Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 05 mei 2019 21:00

zo....ook een Garmin 530 besteld (284 euro bij Van Bon). Hoewel ik zeer tevreden ben over mijn Wahoo Bolt (met de functies die het nu biedt) vind ik dat Wahoo behoorlijk achterblijft in haar innovatie en/of verbeteringen van het toestel. Benieuwd of ik weer aan de Garmin kan wennen (dat gekl**t met instellen via het toestel zelf :-(!) en of het feilloos werkt (met name het verbinden met diverse ANT+ sensoren bleef een probleem met mijn 820. Hoewel een reinstall van het gehele apparaat wel het eea leek op te lossen had ik daar geen geduld meer voor.....

Als ik een MTBer was zou ik het helemaal wel weten; echt coole features voor hen. Je zou er haast weer een MTB voor kopen :D!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2019 21:10

SqueeZer schreef: 04 mei 2019 08:44 Dus iets waar we Wahoo voor hekelen omdat het ding het niet kan, gaan we Garmin mee belonen omdat ze het hebben ........ maar zetten we gewoon uit omdat het niet werkt, iets met twee maten en gewichten? :roll: ...................
Ik denk dat je jouw initiële post nog eens moet nalezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 mei 2019 20:24

SqueeZer schreef: 06 mei 2019 19:26
Lcsmet schreef: 05 mei 2019 21:10
SqueeZer schreef: 04 mei 2019 08:44 Dus iets waar we Wahoo voor hekelen omdat het ding het niet kan, gaan we Garmin mee belonen omdat ze het hebben ........ maar zetten we gewoon uit omdat het niet werkt, iets met twee maten en gewichten? :roll: ...................
Ik denk dat je jouw initiële post nog eens moet nalezen.
Ik zou niet weten wat ik verkeerd getypt heb als ik duidelijk aangeef dat ik verwacht dat een product gaat doen wat het beloofd, namelijk deftig en snel een route herberekenen?
Even uit jouw verhaal.
Iedereen met een Garmin rijdt verkeerd en jij bent met je Wahoo de reddende engel. 🤪
I know myself like no one else
Nothing to defend

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 06 mei 2019 20:28

Wist je dat nog niet :-)!?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 06 mei 2019 21:04

Misschien zou je de verschillen tussen Wahoo en Garmin iets minder stellig kunnen brengen....dat geeft ons meer ruimte daar serieuzer op in te gaan :-). Mijn ervaring met zowel de 820 als de Bolt is dat ze bepaald niet perfect zijn/waren ook niet qua navigatie. De Bolt is i.v.m. de "oude" Garmins wel sneller dus dat is een voordeel. Volgens DC Rainmaker is navigatie een heel lastig te realiseren gegeven (gek genoeg) dus dat zou al kunnen verklaren waarom ze regelmatig beide "misperen". Zelf nadenken blijft in elk geval erg handig/vereiste!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mei 2019 07:43

Maar bij een Garmin was het eerste wat je zo'n beetje moet doen toch 'automatisch herberekenen' op z'n minst op 'vragen' zetten? 9 van de 10 keer zeg ik 'nee' en kijk ik op de kaart hoe ik het op kan lossen met mijn stokoude Edge 800, als ik dat zo lees is dat dus vergelijkbaar met hoe het op een Wahoo werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 mei 2019 07:53

amclassic-fan schreef: 07 mei 2019 07:43 Maar bij een Garmin was het eerste wat je zo'n beetje moet doen toch 'automatisch herberekenen' op z'n minst op 'vragen' zetten? 9 van de 10 keer zeg ik 'nee' en kijk ik op de kaart hoe ik het op kan lossen met mijn stokoude Edge 800, als ik dat zo lees is dat dus vergelijkbaar met hoe het op een Wahoo werkt.
Op mijn 1000 hetzelfde hoor. Waarom zou je de Garmin laten herberekenen als je de volgende weg rechts weer op de route uitkomt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mei 2019 08:54

Het hangt volledig af van hoe de track gemaakt is. Als je een route hebt met veel 'waypoints' is de herberekening redelijk snel (ook op een 800), zit er veel meer afstand tussen, duurt het erg lang.

Bij ie staat ie op vragen, werkt het handigste (voor mij)
Afbeelding

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 07 mei 2019 09:19

Oprechte vraag: waarom heb je dan een device met native mappen en turn by turn nodig?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 mei 2019 09:30

Niet. Ik niet in ieder geval. Gebruik de 800 idd zoals amclassic-fan: Gewoon een goede GPX zelf over de kaart heen volgen. Deels omdat destijds het maken van routes en afstemmen op de gebruikte kaarten redelijk dramatisch is, en deels omdat ik gewoon strak de uitgetekende track wil volgen en dan in het geval van moeilijkheden zélf obv de kaart wil besluiten hoe ik verder rijd (terug, of doorrijden om op andere wijze op de route te komen). Ik heb geen turn by turn nodig.

Dus native mappen heb ik niet nodig (geen idee of de OSM kaarten die ik nu had daadwerkelijk routable waren) en turn by turn ook niet. Maar ik vind goed kaartmateriaal wel fijn (OSM op de 800 is nu prima), en informatie over de route (een uitgetekend hoogteprofiel obv de track bv, nu aangevuld met die climb functie) wel fijn. Aangevuld met allerlei trainingsfunctionaliteit.

Daarnaast zijn er natuurlijk allemaal kleine nuanceringen die een apparaat geschikt maken. De 'chevrons' van de Wahoo zijn gewoon fijn om de tracks te volgen en Garmin heeft nog steeds niks bedacht om elkaar-kruisende tracks te blijven volgen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 mei 2019 09:35

Sluit ik me volledig bij aan. Ik hoef geen aanwijzingen, want wat links en rechts is weet ik al sinds ik 4 jaar ben en heb ik geen apparaat voor nodig. Pop-ups leiden alleen maar af en zijn vaak erg onduidelijk, zeker als je er twee vlak na elkaar krijgt. Om nog maar te zwijgen over irritante piepjes.

Een track volgen is idiot proof en werkt altijd, of de kaart nu klopt of niet en zelfs zonder kaart.

Ik vind het wel jammer dat Garmin de liefhebbers van non-TBT routes rijders niet echt serieus lijkt te nemen. Een oplossing voor kruisende routes én meer datavelden op het kaartscherm lijkt me toch zeer simpel te implementeren.

Is het aanpassen van de kleur van de lijn inmiddels al mogelijk? Ook zo'n feature waar toch al bijna 10 jaar om gevraagd wordt.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 07 mei 2019 11:12

amclassic-fan schreef: 07 mei 2019 07:43 Maar bij een Garmin was het eerste wat je zo'n beetje moet doen toch 'automatisch herberekenen' op z'n minst op 'vragen' zetten? 9 van de 10 keer zeg ik 'nee' en kijk ik op de kaart hoe ik het op kan lossen met mijn stokoude Edge 800, als ik dat zo lees is dat dus vergelijkbaar met hoe het op een Wahoo werkt.
Zo doe ik het inderdaad op mijn Wahoo (en vroeger op de Garmin) en een heel enkele keer loopt dat wel eens ietsje anders dan verwacht, So What!
Echter, tegenwoordig kunnen veel mensen niet meer logisch denken en alleen maar achter een pijltje aan rijden......
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Plaats reactie