Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 jul 2022 20:05

Misschien was het gewoon een one-off dat de software zich ergens of door iets er in heeft verslikt. Vanmorgen ook nog gefietst met een paar klimmetjes die via Climbpro getoond worden en dat zag er gewoon normaal uit. Anders moet je het eens bij https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... f/edge-530 melden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jul 2022 21:41

Ja, het was wel de hele week daar.
Maar er was recent ook een bug met GPS drift (bepaalde series/chips), heeft DC rainmaker een stuk over geschreven.
Daar stond de 530 niet expliciet bij, maar "overige modellen" werden niet per se uitgesloten. En als het aan de chip productieserie ligt, kan dat net wel een verschil zijn tussen 2 garmin 530s misschien.

Ik zal het garmin forum ook eens proberen inderdaad.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 jul 2022 21:48

even voor mijn eigen beeld: dit geblokte profiel is wat Climbpro laat zien als je de klim doet of is dit de registratie achteraf nadat de klim gedaan is? In het eerste geval: Climbpro haalt de info uit de gpx hoogte info. In het andere geval, ja dan zou het de GPS chipset kunnen zijn alhoewel de Edge serie een barometer gebruikt om de 'hoogte' te bepalen (zodat ik altijd ongelijke waarden heb voor klimmen en dalen omdat intussen de luchtdruk veranderd door het weer).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jul 2022 20:02

Het eerste.
En dát is meteen het gekke. Als de route op het apparaat staat, je laad de route, dan kan je altijd de route bekijken op de kaart, en het hoogteprofiel van de route bekijken. Dat ziet er keurig uit. Climb pro laat dan nog geen profielen zien, maar afstanden tot de klimmen, dat is ook goed. Dat zijn ook de 1e screenshots van mijn post.
Ga je vervolgens de route daadwerkelijk fietsen. Dan krijg je dat blokkerige in het hoogteprofiel. En dus ook die afwijkingen in climb pro.

Tussendoor is er niets veranderd aan de gpx die gebruikt is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Jorrr2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:09

Jorrr2 18 jul 2022 20:56

Dag jongens, ik heb pas een edge 530 aangeschaft en kom van een Elemnt Bolt V1. Ik maak altijd mijn routes in Strava. Hiervoor maakte ik dan een soort lusje of afslag bij watertappunten of andere POI's. Is er bij de edge 530 een betere manier of truc om dit te doen? Dat je POI's kan aangeven die die op de kaart laat zien bijvoorbeeld? Ik heb altijd problemen met het vinden van watertappunten, helemaal in het buitenland.

Dank!

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 jul 2022 23:25

MarkVeenstra schreef: 10 jul 2022 20:02 Het eerste.
En dát is meteen het gekke. Als de route op het apparaat staat, je laad de route, dan kan je altijd de route bekijken op de kaart, en het hoogteprofiel van de route bekijken. Dat ziet er keurig uit. Climb pro laat dan nog geen profielen zien, maar afstanden tot de klimmen, dat is ook goed. Dat zijn ook de 1e screenshots van mijn post.
Ga je vervolgens de route daadwerkelijk fietsen. Dan krijg je dat blokkerige in het hoogteprofiel. En dus ook die afwijkingen in climb pro.

Tussendoor is er niets veranderd aan de gpx die gebruikt is.
Je fietsmaat: zelfde Edge, zelfde firmware, zelfde gpx file maar niet de blokken weergave. Het blijft vreemd.

Waar ik aan zat te denken is of je wellicht een .gpx hebt waar het aantal punten (zeer) beperkt is? Dan zijn de stappen van coördinaat naar coördinaat en van ELEV naar ELEV ook groter en zou je het blokken effect kunnen krijgen. Maar ook dan zou je fietsmaat ook het probleem moeten hebben. Climbpro kijkt volgens mij ook niet naar de kaart data maar alleen naar de data in de .gpx file dus verschillende kaart met je fietsmaat kan het ook niet zijn.

Je schrijft de de .gpx via Connect op de Edge is gezet. Je vriend deed dat ook zo?

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 jul 2022 00:30

Jorrr2 schreef: 18 jul 2022 20:56 Dag jongens, ik heb pas een edge 530 aangeschaft en kom van een Elemnt Bolt V1. Ik maak altijd mijn routes in Strava. Hiervoor maakte ik dan een soort lusje of afslag bij watertappunten of andere POI's. Is er bij de edge 530 een betere manier of truc om dit te doen? Dat je POI's kan aangeven die die op de kaart laat zien bijvoorbeeld? Ik heb altijd problemen met het vinden van watertappunten, helemaal in het buitenland.

Dank!
Ik heb het zelf nooit geprobeerd (niet nodig gehad), maar je kunt via de Garmin Connect site onder Training -> courses de routes zien die je in Strava gemaakt hebt. Je kunt die helaas niet rechtstreeks in GC editten en punten toevoegen, echter je kunt die wel dupliceren, waarna je wel dingen kunt wijzigen, en dus ook zogenaamde "Course Points" kunt toevoegen.
Afbeelding

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 19 jul 2022 11:34

Jorrr2 schreef: 18 jul 2022 20:56 Dag jongens, ik heb pas een edge 530 aangeschaft en kom van een Elemnt Bolt V1. Ik maak altijd mijn routes in Strava. Hiervoor maakte ik dan een soort lusje of afslag bij watertappunten of andere POI's. Is er bij de edge 530 een betere manier of truc om dit te doen? Dat je POI's kan aangeven die die op de kaart laat zien bijvoorbeeld? Ik heb altijd problemen met het vinden van watertappunten, helemaal in het buitenland.

Dank!
Ik heb om mijn 830 kaarten van OpenStreetMap/OpenFietsMap in gebruik en die bevatten naast de wegen en dergelijk ook veel POI's als winkels, tankstations, musea, etc, maar ook watertappunten. Ik heb net even gekeken en de 2 watertappunten van WML in ons dorp staan er ook bij.

Navigatie-->Zoeken-->Categorien Nuttige Punten-->Alle NP

Dan krijg je een lijst van alle POI's in de buurt, gesorteerd op afstand van dichtbij tot ver. Middels het toetsenbord icoontje rechtsonder kan ik die lijst nog filteren op 'Water" en krijg alles te zien met 'Water' in de naam. De 2 watertappunten staan als 'Water' bij mij in de lijst. Daar kan ik dan naar toe laten navigeren.

Als je gewoon aan het fietsen bent met de kaart in beeld worden al die POI's niet als icoontjes getoond. Je kan alleen dus zoeken en dan je er naar toe laten brengen.

De Edge serie heeft helaas niet de mogelijkheid die andere Garmin's als de GPSMap serie heeft dat je waypoints/POI's kunt definiëren en wanneer je in de buurt komt een melding krijgt.

Of is dit een optie? via IQ: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/a2e0 ... 67d10f6d#0

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 jul 2022 12:20

Vraagje. Is het normaal dat m'n 530 bij elke opstart voor een rit vraagt om m'n Garmin RS 100 pedalen met vermogensmeter te kalibreren?

Jorrr2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:09

Jorrr2 19 jul 2022 12:35

0475 schreef: 19 jul 2022 11:34
Jorrr2 schreef: 18 jul 2022 20:56 Dag jongens, ik heb pas een edge 530 aangeschaft en kom van een Elemnt Bolt V1. Ik maak altijd mijn routes in Strava. Hiervoor maakte ik dan een soort lusje of afslag bij watertappunten of andere POI's. Is er bij de edge 530 een betere manier of truc om dit te doen? Dat je POI's kan aangeven die die op de kaart laat zien bijvoorbeeld? Ik heb altijd problemen met het vinden van watertappunten, helemaal in het buitenland.

Dank!
Ik heb om mijn 830 kaarten van OpenStreetMap/OpenFietsMap///

[....]

Of is dit een optie? via IQ: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/a2e0 ... 67d10f6d#0
Dank je, ik ga wat dingen proberen. Ik had wel verwacht dat dit inmiddels zat ingebakken, want het is toch iets wat bij de meeste renners van pas komt of interessant is lijkt me (tappunt, koffiestop, momument etc..)

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 19 jul 2022 12:37

Misschien kan deze uitleg je helpen? Ik heb ook de blokjes zoals je beschrijft en ga mijn komende ritten eens vervangen door een .fit bestand.

https://www.garmin.com/nl-BE/blog/de-cl ... e-530-830/

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jul 2022 12:48

De 530 heeft geen POI's op het apparaat. Dat is een van de verschillen met de 830. Indien je dit wilt, zal je dat via de telefoon moeten doen.

Plaats reactie