Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 19 jul 2022 15:57

jakkel schreef: 19 jul 2022 12:20 Vraagje. Is het normaal dat m'n 530 bij elke opstart voor een rit vraagt om m'n Garmin RS 100 pedalen met vermogensmeter te kalibreren?
Bij m'n Edge 820 en Garmin Vector 3 was dat ook het geval. Zal grotendeels dezelfde software zijn.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 jul 2022 18:24

Rootland schreef: 19 jul 2022 15:57
jakkel schreef: 19 jul 2022 12:20 Vraagje. Is het normaal dat m'n 530 bij elke opstart voor een rit vraagt om m'n Garmin RS 100 pedalen met vermogensmeter te kalibreren?
Bij m'n Edge 820 en Garmin Vector 3 was dat ook het geval. Zal grotendeels dezelfde software zijn.
Oké, bedankt. :winkthumb:

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 22 jul 2022 17:29

@Jakkel: zojuist bij het pairen van nieuwe Vector 3's aan m'n Edge kreeg ik de vraag of ik ze voor elke rit opnieuw wou kalibreren waarbij je ja of nee kan selecteren. Wellicht kan je het ook via de sensor instellingen op je Edge aanpassen (of even verwijderen en opnieuw toevoegen). Elke keer kalibreren is wat overdreven lijkt me.

Oxigeon
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2017 23:24

Oxigeon 08 aug 2022 21:29

Hier nu ongeveer een jaartje de Garmin. Ik rij eigenlijk nog rond met de standaard gegevensvelden. Welke gebruiken jullie allemaal op je schermpje?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 aug 2022 10:52

Even een paar ervaringen na een tweetal maanden gebruik, waaronder 5 maal met navigatie.
Allereerst wat ben ik blij met de upgrade vanaf de 820 naar de 530. De 530 is duidelijk sneller, veel betere accu en heeft betere route begeleiding. Nou ja tot een bepaalde hoogte, maar daarover straks.
Ik ben ook blij dat ik voor de knop bediende 530 heb gekozen in plaats van de 830. De knoppen werken feilloos en met de ervaring van mijn Fenix horloge ook heel herkenbaar. Kortom voor de normale training ritjes is dit voor mij een fantastische fietscomputer.
Alleen de navigatie ergert mij wel regelmatig en ik moet nog uitzoeken hoe dit te verbeteren. De basis is gewoon goed, met de kaart op het scherm is alles uiteraard perfect te volgen, maar ook met een gegevens scherm schakelt de 530 mooi op tijd naar de kaart, indien er een afslag genomen dient te worden. Dit is tegenwoordig ook echt de kaart, waar de 820 nog wel eens een onbenoemd kruispunt liet zien bij b.v. een rotonde.
Alleen wat een drama is de herberekening van de route, of beter het te pas en onpas tevoorschijn komen van die melding. Een brede brug onderdoor fietsen en de gps is een paar seconden weg, gelijk de vraag om herberekening. Ook een iets andere manier om een bepaald kruispunt of parallelweg te nemen en de melding komt tevoorschijn. Vervolg je daarna gewoon de route, dan gaat de melding niet automatisch weer weg, maar moet je hem weg drukken. Druk je dan per ongeluk op herberekening, dan wil de 530 perse weer naar het punt waar de route is onderbroken en ben je tot die tijd verstoken van route begeleiding, terwijl je allang weer op de route fiets.
Nou ja even in de instellingen op zoek maar of dit anders kan. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? En welke instelling hebben jullie om dit niet te krijgen?

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 09 aug 2022 12:15

Als ik een koers/route volg heb ik herberekenen altijd 'Uit'. Mocht er een afsluiting/omleiding zijn dan navigeer ik daar zelf om heen.

Als ik naar een adres navigeer zet ik herberekenen 'Op verzoek'. Op fietsvakantie gebruik ik dit vaak, zoals wanneer ik een hotelkamer heb geboekt waar ik naartoe wil.

'Automatisch' herberekenen gebruik ik niet. Nooit.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 aug 2022 15:12

op mijn 830, en dat zal qua navi algoritmes niet van de 530 verschillen, herken ik dat probleem niet dat hier al vaker geopperd is. Verlaat ik de route en laat hem dan herberekenen dan kom ik op een prima manier weer op de route. Hij heeft mij nog teruggestuurd naar het punt waar de route verlaten is of punt waar ik eerder op de route ben geweest, hij stuur mij gewoon voorruit om daar de route weer op te pakken.

Routes maak ik in Basecamp en ik stuur niet de route naar de Edge maar zet die eerst om in een track en die stuur ik naar de Edge. Een track heeft veel tussenpunten, de route niet, die heeft alleen een paar tussenpunten. Bij een route moet de Edge zelf weer de route tussen die twee punten berekenen en kan afwijken van hoe Basecamp het berekende. Met een track met heel veel tussenpunten kan dat praktisch gezien niet meer omdat de punten zo dichtbij elkaar liggen dat een andere weg van punt A naar punt B niet bestaat.

Mijn working assumption (om een goed Nederlands woord te gebruiken) is dat door de vele tussenpunten van een track het voor de Edge bij een herberekening makkelijker is het vervolg van de route weer te vinden.

Het algoritme daarvoor lijkt mij ook simpel genoeg. Huidige positie en je zoekt het dichtstbijzijnde punt van de track en rekent daar een route naar toe uit. Dat kun je dan nog wat optimaliseren dat je daarbij niet terug hoef te fietsen.

De Edge ging voorbije jaar 1x de mist in omdat de route een soort 8 was en op het kruisende deel van 1km waar we zowel op als als fietste dus niet wist welke kant we op moesten en de verkeerde koos en de lus die we gefietst hadden nog eens liet fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2022 15:25

0475 schreef: 09 aug 2022 15:12
Mijn working assumption (om een goed Nederlands woord te gebruiken) is dat door de vele tussenpunten van een track het voor de Edge bij een herberekening makkelijker is het vervolg van de route weer te vinden.
Dat denk ik ook.
Ik maak mijn routes in strava en heb dit probleem ook niet.
(afgelopen zaterdag nog een route gemaakt en die was heel logisch en goed ook met herberekenen.

In mijn geval een 1030plus, maar dat zal niet anders zijn.

MBT vermogensmeters. Het elke keer vragen naar kalibratie is een instelling bij je "sensor"
Tenminste bij mijn quarq vermogensmeters werkt dit exact zo, elke rit wordt het gevraagd, terwijl deze automatisch kalibreert.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 09 aug 2022 15:56

Nou dat is wel vreemd. Ik maak mijn routes met Garmin Basecamp, en dan converteer ik ze naar 'spoor' ('track'). Het spoor upload ik naar Garmin Connect en vandaar gaan ze naar de Edge (in mijn geval de 830). En ik herken het probleem van TS wel. Zodra je onder een viaduct rijdt, of op een fietspad aan de andere kant van de weg, dus een minimale afwijking van je route, begint de Edge al te mekkeren of-ie moet herberekenen. Daarom heb ik herberekenen ook altijd uit want ik heb geen zin dat steeds weg te drukken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 aug 2022 16:35

Die vraag om herberekenen kan je uitzetten.
Ga naar je activity profile., dan settings., dan navigation of routing settings. Daar staat een toggle of je wilt dat hij vraagt om route herberekeningen of niet.

Ik herken het probleem, maar ben er vanaf sinds ik deze setting daadwerkelijk gevonden heb :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 aug 2022 18:11

Duidelijk dat Garmin dat niet op orde heeft als bijna iedereen het herberekenen uitzet.
Ga ik dan ook maar doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2022 20:21

Je zou een soort gevoeligheid moeten hebben voor herberekening.

Andere kant als je met je auto aan de andere kant van een kanaal gaat rijden gaat ie ook herbereken, dus wat doet Garmin verkeerd?

Wat ik ook wel eens doe is alleen de route op de kaart tonen, dus niet navigeren.
Op de weg is dat vaak meer dan zat

Plaats reactie