Speling op SRAM Force BB30 crank
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Op mijn cannondale supersix (2011) heb ik een sram force crank gemonteerd (BB30 10 speed). Nu heb ik hier ook speling op. Vandaag heb ik de lagers vervangen, alleen het lijkt erop alsof de speling blijft.
Nu monteer je deze crank net wat anders dan de 11 speed variant.
Mijn fiets heb ik alweer een jaar of 10 geleden gekocht met een FSA crank. De spacers hiervan heb ik weer gebruikt voor de Sram Force crank. In de tussentijd heeft mijn LBS toch wel een aantal keer de lagers vervangen.
De crank heb ik nu als volgt gemonteerd
drive side:
- als eerst preload ring (golfring)
- rubber
-lagers
non drive
- lagers
- 2 afdekrubbertjes
- preload (golfring)
Kan iemand me vertellen of dit zo goed gemonteerd is?
Het betreft deze crank
edit:
zojuist alles aan de drive side weg gehaald en 1 golfring gemonteerd aan de nondrive side. Dit voelt net wat beter, alleen is er wel redelijk wat ruimte tussen het frame en de non drive side. Ik vermoed dat dit ook niet helemaal correct is.
Nu monteer je deze crank net wat anders dan de 11 speed variant.
Mijn fiets heb ik alweer een jaar of 10 geleden gekocht met een FSA crank. De spacers hiervan heb ik weer gebruikt voor de Sram Force crank. In de tussentijd heeft mijn LBS toch wel een aantal keer de lagers vervangen.
De crank heb ik nu als volgt gemonteerd
drive side:
- als eerst preload ring (golfring)
- rubber
-lagers
non drive
- lagers
- 2 afdekrubbertjes
- preload (golfring)
Kan iemand me vertellen of dit zo goed gemonteerd is?
Het betreft deze crank
edit:
zojuist alles aan de drive side weg gehaald en 1 golfring gemonteerd aan de nondrive side. Dit voelt net wat beter, alleen is er wel redelijk wat ruimte tussen het frame en de non drive side. Ik vermoed dat dit ook niet helemaal correct is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je moet de wavy washer aan de drive side gebruiken en tevens evt spacers om de speling eruit te krijgen, niet aan de non drive side.
Zo heb ik mijn GXP 11sp Red crank ook gemonteerd, evenals een GXP 12 sp Sram Force crank.
Beide lopen als een zonnetje zonder speling.
Zo heb ik mijn GXP 11sp Red crank ook gemonteerd, evenals een GXP 12 sp Sram Force crank.
Beide lopen als een zonnetje zonder speling.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
De installatie van een gpx crank is volgens mij net weer wat anders dan die van een bb30 crank.
Ieder model bb30 is volgens mij zelfs weer anders.
Ieder model bb30 is volgens mij zelfs weer anders.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Verder niemand? Helaas nog steeds speling.
Installatie van sram red 10 speed was hetzelfde denk ik.
Installatie van sram red 10 speed was hetzelfde denk ik.
Bedoel je axiale speling? Dat je je crank heen en weer kunt bewegen waardoor de afstelling van je tandwielen en de voorderailleur verloopt.
Scottpch geeft al aan dat je dan 1 of meer extra vulringen moet gebruiken zoals meegeleverd bij deze FSA lagerset.
Dat zou het probleem op moeten lossen.
Scottpch geeft al aan dat je dan 1 of meer extra vulringen moet gebruiken zoals meegeleverd bij deze FSA lagerset.
Dat zou het probleem op moeten lossen.
Zoals Nico zegt; opvullen met spacers totdat speling weg is. Ik ga beweren dat dat ook zo in de sram handleiding staat. Kan je die online terugvinden? Veelal zijn de sram handleiding best vrij duidelijk.
Of ook; je moet tot een 40Nm* aandraaien. Dat is best veel. Daarvoor heb je (ik toch ) een redelijke lange inbus nodig. Ben je zeker dat je hard genoeg aandraaide?
Of ook; het is axiale speling? Je kan de crank nog heel en weer bewegen in de richting van de as? Als het geen axiale speling is, is er misschien een probleem met de plaatsing van de lagers in het frame.
Walter
* kijk even op crank of in handleiding hoeveel het aanhaalmoment moet zijn.
Of ook; je moet tot een 40Nm* aandraaien. Dat is best veel. Daarvoor heb je (ik toch ) een redelijke lange inbus nodig. Ben je zeker dat je hard genoeg aandraaide?
Of ook; het is axiale speling? Je kan de crank nog heel en weer bewegen in de richting van de as? Als het geen axiale speling is, is er misschien een probleem met de plaatsing van de lagers in het frame.
Walter
* kijk even op crank of in handleiding hoeveel het aanhaalmoment moet zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2828
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Thanks. Er is idd axiale spelingNicoNB schreef: ↑04 jul 2022 00:06 Bedoel je axiale speling? Dat je je crank heen en weer kunt bewegen waardoor de afstelling van je tandwielen en de voorderailleur verloopt.
Scottpch geeft al aan dat je dan 1 of meer extra vulringen moet gebruiken zoals meegeleverd bij deze FSA lagerset.
Dat zou het probleem op moeten lossen.
Ik zie 2 zwarte ringen. Zijn dit de vullingen welke aan de non drive side moeten of mag er ook eentje aan de driveside?
De doorzichtige zijn om de lagers wat te beschermen en mogen ook aan beide zijde?
Ik ben er overigens zeker van dat ik de crank vast genoeg heb vast gezet.
Op een lange inbus heb ik.l nog een stalen buis gezet.
Te vast mag ook niet;-).
De doorzichtige zijn enkel spacers, niet om de lagers te beschermen om speling op te vangen. Om de lagers te beschermen is er een ring/spacer met rubberen rand. Die is er ook om samengedrukte trapas goed op de lagers te laten aansluiten zonder dat je ze onder druk 'vast' zet (wat kan gebeuren als je dingen omgekeerd installeerd).
Zolang er speling is, meer spacers installeren.
De doorzichtige zijn enkel spacers, niet om de lagers te beschermen om speling op te vangen. Om de lagers te beschermen is er een ring/spacer met rubberen rand. Die is er ook om samengedrukte trapas goed op de lagers te laten aansluiten zonder dat je ze onder druk 'vast' zet (wat kan gebeuren als je dingen omgekeerd installeerd).
Zolang er speling is, meer spacers installeren.