Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voor de afvallers

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 12:01

Ik denk dat er meer (beginner)fietsers zijn hier die fietsen om af te vallen. Zonder lol erin te hebben redt je het niet en gelukkig heb ik er lol aan. Maar ook al fiets je jaren en heb je moeite met de laatste kilo's, dan heb je misschien wat aan de tips en trucs van andere. Ik heb jaren gesport en ben bezig geweest met voeding en na 20 jaar en 34kilo zwaarder ga ik het weer oppakken. Sporten en afvallen. Iedereen is anders en iedereen valt anders af. Vertel eens hoe zwaar je was en hoeveel kilo je bent afgevallen, wat was je dieet of had je geen dieet. Wat eet zoal op de dag en hoe zwaar was het bijvoorbeeld. 1.5 maanden geleden was ik nog 124 kilo en ben nou 116. Ik let vooral op dat ik niet snoep, geen alcohol, wat erin gaat gezond is en het avondeten is een gerecht uit Sonja Bakker boek . Ik fiets om de dag een uurtje tot anderhalf. Meer tijd heb ik ook niet. Hopelijk hebben wij wat steun aan elkaar om zo de pens wat weg te fietsen en te kijken of het eetpatroon niet iets aangepast moet worden
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 05 jul 2019 12:41

Chapeau, de eerste 10 kilo zijn er al bijna af! Laat vooral ook suikerbommen als frisdrank (cola, etc) staan en drink water/thee/melk/koffie als alternatief. Over chips en andere (gefrituurde) vettigheid hoeven we het hopelijk al helemaal niet te hebben. Je zult zien dat de combinatie van gezond verstand en een beetje opletten (geen overvolle bord of een tweede keer opscheppen bij het avondeten) en 3-4x in de week een stuk fietsen de volgende 10 kilo er ook vrij makkelijk af zullen gaan. Neem vooral de tijd en heb geduld, het is een proces van maanden, verwacht niet binnen een paar weken wonderen. Succes!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 jul 2019 13:31

Ik ben ook bezig om weer een paar kilo's te verliezen. Dit houdt voor mij in: De helft minder brood, helft minder koolhydraten bij het avondeten en geen suiker (koek, snoep, chocolade etc). Meer eiwitten zoals ei, kwark, kip e.d. Geen alcohol, nou ja soms één biertje in het weekend en geen chips, nootjes, friet e.d.

Discipline is er om af te vallen, dat is niet het probleem maar.....

Ik zit momenteel na 2 uur als een vaatdoek op de fiets. Kan mijn vaste fietsgroepje met moeite volgen, of eigenlijk bedoel ik dat ik alleen in het wiel lig te harken daar waar ik normaal lekker mee kan rijden. Ik eet wel gewoon voor en tijdens een rit zoals anders maar het voelt niet lekker. Ik mis gewoon de lange power welke ik normaal wel heb.

Is het zo dat mijn lichaam de eerste weken moet wennen aan een verminderde koolydraten, vet e.d inname en gaat dit na verloop van tijd beter worden?
Hoe gaan jullie hiermee om, solo ritjes maken op lage intensiteit of gewoon hard blijven rijden en jezelf verrot thuis laten komen?
Laatst gewijzigd door vincent75 op 05 jul 2019 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 05 jul 2019 13:53

Hallo,

Goed van je dat je bezig bent met afvallen en dus een mooi gewicht gaat krijgen.
Ook ik heb met het bijltje moeten hakken.........

Het sporten (3 a 4x in de week) hardlopen, heeft bij mij echter niet het (over) gewicht laten af-vallen..........................en ik deed in die periode ook van alles aan diëten...........En viel er maar heel weinig van af.................of het kwam er weer net zo hard (en meer) weer bij...........

Nadat ik het een beetje zat was en mijn snaai buien onder controle wilde hebben kwam ik bij toeval op deze site https://gripopkoolhydraten.nl/ de afkorting is GOK. Misschien heb je er wat aan.

Deze methode heeft mij -17 kg laten afvallen en ben ik nu na 8 jaar nog steeds op een mooi gewicht.........................helaas is dat niet voor iedereen, het is aan de mensen die willen afvallen om bewust om te gaan met voeding en zo een dieet vol weten te houden......................dus het koppie leren te gebruiken.

Mijn slogan is dan ook "Ieder verantwoord dieet werkt, als je de juist manier van denken hebt. "

Overigens ben ik al een aantal jaren geleden gestopt met hardlopen en heb ik nog niet zo lang geleden het race-fietsen ontdekt................Wel fiets ik al een aantal jaren op een sport- fiets, woon-werk en in vakantie's maak ik lange ritten, van B&B naar B&B..........of hotel :lol:

Ik wens je veel succes met het krijgen van een mooi en gezond gewicht, je krijgt er een berg energie voor terug ;)

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 14:17

Hoi Joopi, klopt daar heb je gelijk in. Bubbelwater, thee en koffie. Natuurlijk eet ik soms ook wat lekkers en soms laat ik mij ook even gaan. Het moet wel leuk blijven
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 14:22

Hoi vincent. Wat ik vroeger heb geleerd is dat verandering in training of soms zelfs andere sporten doen heel effectief is. Minder eten is soms minder energie dus anders trainen. Je kan ook een rugzak op doen met gewichten erin. Breng verandering in eten, trainen en sporten. Je lichaam went aan alles op den duur dus moet je deze uitdagen
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 14:24

Dankje carjans
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2019 14:48

Mooi verdienmodel dat 'Gripopkoolhydraten', €20 per boek aftikken, alle believers kopen alle boeken. $$$

@Vincent, als je al laag in je glycogeen voorraad zit dan gaat die met één normale maaltijd niet aangevuld zijn. Je lichaam heeft gewoon glycogeen (en dus koolhydraten) nodig om op niveau te kunnen sporten. Als je het huidige dieet aan wilt houden, dan zou je kunnen proberen om direct na het eerste kwartier op de fiets al wat koolhydraten te eten, dan kan je die klap wat uitstellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 15:04

Nog even vincent over dat je lichaam went. Ken je het programma bizarre eters? Er was een vrouw die at alleen maar patat met zout en wit brood met kaas. Al 10 jaar. Goed lichaam, niet lelijk. Dokter zei: als je dit blijft doen dan krijg je over 20 jaar er last van. Dussss na 30 jaar friet en witbrood met kaas krijg je klachten. Ik bedoel heb je structuur in eten en sporten dan ga je stil staan.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 05 jul 2019 15:05

amclassic-fan schreef: 05 jul 2019 14:48 @Vincent, als je al laag in je glycogeen voorraad zit dan gaat die met één normale maaltijd niet aangevuld zijn. Je lichaam heeft gewoon glycogeen (en dus koolhydraten) nodig om op niveau te kunnen sporten. Als je het huidige dieet aan wilt houden, dan zou je kunnen proberen om direct na het eerste kwartier op de fiets al wat koolhydraten te eten, dan kan je die klap wat uitstellen.
Bedankt, ik ga proberen om eerder koolhydraten in te nemen op de fiets daar waar ik normaal pas na 2 uur begon te eten. Minimale isotone sportdrank in 1 bidon en water in de andere is wat ik normaal gebruik.
Bedoeling is om eerst 2 maanden even goed te "vermageren" Er zitten nog wat extra kilo's bij door 6 weken rust door een ski ongeval en daarna verminderde training.
Na deze extra kilo's kwijt te zijn wil ik weer iets koolhydraten opbouwen om lekker te kunnen fietsen.
Ik wil wel geleidelijk nog enkele kilo's kwijtraken maar dit mag geen negatief effect hebben op mijn fiets prestaties.

Moet je lichaam wennen aan een lagere glycogeen voorraad of is het gewoon een feit dat je dan minder presteert.

Van dieet boeken, dieet goeroes e.d. wordt ik niet warm of koud van. Gewoon meer verbranden dan je inname. Al is het wat je inneemt hier wel een belangrijke factor. Waar ik voor wil waken is om met aangepast eten meer spieren af te breken en hierdoor de fietsprestaties achteruit gaan.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 jul 2019 15:15

@Vincent, vooral niet even snel gewicht willen verminderen, Als het geleidelijk aan gaat heb je ook veel meer kans dat je niet gaat jojo'en.
Ik ben gewoon blijven eten, maar niet snoepen. Af en toe eens iets eten wat je graag hebt, maar misschien niet op je gezonde lijstje staat. En de dagen dat je niet fietst misschien ook nog eens een uur stevig doorwandelen.
Op die manier ben ik ook 17 kg kwijt geraakt en die ben ik na 4-5 jaar nog steeds kwijt.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 05 jul 2019 15:57

Super gedaan
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Plaats reactie