Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 aug 2022 23:39

Omdat routes in de auto navigatie anders werken. In een auto geef je 1 punt op, en daar navigeer je naartoe. In een Garmin maak je een track (eigenlijk een route met heel veel punten), en "navigeer" je eigenlijk van punt naar punt, die vaak zelfs maar een paar meter van elkaar vandaan liggen. Als je dan 1 punt mist raakt de "navigatie" in de war, en wil hij terug naar het punt wat je gemist hebt (of het volgende punt). Hij kan niet een x aantal punten zomaar overslaan. Ik denk dat als je in de Garmin zou zeggen: navigeer naar punt x, en als je dan de route verlaat, de herberekening wel goed werkt.
Hetgeen wat de meeste van ons doen is gewoon een track volgens, en de Garmin blijft dan volhouden om die zo precies mogelijk te volgen. Daarom heb ik het herberekenen zelf uitstaan. Als ik vanuit de Garmin naar 1 bepaald punt zou navigeren zou dat wat anders zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 aug 2022 08:31

scottwilko schreef: 09 aug 2022 18:11 Duidelijk dat Garmin dat niet op orde heeft als bijna iedereen het herberekenen uitzet.
Ga ik dan ook maar doen.
Nou, ik zet die meldingen uit. Omdat ik op het kaartje zie dat ik van de route af ben, en ik weet dat ik er snel weer op terug kom.
Het is Nederland, hier verdwalen is heel moeilijk, dichtheid van wegen is heel heel groot, dus als je maar enigszins de juiste richting aan houdt kom je wel weer op je route. Daarnaast is het irritant dat als je die melding wegdrukt, binnen no time weer omhoog komt. ipv dat je apparaat onthoud dat je nu niet wilt herberekenen, herkent dat ding na 20m wederom dat je niet op jouw route zit, dus vraagt ie weer of je wilt herberekenen. Die meldingen zijn superirritant.

Dat is deels mijn eigen insteek. Ik hoef niet altijd geleid te worden door de navigatie.
Maar grotendeels ook de situatie in Nederland.

Ben je in onbekend gebied, pak je al snel google maps erbij. Want dan heb je niet zoveel verschillende wegen evenwijdig lopen, en vaak ook nog een consequentie qua hoogtemeters en/of oversteken van rivieren.
Dáár kan ik me voorstellen dat het herberekenen wél nuttig is om aan te zetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 aug 2022 09:41

Ik gebruik de routebegeleiding eigenlijk alleen maar in onbekende gebieden. Op vakantie, of een dagje elders fietsen. Maar dan nog, ik heb tot op heden altijd genoeg gehad aan een melding dat ik uit koers ben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2022 08:00

derxx schreef: 09 aug 2022 23:39 . Als je dan 1 punt mist raakt de "navigatie" in de war, en wil hij terug naar het punt wat je gemist hebt (of het volgende punt). Hij kan niet een x aantal punten zomaar overslaan. Ik denk dat als je in de Garmin zou zeggen: navigeer naar punt x, en als je dan de route verlaat, de herberekening wel goed werkt.
Hetgeen wat de meeste van ons doen is gewoon een track volgens, en de Garmin blijft dan volhouden om die zo precies mogelijk te volgen. Daarom heb ik het herberekenen zelf uitstaan. Als ik vanuit de Garmin naar 1 bepaald punt zou navigeren zou dat wat anders zijn.
Mmmm daar ga ik toch eens beter op letten. Ik heb herberekenen aanstaan en herken dit niet.
Zodra ik de track weer raak is het in orde.

Nu moet ik wel zeggen dat ik via strava routes maak en ik vaak met zes of zeven punten een route van 100km maak.
Dus dan mis je niet heel vaak een punt.

Ik gebruik het ook niet veel moet ik zeggen, vakanties en eens een keer een onbekende route, maar daar heb ik er niet veel meer van in de buurt.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 13 aug 2022 17:29

Mijn Garmin 530 vraagt soms om een update, vervolgens krijg ik de melding dat er geen verbinding is. Wifi staat aan. Trouwens updaten gaat toch via Garmin Express? En Garmin Explore heb ik ook op mijn telefoon.
Wat is er aan de hand?
prj

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 aug 2022 18:33

De laatste versie voor de 530 is 9.40. Als die versie op de 530 aanwezig is, dan heb je de laatste versie. Wellicht dat je dat even kunt bekijken.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 aug 2022 18:32

scottwilko schreef: 13 aug 2022 18:33 De laatste versie voor de 530 is 9.40. Als die versie op de 530 aanwezig is, dan heb je de laatste versie. Wellicht dat je dat even kunt bekijken.
Ik heb inderdaad versie 9.40. Maar waardoor blijft mijn computer steeds om een update vragen?
prj

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 aug 2022 18:46

Dan zal ergens een foutje zitten in jou software. Wellicht dat een volledige reset dit oplost.

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 14 aug 2022 20:09

Misschien een update van een van je sensors?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 aug 2022 21:23

prjz schreef: 13 aug 2022 17:29 Mijn Garmin 530 vraagt soms om een update, vervolgens krijg ik de melding dat er geen verbinding is. Wifi staat aan. Trouwens updaten gaat toch via Garmin Express? En Garmin Explore heb ik ook op mijn telefoon.
Wat is er aan de hand?
En via laptop/computer?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 25 aug 2022 19:29

Vanmiddag heel de middag bezig geweest met mijn snelheidssensor. Regelmatig krijg ik de melding dat er een update is naar versie 4.0 voor de sensor. Als ik wil updaten staat mijn toestel een poosje te zoeken en daarna de melding mislukt. Sensor al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Trouwens als ik op internet probeer te zoeken naar deze update komt de melding dat de pagina niet meer beschikbaar is.
Zal ik de melding maar gewoon blijven negeren?

Twee keer mijn sores gemeld bij Garmin. Na de tweede keer krijg ik een nieuwe snelheidssensor. Vreemd want die doet het gewoon. Het is alleen dat regelmatige gezeur om een update te installeren. Trouwens op het Garminforum vind je drie pagina's met dezelfde ellende. Is er op dit forum niemand die dit ook heeft?
Laatst gewijzigd door prjz op 31 aug 2022 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
prj

sebazzk
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 mei 2012 14:09

sebazzk 31 aug 2022 17:20

sinds vandaag de "blije" eigenaar van een Edge 530, ik kom van een 520 en zat daar altijd te klooien met de kaarten.
nu is/zijn mijn vraag/vragen:
welke kaarten staan eigenlijk voor geinstalleerd
welke gebruiken jullie zelf
welke kan ik verwijderen van de Edge?
en kan ik nog steeds zelf osm kaarten maken en uploaden of is de oem kaart goed genoeg en update deze zichzelf?

kon zo snel in de afgelopen 40 pagina's hier niks over vinden vandaar mijn vraag hier.

Plaats reactie