Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2021 13:02

guver schreef: 11 aug 2021 19:26 Mijn oude 800 wordt vervangen door een 830. Er was een rep van 100 euro nodig om alles weer goed te krijgen en dat vond ik het niet meer waard. Nu wil ik eigenlijk de routes die op de 800 staan, overzetten naar de 830. Is dat mogelijk? En zo ja, hoe? Het gaat dus om de routes, niet om de ritten die gedaan zijn
Gpx wordt omgezet in fit bestand.Ik heb de files in judise.nl gezet en zo weer welke ik graag rij op de andere Garmin gezet in new files .
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 12 aug 2021 13:28

Wanneer je je 800 aan de PC koppelt moet je daar een folder genaamd Courses op kunnen vinden. Daar staan je routes in. Gewoon even naar je PC kopiëren en daarna je 830 koppelen en de files op de 830 in de NewFiles folder kopiëren. Vanuit daar worden ze door de 830 geïmporteerd. Het maakt niet uit of het .fit of .gpx files zijn.

JimS
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:29

JimS 23 sep 2021 22:40

Heb doordat er nogal veel onduidelijkheid was over de levertijd van de wahoo bolt v2 uiteindelijk gekozen voor een 830. Helaas zijn mijn eerste ervaringen niet bepaald positief: vaak verliest hij de bluetooth-connectie met mijn iPhone, routeberekening maakt niet automatisch een omrekening als je verkeerd rijdt (stuurt je alleen terug), routekeuze lijkt nogal ehm… bijzonder en de updatetool om kaarten te updaten is helemaal een lachertje qua opzet. Gelukkig heb ik dat laatste weten op te lossen door in de registry van windows te sleutelen (zal je de details besparen), maar de andere zaken lijken mij vreemd van een apparaat van deze prijsklasse. Ik kom van een mio 505 waar ik erg enthousiast over was, dit lijkt eerder een stap terug dan vooruit. Hou zijn de ingebouwde route-ervaringen van anderen? Narijden van een voorgeprogrammeerde route zal prima gaan, maar daarvoor kan ik net zo goed een simpeler model kiezen. Wil het product niet gaan neerhalen, maar ben benieuwd of de ingebouwde routering bij anderen ook zo vreemd is.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 sep 2021 09:18

Denk dat velen niet gebruik maken van de ingebouwde routeplanner als primair tool. De meesten plukken een track ergens vandaan of maken er zelf een in een van de verschillende routeplanners die beschikbaar zijn (Strava, Garmin Connect Online, Komoot, BaseCamp, Judice, Fietsersbond, etc etc)

Ikzelf maak de route op de PC met Basecamp (en Openfietsmap kaart op PC en op de Edge), zet via's waar ik langs/door wil komen en laat de routeplanner in eerste instantie de tussenliggende wegen berekenen. Daarna ga ik de zaak 'fine tunen' door met extra via punten de route mooier/beter te maken.

Qua terugbrengen naar de route als je eens fout zit kan ik niet over klagen, dat is zeker niet terug naar het startpunt gaan. Meestal zijn we op tijd genoeg om dan gewoon die 100mtr terug te fietsen. En hebben we echt zitten slapen dan zoom ik wat uit en zie dan ook wel hoe we weer op de route komen.

Bluetooth met de telefoon is stabiel bij mij, althans nooit iets negatiefs van gemerkt (en tijdens het fietsen is die verbinding toch ook niet noodzakelijk?)

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 sep 2021 09:24

Vriendin krijgt nu een route niet van haar I-phone met Garmin Connect op haar 520 plus, " toestel niet compatible" als melding. Volgens Garmin ligt dat aan de I-phone, maar ze zouden er mee bezig zin..
Zelf vaak ellende met communicatie tussen I-phone en Edge 1030. Volledig inconsistent met onzinnige meldingen. Kan er niet enthousiast van worden.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 24 sep 2021 22:02

Heb eigenlijk nooit problemen met verbinding.
Als ik thuis kom stop ik de rit en dan upload die meteen. Of dat dan met BT gebeurt of met Wifi weet ik eigenlijk niet.
Hier ook geen ervaring met de ingebouwde routeplanner..
Maak meestal routes met strava of komoot.
Die gaan dan ook altijd soepel en eigenlijk automatisch naar de Edge.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 sep 2021 07:45

pino schreef: 24 sep 2021 09:24 Vriendin krijgt nu een route niet van haar I-phone met Garmin Connect op haar 520 plus, " toestel niet compatible" als melding. Volgens Garmin ligt dat aan de I-phone, maar ze zouden er mee bezig zin..
Zelf vaak ellende met communicatie tussen I-phone en Edge 1030. Volledig inconsistent met onzinnige meldingen. Kan er niet enthousiast van worden.
Met mijn oude 1000 had ik dat ook regelmatig. Dan moest je de verbinding verwijderen en opnieuw koppelen om het op te lossen. Sinds ik de 830 heb zijn deze problemen bij mij verleden tijd. Misschien even de Bluetooth verbinding opnieuw instellen.
o'7o

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 25 sep 2021 10:35

Herberekenen uitzetten, het terug sturen heeft ook te maken met het aantal waypoints in je route.als deze erin staan dan zal hij heel lang proberen je terug te sturen om deze op te pakken.

Connectie problemen heb ik met de iPhone 11, Di2 en Garmin speed/cardans sensor eigenlijk nooit.

Route's laten maken door de Garmin zelf gebruik ik zelden, al werkt dat hier in de omgeving best goed.

Garmin Express is heel simpel, maar werkt bij mij eigenlijk altijd prima.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 27 sep 2021 20:13

De laatste tijd krijg ik spraakbegeleiding op telefoon bij het volgen van een GPX route. Ik heb de settings op mijn 830, Garmin connect etc. al gecontroleerd en ook de handleiding gelezen. Ik dacht dat het met Komoot te maken had maar de app verwijderen van mijn telefoon heeft niet geholpen. Ik zet mijn telefoon daarom nu maar op stil als ik aan het fietsen ben.

Heeft iemand enig idee waar ik dit moet aanpassen of waar ik dit in moet zoeken?

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 sep 2021 21:30


Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 28 sep 2021 07:30

Thanks Paul. Gevonden.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 29 sep 2021 17:55

Heb ook nooit problemen met de bluetooth verbinding. De WiFi gebruik ik alleen maar thuis. Niet nodig op vakantie. Ben net terug van drie weken Frankrijk/Spanje en het werkte allemaal feilloos. Soms even de Garmin uit-aanzetten en hopla: “u kunt nu uw activiteit bekijken”.
Ik heb wel slechte ervaringen met de Garmin als het gaat om het zelf routeren. Dat lijkt soms nergens op. Een route van 6 km waar de Garmin een tocht van 20 km van maakt. Overigens was dat bij mijn Mio net zo. Conclusie: van tevoren een route aanmaken op je iPad of laptop. Draadloos versturen naar je Garmin en fietsen maar. Werkt bij mij probleemloos.

Plaats reactie