Revolutie in fietsland?
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Nou...niet echt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Onbreekbaar - maar wel degelijk onherstelbaar beschadigd...
Ik vind dit gedeelte van het verhaal eigenlijk veel interessanter:
Die machines zullen ervoor zorgen dat de fietskaders bijna volautomatisch gemaakt kunnen worden. Daardoor hoopt het bedrijf op jaarbasis zo'n 20.000 frames te kunnen maken met amper 40 medewerkers. Ter vergelijking, in de fabrieken in Azië waar de frames nog manueel gemaakt worden, zijn er 800 medewerkers nodig om dezelfde hoeveelheid te produceren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
De Aziaten zullen dit evenwel niet interessant vinden. Zou duizenden jobs doen verdwijnen.scepticus schreef: ↑03 jul 2019 11:05 Ik vind dit gedeelte van het verhaal eigenlijk veel interessanter:
Die machines zullen ervoor zorgen dat de fietskaders bijna volautomatisch gemaakt kunnen worden. Daardoor hoopt het bedrijf op jaarbasis zo'n 20.000 frames te kunnen maken met amper 40 medewerkers. Ter vergelijking, in de fabrieken in Azië waar de frames nog manueel gemaakt worden, zijn er 800 medewerkers nodig om dezelfde hoeveelheid te produceren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Wel erg benieuwd wat dat basismateriaal dan is waarmee de frames worden .gemaakt...ai, inmiddels gelezen in bovenstaande link, thnx
Laatst gewijzigd door Harry Jacques op 04 jul 2019 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
@Harry: in de link naar Bikerumor is het te lezen. Een mix van carbon met metalen vezels, dat maakt een combinatie van de goede eigenschappen van beide materialen.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Wat zijn metalen vezels? Zou mooi zijn als iemand die hier echt verstand van heeft uit kan leggen wat het voordeel zou zijn. Moet denk ik een niet corrosief metaal zijn anders wordt het alsnog een bende.
Lijkt mij dat metaal zijn kracht haalt uit het feit dat het uit één deel bestaat. Zodra je flinters gaat gebruiken in carbon wordt dat alleen maar minder sterk denk ik.
Vroeger surfplanken gebouwd waar je met de auto over heen kon rijden. Bij de gratie van de houten stringers die ik verwerkte. Het glasvezel wordt niet sterker door toevoeging van ander materiaal, integendeel denk ik. Gaat niet over druk- maar treksterkte.
Lijkt mij dat metaal zijn kracht haalt uit het feit dat het uit één deel bestaat. Zodra je flinters gaat gebruiken in carbon wordt dat alleen maar minder sterk denk ik.
Vroeger surfplanken gebouwd waar je met de auto over heen kon rijden. Bij de gratie van de houten stringers die ik verwerkte. Het glasvezel wordt niet sterker door toevoeging van ander materiaal, integendeel denk ik. Gaat niet over druk- maar treksterkte.
Er werd ook een film gepresenteerd van een val (MB) met gevolg een volledig doorgebroken kader (kliko).Dat zou (zal) met hun concept niet het geval zijn door de inbreng van stalen verzels waardoor het frame niet volledig doorbreekt (aangenomen dezelfde val als getoond in de video) dit is natuurlijk zeer vaag . Het enige wat volgens mij zal gebeuren bij een val in dezelfde omstandigheden ; = ook een breuk maar die nog wat bij mekaar wordt gehouden door de aanwezige staalvezels. Dus is die ook. kaput en niet meer bruikbaar Dus minder erge breuk maar eveneens waardeloos.