Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Nieuwe fiets, andere spieren/conditie?

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 12 mei 2019 14:32

Ik zou zeggen plaats een paar foto's van hoe je op de fiets zit.
Kan maar zo zijn dat je per ongeluk verkeerd op de fiets gezet bent.
Je gevoel kan ik me wel voorstellen, 20 km/u doe je op een goede gewone fiets. Op een sportieve fiets zou je inderdaad verwachten dat je 10 a 20% sneller fietst en dat makkelijk 30 a 40 kilometer vol houdt.

clarabellakoei
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2019 08:01

clarabellakoei 15 mei 2019 07:00

hendrikjan schreef: 09 mei 2019 08:54 Hoe hard reed je op je andere fietsen?
Jans schreef: 09 mei 2019 10:03 @Klarabellakoei, hoeveel fietste je op je MTB?
Jans schreef: 09 mei 2019 10:03 Hoe lang had je al geen 30km meer gefietst?
Al wel een tijdje geleden, ik fietste wel dagelijks op mijn mtb maar vaak iets kortere afstanden. Maar daar zit het niet in, dat heb ik niet helemaal duidelijk vermeld zie ik.

Het is namelijk dat ik op mijn nieuwe fiets een tien minuten op stadstempo fietsen al vermoeiend vindt. Dus trainen staat me nu tegen, zou ik dan wel met 30km moeten beginnen? Of raad je dan kortere afstanden aan?
Jans schreef: 09 mei 2019 10:03 doe je nog aan andere sporten?
Nee. In de winter wel spinning gedaan in de sportschool. (2x per week, 30km in anderhalf uur met heuvels)
BrEw schreef: 09 mei 2019 18:31 Hoi Clarabella,

Ik heb sinds een maandje ook een specialized sirrus en ben er heel erg tevreden over. We zullen maar aannemen dat je de juiste framemaat voor je lengte hebt. Misschien staat je zadel niet op de goede hoogte maar het kan natuurlijk ook een beetje gebrek aan conditie zijn (neenee niet slaan :lol: ). Ik heb er zelf ook nog last van.
Jordi9 schreef: 11 mei 2019 21:25 Zelf een paar jaar geleden ook overgeschakeld van MTB naar weg en dat viel in het begin ook niet mee, maar als je op je 27e na 30 kilometer al helemaal kapot zit en 20 km/h niet eens haalt, dan ligt dat toch echt aan je conditie en niet of je zadel 'n centimeter te hoog of te laag staat.,
Misschien heb ik het wat onduidelijk verwoord. Op kortere afstanden (onder de 30 km) ben ik op deze fiets sneller moe, dan op mijn mtb of Swapfiets.

Het staat me zelfs tegen om naar het station te fietsen, wat nog geen 2km is, terwijl ik met mijn andere fietsen zo een blokje à la 20 km omga met plezier.

Dan kan dat toch niet puur conditie zijn?
Laatst gewijzigd door clarabellakoei op 15 mei 2019 07:16, 3 keer totaal gewijzigd.

clarabellakoei
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2019 08:01

clarabellakoei 15 mei 2019 07:05

wouterf schreef: 09 mei 2019 09:02 Goede kans dat je houding inderdaad toch wat anders is. Soms zit je wat hoger op een sportievere fiets dan op andere fietsen (misschien omdat je denkt dat dat hoort), en daarmee verandert ook je heuphoek.
Ik heb hem laten afstellen bij de winkel, zelf geen verstand van, maar ik zal nog eens terug gaan.
wouterf schreef: 09 mei 2019 09:02 Ook is de 'weerstand' bij een 'snellere' fiets (door gewicht, bandjes) anders waardoor je misschien een andere beleving hebt van wanneer je stuk gaat. Je bent met je nieuwe fiets sneller op gang maar dan daarna vasthouden is een tweede.

Uiteindelijk een kwestie van wennen, misschien nog iets aanpassen om je positie wat meer te laten lijken op je vorige fiets (mtb)?

Ik heb zelf op een MTB ook een hogere snelheidsbeleving (qua gevoel van 'lekker doortrappen') maar ik denk zelf dat dat komt omdat je met meer rolweerstand gewoon wat meer hebt om tegenaan te trappen.
Snelheid boeit mij vrij weinig, maar voor een gezond mens vind ik moe zijn na een halfuur op 15kmh fietsen erg apart. Of ik zou op andere fietsen nog langzamer moeten fietsen, dat ik daar geen last van heb. Het lijkt me niet aan de snelheidsbeleving te liggen dan.

Ik zal hem eens naast mijn mtb zetten, ben benieuwd wat de verschillen zijn.
Laatst gewijzigd door clarabellakoei op 15 mei 2019 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.

clarabellakoei
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mei 2019 08:01

clarabellakoei 15 mei 2019 07:19

devriesman schreef: 12 mei 2019 14:32 Ik zou zeggen plaats een paar foto's van hoe je op de fiets zit.
Kan maar zo zijn dat je per ongeluk verkeerd op de fiets gezet bent.
Je gevoel kan ik me wel voorstellen, 20 km/u doe je op een goede gewone fiets. Op een sportieve fiets zou je inderdaad verwachten dat je 10 a 20% sneller fietst en dat makkelijk 30 a 40 kilometer vol houdt.
Bedankt. Ik ga nog eens terug naar de winkel voor het afstellen, als het zich dan nog voordoet kom ik met foto's.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 mei 2019 07:59

Maar wat bedoel je juist met vermoeid? Als je niet vooruit geraakt en je bent buiten adem zit je Mss veel te rechtop? Maar dan zou je al bijna zo recht moeten zitten als op een stadsfiets..

Kun je eens een foto posten van zijaanzicht hoe je op de fiets zit?

Plaats reactie