil ook graag de riemen recht onder de wielen i.p.v. op 10 cm afstand.
Wanneer je 2 fietsen op de drager wilt zetten dan moeten de riemen van ver om de velgen worden gespannen en trek je de wielen als het waren naar elkaar toe, tevens krijg je een rare hoek op het carbon (rij met carbon wielen)
Ook is de beugel waaraan de klemmen zitten bij de huidige dragers vrij laag waardoor je menig fiets moet klemmen op de plek waar jouw bidonhouder zit i.p.v. een eind erboven.

Wie kent een drager met:
- Een hogere beugel
- Verstelbare wielgoten (per fiets)
- Een drager waarvan de zijkanten naar binnen te klappen zijn, voor compacte plaatsing achterin de kofferbak. \

Alvast bedankt voor jullie ideeën en de gouden tip.
(Heb zelf gedacht aan de Pro Diamond SG, iemand ervaring mee?)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2022 21:22

Thule EasyFold en Uebler i21 / i31 serie.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 07 jun 2022 11:43

Dank je Havana.
Maar dan nog heb je 1 bak waar de wielen van beide fietsen instaan. Veelal heb ik ze iets verschoven van elkaar en dan moet je met die riemen zo trekken.
Wel blijven al die beugels heel klein zoals ik zie, waardoor je de fiets bijna aan de onder buis moet klemmen.
Wil je ze op de staande buis klemmen dan zit je t.h.v. de bidonhouder.
De enige met een iets hogere beugel is de XLC Azura.
Nog maar eens verder puzzelen.....

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 07 jun 2022 11:54

Spinder Xplorer(+). Losse goten, de wielsteunen (waar de riempjes aan zitten) kan je voor beide fietsen apart verstellen. Drager heeft geen beugel maar twee armen tussen de fietsen, daardoor kun je de fietsen goed aan de zadelbuis/zadelpen klemmen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 jun 2022 14:27

Ik weet niet of ik je wensen helemaal snap. Idealiter staan de riempjes juist niet recht onder het wiel maar in een flinke hoek, links en rechts tegengesteld waardoor een veel stijvere constructie ontstaat. Ik heb zelf de Uebler, daar kan het riempje vrij draaien en gaan ze altijd vlak over de velg. Ik heb er een stuk binnenband overheen geschoven en gebruik ook nog een stukje verwarmingsbuisisolatie als extra bescherming tegen eventuele schuurplekken. Bovendien lopen de goten op, links en rechts tegengesteld, waarmee de boel weer wat vaster staat.

Daarnaast kun je bij de Uebler, en vast ook bij andere, ervoor kiezen om de klemmen vanaf de bovenkant of de onderkant van de beugel te laten komen, kwestie van omdraaien. Mijn eigen fiets is een hekwerk, dus die gaat van bovenlangs de beugel zodat ik boven de bidonhouder uitkom, de fiets van mevr Woefdram juist niet.

Als je een model kiest met een brede beugel, kun je de klemmen altijd zo zetten dat de fietsen perfect versprongen van elkaar zitten. Dat gecombineerd met oplopende wielgoten en de schuine riempjes geeft het beste resultaat. IMHO.

Gebruikersavatar
The RowingCyclist
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 jun 2022 11:53

Gebruikersavatar The RowingCyclist 07 jun 2022 14:58

Ik heb zelf een gouwe ouwe Multa fietsendrager. Fantastisch ding en onbreekbaar. Is geschikt voor twee fietsen en heeft twee hogere, verstelbare klemarmen voor frame of zadelbuis. Is ook helemaal inklapbaar, past gemakkelijk in de kofferbak. De wielgoten zijn alleen niet verstelbaar, maar dat is met 4 verschillende fietsen nog nooit een probleem geweest (race- en stadsfietsen)

Paar jaar geleden voor 40 euro gekocht op marktplaats. En daar staan er nog heel veel op zie ik :lol:

Afbeelding


Afbeelding

(foto's zijn van internet geplukt)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 jun 2022 20:10

Iemand ervaring met een carbon fiets op een twinnyload swing?
De palen kun je eruit halen en dat bergt makkelijk op maar de palen staan heel los.
Je trekt de fiets dus zo een centimeter of 5 a 10 naar voor en naar achter.
Kan dat kwaad bij een carbon frame of niet?

Deze drager is het:
https://www.allwheels.nl/fiets-accesso ... swing-ffk/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2022 20:46

Geen ervaring mee maar mij lijkt het niet de stevigste drager.
Maar ik kan het volledig mis hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jun 2022 07:25

Ik heb zelf ook de Hapro Atlas voor 3 fietsen.
Met een inbussleuteltje kan je de goten verstellen en de klemming voor de fietsen zit net onder de bovenbuis of je klemt op de bovenbuis.
Enige wat ik heb gedaan is de stang van de 3e fiets verlengt zodat deze iets verder van de middelste fiets staat, erg handig bij mtb's die wat breder zijn.
Ik heb de 1e versie van die drager, waarbij de rubber straps om de wielen vast te zetten, erg kort waren.
Deze heb ik vervangen door het latere (blauwe straps ipv grijze) model, die langer zijn, handig voor hoge carbon wielen.
Drager is wel een stuk zwaarder dan de alu Thule's of Ueblers, maar ligt lekker strak achter de auto itt mijn vorige drager, een Thule die constant bewoog achter de auto!
Erg kleine kofferbak bij die Skoda dus, in mijn Toyota past ie prima, alleen de lichtbalk inklappen, thats it!

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 08 jun 2022 09:03

@spykerracing90 en @woefdram, dank voor jullie feedback.
Ga zeker eens kijken naar de Spinder en nogmaals naar de Uebler.
Zoals je aangeeft, klemmen boven de bidonhouder is mijn wens ook. Wil het torsiemoment graag beperken en als je een frame vrij laag moet klemmen en hij staat vervolgens 1.200 km achter de auto bij 120 a 130 km p/uur dan is een hogere grip stabieler en beter voor de fiets imho.
Hou jullie op de hoogte

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 08 jun 2022 10:27

Iemand enig idee of fietsendragers tegenwoordig ook interessant zijn voor dieven? Heb laatst een EasyFold van Thule gekocht. Handig maar duur. Anders dan mijn vorige drager heb ik nu telkens de neiging om de drager op te bergen in de auto op de plaats van de bestemming.

Slot dat er op zit is lijkt me ook niet echt diefstal-proof.

i-mac

i-mac 08 jun 2022 20:33

JazzHands schreef: 08 jun 2022 10:27 Iemand enig idee of fietsendragers tegenwoordig ook interessant zijn voor dieven? Heb laatst een EasyFold van Thule gekocht. Handig maar duur. Anders dan mijn vorige drager heb ik nu telkens de neiging om de drager op te bergen in de auto op de plaats van de bestemming.

Slot dat er op zit is lijkt me ook niet echt diefstal-proof.
Ik haal de fietsendrager altijd van de trekhaak, en leg die in de koffer. De sleutels van Thule zijn o.a. op ebay te koop. Ik zou het even moeten opzoeken op mijn Easyfold of de cijfers zichtbaar zjn op het slot. Op mijn vorige model, de Euroclassic kon je de cijfers zomaar aflezen. En de reeks bevatte toen maar 2 cijfers. Dus moet je als dief 99 verschillende sleutels bij hebben.

Plaats reactie