Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voor de afvallers

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 07 jul 2019 20:53

Jans schreef: 07 jul 2019 20:49
bever schreef: 07 jul 2019 20:44Avocado !
Is wel gezond, maar ik vind het vies.
Probeer het een keer met een beetje koriander, is lekker :)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8295
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2019 20:56

bever schreef: 07 jul 2019 20:53
Jans schreef: 07 jul 2019 20:49
bever schreef: 07 jul 2019 20:44Avocado !
Is wel gezond, maar ik vind het vies.
Probeer het een keer met een beetje koriander, is lekker :)
Nee, laat maar. Ik heb andere dingen die ook gezond zijn en die ik wel lekker vind.
In een salade kan ik het nog wel hebben.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 07 jul 2019 21:07

Dank janar

Duidelijk vincent

Rood fruit is gezonder iets met antioxidanten dacht ik

Avocado vind ik ook niet bijzonder. Heb nog geen recept gevonden wat het echt lekker maakt. Misschien met lading knoflook en mayo🤣🤣🤣
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 jul 2019 21:13

Ik ben zelf van 110+ naar 77 kg gegaan (182 cm).

10 kg ging er af door het fietsen, de rest door beter te eten.

Mijn tips:

Als je 80 kg wil wegen, eet dan voor iemand van 80 kg. Niet als iemand van 60 of 90 kg. Dus niet te hard lijnen, maar ook niet jezelf voor de gek houden dat je een gebakje laat staan en dat dat het 'probleem' wel oplost.

Breng je kennis op pijl over Koolhydraten, Vetten en Eiwitten etc.
Verdiep dit nog verder naar:
Snelle en langzame koolhydraten (en wat dit doet met je bloedsuiker spiegel).
Trans vetten, verzadigde en (meervoudig) onverzadigde vetten.


Kijk wat je nu eet, en wat je kan vervangen door een gezondere variant (de volgende stap is minder eten, je kennis over WAT je eet is veel belangrijker).
Kijk of je verhouding (koolhydraten/vetten/eiwitten) klopt (ik at veel te veel snelle koolhydraten en te weinig eiwitten).

Eet genoeg op je sportdag!! Deze dag is niet om te lijnen! Denk ook aan je herstelmaaltijd!! Begin binnen 20 min, maar eet het uiterlijk binnen 2 uur na het fietsen. Dit voorkomt bij mij in de volgende 3 dagen eet buien. En helpt bij mijn herstel. Meestal neem ik dan ook iets wat ik mij de rest van de tijd ontzeg, zo houd ik het vol.

Lees de achterkant van de verpakking!! Op de voorkant staat altijd een 'hint' dat het gezond is, als ik dan de achterkant ga lezen. Ga ik altijd lachen.

Denk om kwaliteit van je voedsel! Ik dacht altijd dat ik goed bezig was als ik een droog kaakje at, met bovenstaande kennis weet ik wel beter. Dus voeden, ipv vullen!! Alles wat in een fabriek verwerkt is, is bij mij al bij voorbaat verdacht (liefst als er een plasticje omheen zit en er staat een goede leus op dat het gezond lijkt, bijv. ontbijtkoek of yoki met 0% vet). Ik ben ook van mening dat je lichaam zelf de moeite moet doen om de voedingstoffen ergens uit te halen, ipv dat het al gedaan is voor je (sinaasappel eten ipv. drinken).

Dit is ook wel een leuk stukje over brood:
https://evajinek.kro-ncrv.nl/fragmenten ... hammen-zit

Verder:
If you want to change your life, you have to change your daily routine.
Je kan in een weekend meer verzieken, dan dat je door de weeks goed doet.
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 07 jul 2019 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 jul 2019 21:24

8 jaar geleden (2011) was is 110 kg (1.75) toen was ik het na 20 jaar overgewicht zat. Toen het “de helft minder vreten” dieet gaan volgen. En elke dag 2 uur gaan wandelen. Na precies een half jaar was ik 71 kilo. Na 1,5 jaar (in 2013) gaan ik gaan hardlopen. In 2014 ook gaan fietsene en triathlons. Sindsdien fiets en loop ik gemiddeld 20 tot 25 uur per week. Waarvan het overgrote deel bestaat uit de dagelijkse woon/werk ritjes op de fiets. (Tussen de 60 en 100 km). Ondertussen weeg ik 75 kilo (door extra spiermassa) ik let altijd nog wel op mijn eten maar zorg er ook voor dat ik voldoende eet. Eten tijdens fietsen doe ik eigenlijk nooit. Een keer een sultana koekje bij een 200 plus rit. In de loop der jaren heb ik mijn lichaam aangeleerd om bij lange duurprestaties op mijn vetverbranding te fietsen. Ik heb een vrije stevige bouw zonder dik te zijn. Lichter dan 75 kilo zonder spiermassa te verbranden lukt eigenlijk niet. Maar dat hoeft ook niet van mij. Verder geloof ik allemaal niet zo in allerlei dieet adviezen en hypotheses. Gewoon veel en hard fietsen dan komt en blijft alles goed (bij mij dan) :mrgreen:

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 07 jul 2019 21:34

RVV schreef: 07 jul 2019 21:24 Eten tijdens fietsen doe ik eigenlijk nooit. Een keer een sultana koekje bij een 200 plus rit. In de loop der jaren heb ik mijn lichaam aangeleerd om bij lange duurprestaties op mijn vetverbranding te fietsen. Ik heb een vrije stevige bouw zonder dik te zijn. Lichter dan 75 kilo zonder spiermassa te verbranden lukt eigenlijk niet. Maar dat hoeft ook niet van mij. Verder geloof ik allemaal niet zo in allerlei dieet adviezen en hypotheses. Gewoon veel en hard fietsen dan komt en blijft alles goed (bij mij dan) :mrgreen:
Wacht ff. Jij rijdt serieus ritten van 200+ op een sultana koekje ? (ff afgezien van het ontbijt). Ik lees ergens iets verkeerds denk ik...help me :shock:

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 07 jul 2019 21:42

If you want to change your life, you have to change your daily routine.
Je kan in een weekend meer verzieken, dan dat je door de weeks goed doet.

Mooi gezegd. Ik lees gelukkig de achterkant en soms vergeet ik dat. Zoals laatst met het stokbrood. Ik pakte een bruine en witte. Bij thuiskomst toch lezen, de bruine was wit maar geleurd met suiker dus zelfs ongezonder. Ach ja in de haast gebeuren zulke dingen. Het moet ook geen obsessie worden en je hoeft echt niet saai te eten om gezonder te eten. En ook ik pak wel eens een biertje maar niet ieder weekend.

Vandaag begonnen met 2 geroosterde volkoren met beetje appelstroop en 1 witte bolletje met kalkoen, komkommer en honing mosterd. Smiddags 2 pistoletjes spelt met half plakje geitenkaas, tomaat en ricola en vanavond de noodles soep van Sonja. en als verwennerij een quaddrupel onder tour de jour. Gekregen van de buren voor het verzorgen van de paarden
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 07 jul 2019 22:35

bever schreef: 07 jul 2019 21:34
RVV schreef: 07 jul 2019 21:24 Eten tijdens fietsen doe ik eigenlijk nooit. Een keer een sultana koekje bij een 200 plus rit. In de loop der jaren heb ik mijn lichaam aangeleerd om bij lange duurprestaties op mijn vetverbranding te fietsen. Ik heb een vrije stevige bouw zonder dik te zijn. Lichter dan 75 kilo zonder spiermassa te verbranden lukt eigenlijk niet. Maar dat hoeft ook niet van mij. Verder geloof ik allemaal niet zo in allerlei dieet adviezen en hypotheses. Gewoon veel en hard fietsen dan komt en blijft alles goed (bij mij dan) :mrgreen:
Wacht ff. Jij rijdt serieus ritten van 200+ op een sultana koekje ? (ff afgezien van het ontbijt). Ik lees ergens iets verkeerds denk ik...help me :shock:
Je wordt goed in wat je traint....

Je kan alles zeggen over RVV, maar niet dat hij niet (hier op) traint :lol: :lol: :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 07 jul 2019 23:07

Nouja niet letterlijk 1 koekje. Ik steek meestal 2 of 3 pakjes bij me (er zitten geloof ik 3 koekjes in een pakje). Van te voren wel een broodje eten. En natuurlijk gewoon op regelmatige basis (verdeeld over de dag maar eigenlijk nooit tijdens het sporten) mijn lichaam van voldoende energie voorzien. Maar ik kan heel goed fietsen zonder van te voren te eten. Zoals ik al eerder schreef. Je moet gewoon leren te sporten op vetverbranding. We hebben voor 2 uur glycogeenvoorraad in onze spieren en lever, maar voor dertig dagen aan vetreserves (het andere uiterste). Train je lichaam om vetten als brandstof in combinatie met glycogeen te gebruiken. Dan hoef je je lichaam ook niet continue van brandstof te voorzien tijdens lange (duur) ritten.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 08 jul 2019 08:18

https://www.sportzorg.nl/sportvoeding/b ... gspiramide

Voor de geïnteresseerden. Weet niet of dit al voorbij is gekomen. Veel info en overzichtelijk
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 08 jul 2019 08:21

Toch heb ik het idee dat ik soms tegenstrijdige dingen lees of ik begrijp het niet. Op dezelfde website van hierboven lees ik dit:

Beweegtips bij overgewicht
Waar veel onduidelijkheid over bestaat is de intensiteit waarop je moet bewegen om af te vallen. Het is een misverstand dat je door rustige duurtraining het meeste afvalt, omdat dat de vetverbranding zou stimuleren. Uiteindelijk val je af door zoveel mogelijk calorieën te verbranden, en hoe intensiever je sport, hoe meer calorieën je verbuikt. Belangrijk daarbij is wel dat je het sporten voldoende lang vol kunt houden. Ook krachttraining helpt bij afvallen. Veel vet ligt opgeslagen in de spieren en alleen door krachttraining kan je die vetten effectief verbruiken. Daarnaast is het zo dat de hoeveelheid spieren ook de snelheid van de stofwisseling bepaalt, dus hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbrandt, ook in rust!

En

Tijdens rustige inspanningen zijn vetten een belangrijke brandstofbron. Je lichaam spaart dan als het ware de koolhydraten voor de eindsprint. Vetten vormen een ‘langzame’ bron, koolhydraten een ‘snelle’ bron voor energie. Samen zorgen ze (vetten en koolhydraten) ervoor dat je genoeg energie hebt voor langere inspanningen, maar ook een explosieve inspanning kunt leveren (koolhydraten). Vetten zijn niet alleen een belangrijke brandstofbron; ze vervullen meer functies. Zo zijn vetten ook een bouwstof. Ze houden de structuur van de cellen in stand. Daarnaast hebben ze een transportfunctie (denk aan cholesterol) en zorgen vetten ervoor dat de organen beschermd zijn.

Is dit tegenstrijdig of begrijp ik het niet??
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 08 jul 2019 08:50

https://drogespieren.nl/vetpercentage/te-weinig-eten

Vond ik wel een leuk artikel. Ik ben niet chagie, voel me niet slap, kan mijn training en dagelijkse dingen normaal volhouden, stenen leggen en kuub hout kloven en anderhalf uur fietsen, ik val af dus ik doe het goed. Of ik heb zat vet te verbranden en hoe dunner ik wordt ik steeds iets meer moet gaan eten om het vol te houden
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Plaats reactie