Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

eTap AXS ervaringen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 30898
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2019 18:28

cva schreef: 05 jul 2019 12:15 De verschillen tussen de groepen dat zijn allemaal non-discussies. Als je een red cassette te duur vindt dan koop je een goedkopere groep. je koopt gewoon naar je budget. .
Niet mee eens. Ik kan best een AXS of SR eps v4 aanschaffen, maar grote kans dat het op basis van prijs/kwaliteit, functionaliteit, redelijk van vervangingsonderdelen en looks toch gewoon Durasjees gaat worden. Zou mijn eerste Shimano groep in ca. 25 jaar zijn op de racer.
Er is verrekte weinig te zeggen waarom AXS beter zou zijn, de groep leunt volledig op het draadloze principe.
Vakantie begint boven de boomgrens!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8666
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2019 08:53

Het zou me vooral gaan om de verzetten die hierin de polder niet ideaal zijn en gevangings kosten voor de kettingbladen 700 euro.

@Erik, de voorderrie schakelt echt heel goed. Het kan wel lastig afstellen zijn maar ik heb hem ook op ovale rotor en ovale carbon ti bladen goed gekregen. Echter lezen de meeste niet hoe je de derrie moet afstellen en dan ga je lopen klooien en ben je uren bezig.
Geen trimfunctie? Dat doet ie zelf tijdens het schakelen dat doet ie in twee stappen.

Mensen weten ok niet hoe het werkt vorige keer las ik dat iemand di2 nam om gelijktijdig voor en achter te schakelen. Dat kan met stap ook zit hooguit 0,1s tussen. Knoppen indrukken en vervolgens 1 loslaten gaat ie gelijk door. Ik zat pas eens op te letten bij een toertocht. Hoeveel mensen bij bv hier krasjes schakelen niet vier keer drukken, waarom? Gewoon inhouden die knop.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4767
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 jul 2019 13:46

wasbeer2006 schreef: 06 jul 2019 08:53
@Erik, de voorderrie schakelt echt heel goed. Het kan wel lastig afstellen zijn maar ik heb hem ook op ovale rotor en ovale carbon ti bladen goed gekregen. Echter lezen de meeste niet hoe je de derrie moet afstellen en dan ga je lopen klooien en ben je uren bezig.
Geen trimfunctie? Dat doet ie zelf tijdens het schakelen dat doet ie in twee stappen.

Mensen weten ok niet hoe het werkt vorige keer las ik dat iemand di2 nam om gelijktijdig voor en achter te schakelen. Dat kan met stap ook zit hooguit 0,1s tussen. Knoppen indrukken en vervolgens 1 loslaten gaat ie gelijk door. Ik zat pas eens op te letten bij een toertocht. Hoeveel mensen bij bv hier krasjes schakelen niet vier keer drukken, waarom? Gewoon inhouden die knop.
+1 hier ook met mijn eTap sinds 2016 - nooit problemen gehad met afstelling voorderailleur - de juiste wig er achter en juist afstellen. Met het snel schakelen na wisselen voorblad heb ik ook nooit last van " vertraging " gehad.

Heb ook met Ultegra Di2 gereden en weinig verschil tussen de 2 groepen. Echter was mijn Di2 nog 10 speed met externe batterij - dus de overstap naar eTap was toen geen straf zullen we maar zeggen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :lol:

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 08 jul 2019 08:15

daniel1975 schreef: 05 jul 2019 18:28
cva schreef: 05 jul 2019 12:15 De verschillen tussen de groepen dat zijn allemaal non-discussies. Als je een red cassette te duur vindt dan koop je een goedkopere groep. je koopt gewoon naar je budget. .
Niet mee eens. Ik kan best een AXS of SR eps v4 aanschaffen, maar grote kans dat het op basis van prijs/kwaliteit, functionaliteit, redelijk van vervangingsonderdelen en looks toch gewoon Durasjees gaat worden. Zou mijn eerste Shimano groep in ca. 25 jaar zijn op de racer.
Er is verrekte weinig te zeggen waarom AXS beter zou zijn, de groep leunt volledig op het draadloze principe.
Daniel, je hebt wel een grotere 'range'. En je moet geen lange kooi derrie meer steken tov vorige RED.
Ikzelf rijd met 50-37 en 10-33 en kan hiermee alle terreinen aan zonder cassettes te wisseln of dergelijke.
het is ook een pak stiller dan mijn dura ace (mocht dat al een struikelpunt zijn).
Het blijft een discussie zonder einde, maar ik ben er content van en dat telt in the end zeker :lol:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 12421
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2019 17:10

cva schreef: 08 jul 2019 08:15 .............maar ik ben er content van en dat telt in the end zeker :lol:
Alhoewel ik het niet eens ben met je onderbouwing ben ik het dan weer wel volledig eens met je besluit. :)
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 30898
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2019 18:37

+1
Vakantie begint boven de boomgrens!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2301
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 07 jan 2020 05:45

Zijn er ervaringen met de AXS Force?
o'7o

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 jan 2020 06:39

Zijn er eigenlijk mensen die met grotere bladen rijden voor? Hoe doen de profs dit eigenlijk?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25346
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jan 2020 07:59

Voor de profs worden desgewenst grotere bladen geleverd las ik.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 8666
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2020 08:02

Bij Trek heb ik gezien dat ze met de oude 11 speed bladen reden. Nu kunnen die aangepast zijn naar 12 speed natuurlijk, maar het uiterlijk was van de 11 speed en het lijkt me als je hele nieuwe bladen maakt je dat ook aanpast.

EDIT: ze lijken toch anders, stond hier ook al in een ander topic dacht ik me te herinneren

https://road.cc/content/tech-news/26350 ... nrings?amp

DrvC
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 07 jan 2020 20:03

De profs hebben custom-made bladen. Voor de consument hebben ze de keuze bewust “eenvoudig” gehouden.

Ik ben zelf zeer tevreden met force AXS. Voor is de ketting er wel twee keer af gegaan wat te maken had met iets verkeerd afstellen/plaatsen van de voorderailleur. Dit schijnt vaker voor te komen (ook bij red) omdat de afstelling erg nauw komt wat niet altijd juist word gedaan. Samen met een specialist goed nagelopen en verder geen problemen.
Nou moet ik zeggen dat ik Di2 ook super vond en ook weer niet echt verschil merk. Vooral het draadloze is erg clean, wat bij mij de doorslag gaf. Hoewel ik ook een beetje “shimano-moe” werd en de ultegra crank lelijk is...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 jan 2020 23:14

Ik vraag mij echt af of ze custom made zijn, of dat ze dat gewoon zeggen om te voorkomen dat mensen met 11sp bladen gaan rijden. Op de mtb werkt het iig wel 12sp ketting op een 11sp blad)

Plaats reactie