Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op SRAM Force BB30 crank

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 jun 2019 10:31

Hallo forumleden,

Ik zit met een probleempje en hoop dat er hier misschien iemand is die me kan helpen. Ik heb een SRAM Force BB30 crank in m'n Specialized Venge zitten en sinds enige tijd tikt/kraakt 'ie enorm irritant.

Ik heb de lagers (dat waren C-Bear ceramic) al vervangen voor een setje simpele FSA lagers. Die C-Bears liepen inderdaad niet mooi meer.

Er zit nu alleen nog een zeer irritante tik/kraak in. Ik heb gevoeld en er zit ook wat speling op de crank. Ik heb er wat extra spacerringetjes tussen gezet en de crank met de pre-load adjuster strak vastgezet. Toch blijft de speling.

Weet iemand nog waar dit aan kan liggen? Zouden die nieuwe lagers op één of andere manier niet goed kunnen zijn?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jun 2019 12:51

Speling: enkel horizontaal?

Aandraaien met zeer hoog moment.
Maar de preload adjust zou toch alle altijd speling moeten wegnemen.

Verving je ook de cups?

Walter

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 jun 2019 15:56

Ja, ik heb m’n megastrak vastgedraaid en de speling is ook niet horizontaal.

Nee, de cups zijn niet vervangen, want die zitten verlijmd in ‘t frame.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 19 jun 2019 17:07

Megastrak is in ieder geval té strak.
Heb je de juiste lagers gebruikt? Hoe zag de verlijmde cup er uit? Eventueel op te vullen met een vulblikje is een optie, of nieuwe cups laten plaatsen (de duurste oplossing).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jun 2019 17:21

wm schreef: 19 jun 2019 17:07 Megastrak is in ieder geval té strak.
...
Megastrak; 40Nm is megastrak. Probeer dat maar eens met een gewone inbus 40Nm te realiseren...

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jun 2019 17:22

Speling niet horizontaal; dan zijn ofwel je lagers stuk of passen ze niet in de cups of zijn de cups slecht...

Waltet

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 jun 2019 23:44

Dank voor de tips! 40 Nm is echt megastrak idd!

Ik ga het wel eerst ff met nieuwe lager proberen, want het gedonder begon ook met deze lagers. Als er iets met de cups is, ga ik denk ik maar eens naar de FM waar ik ‘m kocht.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2019 10:45

Nou dat is volgens de doc,s nog te laag. maar daar zal het niet aan liggen. 40nm is best met een inbus 10mm vast te draaien. Je zult even wat kracht moeten zetten, maar het zou een volwassen persoon toch vrij makkelijk moeten lukken.

Sram is tussen de 44nm en 52nm. Zelf monteer ik ze altijd op 45nm en nooit ergens last van.

De lagers "stuk" geloof ik echt niet, Het gebeurt echt vrijwel nooit dat je speling hebt door lagers, dan liggen de kogels er vaal al wel een tijdje uit.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 jun 2019 11:49

Over het aandraaimoment maak ik me ook geen zorgen eerlijk gezegd.

Het is denk ik ook niet de verbinding tussen de as en de rechtercrank, want hij heeft aan beide zeiden speling. Vandaar dat ik denk dat het aan de lagers of aan de cups ligt.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 jun 2019 12:21

chrissiewizzie schreef: 20 jun 2019 11:55 Ik vraag me toch af of je wel de juiste lagers hebt gebruikt. Of dat je de juiste spacers en veerring hebt gemonteerd (en op de juiste manier). En heb je een crank met preload adjuster? Zo ja, heb je die goed afgesteld?
Daar ben ik vrij zeker van. Ik rij al sinds 2016 op dit type fiets en heb de lagers meerdere keren vervangen. Heb de spacers, veerring en preload adjuster zoals altijd afgesteld en tot dusver nooit problemen gehad. In mei ik heb de lagers voor 't laatst vervangen. De C-bears die erinzaten kraakten. Het gekraak begon pas toen ik eind mei een weekendje in Limburg ging fietsen. Tijdens het fietsen daar werd het een stuk erger. Ik heb (op aanraden van m'n FM) twee extra spacers gemonteerd, maar dat mocht niet baten.

De lagers die er nu inzitten zijn gewoon standaard FSA BB30 lagers die ik bij de FM gekocht heb .

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 jun 2019 14:00

chrissiewizzie schreef: 20 jun 2019 13:00 Raar hoor. Die FSA's zijn niet de beste lagers, maar dit is wel vreemd. Gebruik je wel genoeg vet tegen vuil en water? Een fietsmaatje van mij met SRAM BB30 en FSA lagers rijdt gewoon twee jaar probleemloos, inclusief regenritten. En tegen gekraak gewoon een beetje Loctite 641 gebruiken bij montage van de lagers. Zelfs een Cannondale krijg je kraakvrij daarmee.
Ja, vreemd he? Die FSA lagers zijn maar een maandje oud. Denk niet dat het daar aan kan liggen. Ik denk dat ik er zo'n 1000-1200 km mee heb gereden. Die C-bears waren al flink oud.

Ik denk dat ik de lagers gewoon even opnieuw laat persen en dan weer ff kijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2019 09:07

Even voor de zekerheid kan je de crank van links naar rechts bewegen in de fiets of van boven naar beneden?
Als ik het goed begrijp van boven naar beneden. Dat kunnen alleen de lagers zijn als je of de verkeerde maat hebt, maar dat lijkt met sterk. Is niet toevallig de dunne plastic cap die er soms bijzit niet gemonteerd/geleverd?? Je kunt de binnendiamter van het lager zo meten natuurlijk.

BB30 gebruikt overigens nooit een golfring. Hooguit een paar spacers met de pre-load adjuster.

Plaats reactie