Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op SRAM Force BB30 crank

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jul 2019 20:54

Dat je beide niet samen monteert hoop ik dat TS leert uit de handleiding ;-).

Walter

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 08 jul 2019 22:07

Dank allen! Ik heb ‘m gemonteerd zonder de golfring. Alles lijkt stabiel te zitten, dus morgen maar eventjes proberen :)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 jul 2019 11:02

Update, al een tijdje geen gekraak, getik en andere irritante geluiden. Het was dus denk ik toch de golfring!

Nogmaals dank voor de hulp/adviezen!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 22 jun 2022 14:09

Op mijn cannondale supersix (2011) heb ik een sram force crank gemonteerd (BB30 10 speed). Nu heb ik hier ook speling op. Vandaag heb ik de lagers vervangen, alleen het lijkt erop alsof de speling blijft.

Nu monteer je deze crank net wat anders dan de 11 speed variant.

Mijn fiets heb ik alweer een jaar of 10 geleden gekocht met een FSA crank. De spacers hiervan heb ik weer gebruikt voor de Sram Force crank. In de tussentijd heeft mijn LBS toch wel een aantal keer de lagers vervangen.

De crank heb ik nu als volgt gemonteerd
drive side:
- als eerst preload ring (golfring)
- rubber
-lagers

non drive
- lagers
- 2 afdekrubbertjes
- preload (golfring)

Kan iemand me vertellen of dit zo goed gemonteerd is?

Het betreft deze crank
Afbeelding

edit:
zojuist alles aan de drive side weg gehaald en 1 golfring gemonteerd aan de nondrive side. Dit voelt net wat beter, alleen is er wel redelijk wat ruimte tussen het frame en de non drive side. Ik vermoed dat dit ook niet helemaal correct is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2022 15:27

Je moet de wavy washer aan de drive side gebruiken en tevens evt spacers om de speling eruit te krijgen, niet aan de non drive side.
Zo heb ik mijn GXP 11sp Red crank ook gemonteerd, evenals een GXP 12 sp Sram Force crank.
Beide lopen als een zonnetje zonder speling.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 22 jun 2022 16:21

De installatie van een gpx crank is volgens mij net weer wat anders dan die van een bb30 crank.
Ieder model bb30 is volgens mij zelfs weer anders.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 jul 2022 21:40

Verder niemand? Helaas nog steeds speling.

Installatie van sram red 10 speed was hetzelfde denk ik.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jul 2022 00:06

Bedoel je axiale speling? Dat je je crank heen en weer kunt bewegen waardoor de afstelling van je tandwielen en de voorderailleur verloopt.

Scottpch geeft al aan dat je dan 1 of meer extra vulringen moet gebruiken zoals meegeleverd bij deze FSA lagerset.
Dat zou het probleem op moeten lossen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 09:03

Zoals Nico zegt; opvullen met spacers totdat speling weg is. Ik ga beweren dat dat ook zo in de sram handleiding staat. Kan je die online terugvinden? Veelal zijn de sram handleiding best vrij duidelijk.

Of ook; je moet tot een 40Nm* aandraaien. Dat is best veel. Daarvoor heb je (ik toch ;-)) een redelijke lange inbus nodig. Ben je zeker dat je hard genoeg aandraaide?

Of ook; het is axiale speling? Je kan de crank nog heel en weer bewegen in de richting van de as? Als het geen axiale speling is, is er misschien een probleem met de plaatsing van de lagers in het frame.

Walter
* kijk even op crank of in handleiding hoeveel het aanhaalmoment moet zijn.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 04 jul 2022 10:42

NicoNB schreef: 04 jul 2022 00:06 Bedoel je axiale speling? Dat je je crank heen en weer kunt bewegen waardoor de afstelling van je tandwielen en de voorderailleur verloopt.

Scottpch geeft al aan dat je dan 1 of meer extra vulringen moet gebruiken zoals meegeleverd bij deze FSA lagerset.
Dat zou het probleem op moeten lossen.
Thanks. Er is idd axiale speling

Ik zie 2 zwarte ringen. Zijn dit de vullingen welke aan de non drive side moeten of mag er ook eentje aan de driveside?

De doorzichtige zijn om de lagers wat te beschermen en mogen ook aan beide zijde?

Ik ben er overigens zeker van dat ik de crank vast genoeg heb vast gezet.
Op een lange inbus heb ik.l nog een stalen buis gezet.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jul 2022 12:30

Te vast mag ook niet;-).

De doorzichtige zijn enkel spacers, niet om de lagers te beschermen om speling op te vangen. Om de lagers te beschermen is er een ring/spacer met rubberen rand. Die is er ook om samengedrukte trapas goed op de lagers te laten aansluiten zonder dat je ze onder druk 'vast' zet (wat kan gebeuren als je dingen omgekeerd installeerd).

Zolang er speling is, meer spacers installeren.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jul 2022 13:52

Op de interwebs staan uitgebreide handleidingen zoals bijvoorbeeld deze van Bikeradar.

Mijn crankarmen draai ik trouwens nooit zo strak aan, voelt voor mij gewoon echt niet goed aan.

Plaats reactie