Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ervaringen Ergon zadels?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 31 mei 2019 08:19

Heeft iemand misschien ervaring met de nieuwere zadels van Ergon?
Ik zit zelf te twijfelen of ik eens een Ergon SR Pro versie zal gaan proberen.
Momenteel fiets ik met een Fizik Arione versus large, maar met ritten van 3+ uur begin ik toch nog ongemakken te krijgen. Verder is dit voor mij vooralsnog het beste zadel dat ik gehad heb, ondanks dat de zadelconfigurator mij op een Aliante of Antares wilde hebben. Beide heb ik ook geprobeerd, maar redelijk snel alweer afgeschreven.

Nu ben ik dus wel benieuwd naar de Ergon zadels. De online reviews zijn nog schaars, en ook wel wisselend.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 jun 2019 10:02

Aangezien reacties uitbleven heb ik maar besloten dat ik dan degene zal zijn de het zadel zal "testen", en vervolgens hier mijn bevindingen zal plaatsen wanneer ik enkele ritten heb gemaakt met het zadel.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 07 jun 2019 14:42

Vandaag het eerste ritje gemaakt met dit zadel. Voordat ik het zadel bestelde had ik alleen een review op road.cc gelezen : https://road.cc/content/review/259999-e ... men-saddle
Verder kon ik er weinig over vinden op het www, maar wilde het zadel toch eigenlijk ook wel proberen.

Tijdens de eerste rit kwam direct de gelezen review weer naar boven, en werd het ook bevestigd.
Met de review in mijn hoofd had ik het zadel al met de neus naar stuurpen gemeten een halve cm meer naar voren geplaatst dan mijn eigen zadel (Fizik Arione versus large). Jammer is wel dat in de review niet is vermeld wat voor zadel de reviewer normaliter gebruikt.
Na zo'n 30km hoofdzakelijk tegenwind en daardoor een redelijk lage houding heb ik een stop gemaakt om het zadel verder naar voren te plaatsen (zo'n 1 cm). Dit gaf wel een beter gevoel.
Doordat ik gewend ben aan de Fizik Arione, schuif ik nogal over het zadel. Bij de Fizik is dit geen probleem. Sterker nog, het zadel is er juist op ontwikkeld. Bij de Ergon is er eigenlijk maar een positie waarbij je comfortabel kan zitten. Wijk je daar vanaf, wordt het direct zeer oncomfortabel. Deze positie op het zadel is redelijk ver naar achteren, en het is daardoor even een klusje om het zadel zo af te stellen dat je weer in de buurt kom van je normale positie op de fiets.
Nu, na één ritje kan ik nog niet zeggen of het zadel goed of slecht is. Voorlopig is het nog alleen anders.
Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 31 jul 2019 07:55

Hoi,

Ik heb op al m'n 3 mtb's Ergon zadels en deze bevallen uitstekend.
Op mijn racefiets heb ik een Selle Italia Max Flite Gel en deze beviel redelijk, alleen voelt het de laatste tijd net of ik aan één kant er af glij, danwel dat mijn rechterkant pijnlijk wordt al na een uur fietsen en links heb ik nergens last van. Ik ben daarom dus op zoek gegaan na een ander zadel met minimaal dezelfde breedte en zag dat Ergon ook naast mtb zadels, specifieke heren racefiets zadels heeft in zijn programma.

hier nog een linkje naar een review: https://racefietsblog.nl/ergon-maakt-ee ... adelkeuze/

Ik heb gisteren de Ergon SR Comp bij Frank besteld https://www.frank.nl/ergon-zadel-sr-com ... gKihvD_BwE.

Ik zal binnenkort ook mijn bevinden even posten.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 31 jul 2019 08:54

Ik heb er inmiddels meerdere ritten opzitten met de Ergon SR pro carbon, en het zadel heeft mij geen extra’s gebracht tov mijn huidige Fizik Arione versus.

Ik heb ook het idee dat voor mij persoonlijk de padding iets te zacht is.
Het zadel staat hier op het forum in de verkoop.

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 31 jul 2019 09:06

Ja ik zag het, die zachte padding (Ortho-Cell-Inleg) zou juist voor mij ideaal zijn. Zo zie je maar dat een goed passende fietszadel heel erg persoonlijk is.

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 13 aug 2019 08:04

Inmiddels de nodige km's gemaakt met het Ergon SR Comp zadel. Nog niet ideaal, maar het is een kwestie van gewenning. Ik heb de meest prettige zit als ik diep zit en mijn stuur aan de onderzijde vasthoud, waarschijnlijk door de betere gewichtsverdeling.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 14 aug 2019 09:36

Ik ben vorige winter overstapt op een Ergon zadel. In eerste instantie voor mijn gravelfiets en daarna heb ik er ook een op mijn racefiets gezet. Omdat ik niet zeker wist of het een succes ging worden heb ik geen dure modellen er op gezet en heb ik ze tweedehands gekocht (SMC3 en een SMC40).

Voor de gravelfiets vind ik het een erg prettig zadel. De reden voor de overstap was dat ik te veel last kreeg tijdens (mountainbike)wedstrijden van mijn harde racefiets zadel. Bijkomend voordeel is dat ik er ook op kan fietsen zonder zeem. Iets wat bij mijn racefietszadel absoluut geen optie is.

Voor gebruik op de racefiets ben ik niet helemaal verkocht. Ondanks of misschien juist dankzij de gel krijg ik behoorlijk veel irritatie bij de zitbotten. Iets wat je misschien niet zou verwachten. Ook vind ik de platte vorm niet ideaal voor diep zitten.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 20 nov 2020 00:27

Hebben we nog meer ervaringen? Zat ook te kijken naar de comp of pro variant. Gebruik nu een specialized power expert maar daar heb ik na 2 uur wel last van mijn kont.

Plaats reactie