Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

advies gevraagd voor lichte klimwieltjes met Campa body

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jun 2010 19:03

Ik zoek lichte klimwieltjes voor het hooggebergte voor mijn Cervelo R3.
Ik heb nu Eurus clinchers van 1550g.
Shamal en Neutron ultra scheelt maar weinig.

Echt veel lichter kom je met clinchers in alu niet lijkt me, behalve dan de Easton EA 90 SL(X). Hoe bevallen deze wielen?

Wat vinden jullie van Ambrosio Excellight SSC velgen?
Deze wegen 430g per stuk, net zoveel als de Nemesis tube velgen. Bij voorbeeld opgebouwd met Sapim CX-ray/DT aerolite en Tune naven? Lijkt me ook een mooi setje.

Graag jullie mening/suggesties!
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jun 2010 19:15

Nemesis zijn niet echt licht voor tubevelgen, dus daar zou ik niet mee vergelijken. Nemesis zijn vooral stevig. De open pro's van Mavic wegen trouwens ook gewoon 425g... Op de velggewichten valt niet veel te besparen met alu clinchers (hooguit een 50g per wiel).

Dus wil je echt besparen op gewicht, dan moet je of diep in de zakken tasten en lichte naven kopen icm minder spaken in de wielen icm een velg á la Kinlin of Velocity, of toch op tubes rijden. Neutron Ultra is echt geen slecht alternatief als het je aan tijd (om de spullen bij elkaar te schrapen en de configuratie vast te leggen) en goede wielenbouwer ontbreekt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 08 jun 2010 19:17

Ik gebruik amborosio excellight als trainingswielen (32 spaaks met record naven). Zijn topvelgen en idd nog redelijk licht. Mijn set zit rond de 1670gr. Met tune naven, lichtere en minder spaken (24/28 bv) zou dat weleens onder de 1500gr. kunnen uitkomen!

Ik zeg doen :) Misschien kan zoran je verder helpen hiermee? www.bikexperto.com

grt.
paulus
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jun 2010 19:22

Dank voor de snelle reakties.
Ik heb ook al bij Zoran en Ernie Frieke op de site gekeken.
Kom er niet echt uit.

Ik zal met de billen blootgaan: ik weeg 80kg (190 cm).
Hoeveel spaken moet ik dan aan denken?
Welke naven zijn licht en goed?

De neutron ultra's zijn in 2010 zelfs iets zwaarder dan Eurussen, aangezien er nog een velglint bijkomt. Schiet ik dus niets mee op, denk ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 jun 2010 20:07

Campagnolo Hyperon voor tubes is ook een heel erg goede keuze , en ook die zijn heel erg sterk en licht met 1300 gram.

Ik gebruik met mijn 75kg een set Dura Ace 7850 full carbon tubewielen met 16/20 spaken en die geven geen krimp - en zijn met nog geen 1300 gram lekker licht.
Als je perse draadbanden wil blijven gebruiken dan zal je een setje moeten laten bouwen, maar of die dan nog zo stevig zijn als bovengenoemde betwijfel ik.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

stienz
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 01 mei 2010 17:05

stienz 08 jun 2010 21:44

Ik denk dat je Zoran je een uitstekend antwoord op deze vraag kan geven, gewoon even mailen lijkt me?

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 08 jun 2010 21:55

Loos schreef:Dank voor de snelle reakties.
Ik heb ook al bij Zoran en Ernie Frieke op de site gekeken.
Kom er niet echt uit.

Ik zal met de billen blootgaan: ik weeg 80kg (190 cm).
Hoeveel spaken moet ik dan aan denken?
Welke naven zijn licht en goed?

De neutron ultra's zijn in 2010 zelfs iets zwaarder dan Eurussen, aangezien er nog een velglint bijkomt. Schiet ik dus niets mee op, denk ik.


Naast jouw gewicht is ook jouw karakteristiek als rijder van belang. Ben je explosief of meer een rouleur. En misschien heb je een relatief slap frame en moet de wielset daarom stijver zijn (of omgekeerd= stijf frame en je zoekt wat meer comfort door een niet maximaal stijve wielset).

Ikzelf combineer een stijf frame graag met wat meer comfortabele wielen en mijn minder stijve (soms slappe frames) met zwaardere en stijvere wielen.

Gezien jouw lengte in verhouding tot je gewicht ben je waarschijnlijk minder explosief en meer een rouleur type.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 08 jun 2010 22:07

reynolds attack 1450gr, zien er nog goed uit ook.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jun 2010 22:43

Marchisiocorsa schreef: Naast jouw gewicht is ook jouw karakteristiek als rijder van belang. Ben je explosief of meer een rouleur. En misschien heb je een relatief slap frame en moet de wielset daarom stijver zijn (of omgekeerd= stijf frame en je zoekt wat meer comfort door een niet maximaal stijve wielset).

Ikzelf combineer een stijf frame graag met wat meer comfortabele wielen en mijn minder stijve (soms slappe frames) met zwaardere en stijvere wielen.

Gezien jouw lengte in verhouding tot je gewicht ben je waarschijnlijk minder explosief en meer een rouleur type.


Mijn bikekarakteristieken zie je hieronder; het is dus een stijf maar comfortabel frame. Ik heb nu stijve wielen en wil die weer. Ik ben denk ik meer een rouleur, zoals jij dat noemt. Mijn cadans is meestal zo rond de 100-105 rpm, bij beklimmingen zo rond de 70-80 en ik kan "dansen".
Afbeelding

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 08 jun 2010 23:10

Bora's zijn licht, stijf en mooi, ideale klim- en daalwielen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jun 2010 23:27

Gewoon blijven bij wat je hebt. Als er ergens gewicht kan gewonnen worden is het wel vooral in de wielen, maar als je het goed wilt doen zou je toch naar tubes moeten gaan.
Je gaat echt niet beduidend harder met enige andere Clincher wielset dan met die Eurussen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jun 2010 00:44

de zwarten schreef:Als er ergens gewicht kan gewonnen worden is het wel vooral in de wielen, maar als je het goed wilt doen zou je toch naar tubes moeten gaan.
Je gaat echt niet beduidend harder met enige andere Clincher wielset dan met die Eurussen...


@dezwarten:
Dus binnen de clinchers is dit het wel zo'n beetje?
Moet ik dan naar tubes gaan, bijvoorbeeld Campa Hyperon, AX lightness 24t, Reynolds MV 32t ul; dat soort spul?
Heb nl. toch wel wat koudwatervrees t.a.v. tubes.
Afbeelding

Plaats reactie