Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ervaring wim de vos

Rogier75
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2018 15:55

Rogier75 12 apr 2019 00:12

Goedendag,

Ik heb vorige week mijn nieuwe Defy opgehaald bij Wim de Vos.
Scherpe prijs en netjes afgeleverd.
Ben hier puur voor de prijs terecht gekomen en geen spijt van👍

Mvg Rogier

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 09 mei 2019 12:04

Hier ook een "matig tevreden" klant.

Op een zaterdagochtend (in december) eens naar daar gegaan, en daar de hele voormiddag staan piekeren of ik al dan niet een nieuwe fiets zou aanschaffen. Ik heb daar echt mijn tijd mogen nemen, alle frames mogen bewonderen, er werd mij koffie aangeboden, etc. Uiteindelijk na 2 uur piekeren, (vooral de vraag of ik er "zoveel" geld aan zou besteden om mijn oud ijzer te vervangen) toch de stap gezet om de Trek Emonda 6SL disc aan te schaffen. Heb er dan ook maar direct een paar pedalen Ultegra laten opzetten en dit alles met een mooie korting.


Alleen zag ik bij het thuiskomen op mijn factuur dat ik op de pedalen de beloofde korting niet had gekregen. Dit kwam doordat een andere gast bij hem mijn fiets in orde heeft gezet, en de factuur had opgemaakt.
Ik heb hem onmiddelijk een berichtje gestuurd, en hij zei dat dit geen probleem was, bij mijn volgende aankoop/bezoek ging hij het wel regelen. Alleen is dit meer dan 2 uur rijden voor me.

Zelf zit ik wel nog met de vraag of ik wel de juiste framemaat heb gekocht. Ik meet 1m78 en binnenbeenlengte van 81,5 cm. Hij raadde me maat 54 aan, zeker door mijn korte benen (opt eerste zicht). Hij had wel degelijk een grotere maat op stock, en heb daar mogen "passen", maar door oa. zijn uitleg van de bolling van de rug dat ik dieper zou moeten zitten bij een grotere maat, toch voor die 54 gegaan.
Voorlopig heb ik geen klachten bij het rijden, maar mijn zadel zou dacht ik idealiter op 88cm moeten staan, en nu zit ik aan 80cm...? Ofwel bereken ik volledig compleet.
Mijn vorige fiets is een maat 55, maar die heb ik jaaaaaaren geleden ooit op een webshop gekocht, en het zadel toen op een bepaalde hoogte gezet zonder ook maar iets uit te rekenen, en die hoogte (+/- 84 cm) is nooit meer veranderd...

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 mei 2019 12:35

Desperation schreef: 09 mei 2019 12:04 Hier ook een "matig tevreden" klant.

Op een zaterdagochtend (in december) eens naar daar gegaan, en daar de hele voormiddag staan piekeren of ik al dan niet een nieuwe fiets zou aanschaffen. Ik heb daar echt mijn tijd mogen nemen, alle frames mogen bewonderen, er werd mij koffie aangeboden, etc. Uiteindelijk na 2 uur piekeren, (vooral de vraag of ik er "zoveel" geld aan zou besteden om mijn oud ijzer te vervangen) toch de stap gezet om de Trek Emonda 6SL disc aan te schaffen. Heb er dan ook maar direct een paar pedalen Ultegra laten opzetten en dit alles met een mooie korting.


Alleen zag ik bij het thuiskomen op mijn factuur dat ik op de pedalen de beloofde korting niet had gekregen. Dit kwam doordat een andere gast bij hem mijn fiets in orde heeft gezet, en de factuur had opgemaakt.
Ik heb hem onmiddelijk een berichtje gestuurd, en hij zei dat dit geen probleem was, bij mijn volgende aankoop/bezoek ging hij het wel regelen. Alleen is dit meer dan 2 uur rijden voor me.

Zelf zit ik wel nog met de vraag of ik wel de juiste framemaat heb gekocht. Ik meet 1m78 en binnenbeenlengte van 81,5 cm. Hij raadde me maat 54 aan, zeker door mijn korte benen (opt eerste zicht). Hij had wel degelijk een grotere maat op stock, en heb daar mogen "passen", maar door oa. zijn uitleg van de bolling van de rug dat ik dieper zou moeten zitten bij een grotere maat, toch voor die 54 gegaan.
Voorlopig heb ik geen klachten bij het rijden, maar mijn zadel zou dacht ik idealiter op 88cm moeten staan, en nu zit ik aan 80cm...? Ofwel bereken ik volledig compleet.
Mijn vorige fiets is een maat 55, maar die heb ik jaaaaaaren geleden ooit op een webshop gekocht, en het zadel toen op een bepaalde hoogte gezet zonder ook maar iets uit te rekenen, en die hoogte (+/- 84 cm) is nooit meer veranderd...
Tsja, dat de korting op de pedalen niet verrekend is, is iets dat je gelijk in de zaak had kunnen zien, daarnaast geeft hij aan het in orde te maken bij volgende bezoek. Je kunt moeilijk verwachten dat hij die paar tientjes naar je overmaakt.

Qua maat, is het bij dit soort “dozenschuivers” altijd oppassen. Meestal is het handig om vooraf al zelf even te kijken welke maat het meest in de buurt van je oude fiets zit, en dan als bevestiging de mening van hem te vragen.

Wat ik echter niet snap is die hoogte van je zadel, hoe kun je nu 8cm verschil hebben?
Ik zou aks die 84 op je huidige fiets goed dit voor jou de nieuwe ook hierop zetten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 mei 2019 12:47

Als je BBL 81.5cm is, kan je zadel toch nooit op 88cm staan, dan kan je niet aan de pedalen.

Ik vrees dat je meet vanop de grond en dan klopt het natuurlijk helemaal niet, je moet meten vanaf je trapas (de trapas staat niet bij elke fiets even hoog)

Ik heb het in een ander topic ook al gezegd (geschreven): de meeste FM kunnen/willen je niet fatsoenlijk op de fiets zetten, dat is echt aan jezelf om uit te zoeken Mijn FM heeft me helemaal uitgemeten (heeft bijna een uur geduurd, ik had al gezegd dat het niet nodig was) en stelde dan een M/L voor, welke toch echt te klein was (maar wel op voorraad). Ik heb nu een L, geen spacers en een stuurpen van 13cm. Ik had toch echt niet gepast op een M/L
Afbeelding

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 09 mei 2019 16:50

Heb dezelfde maten als jij en een zadelhoogte van 72,2.
Ooit een Trek Domane in 56 gehad (eerste fiets, gekocht bij FM zonder zelf veel kennis te hebben) en die zat niet goed.
Heb nu BMC Granfondo in 54 en die zit perfect. Zadelhoogte op de Trek 56 was ook niet mooi.
Geometrie kan je zelf nakijken 😉 maar de Emonda lijkt dezelfde geometrie te hebben dan de Domane destijds.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mei 2019 18:53

Desperation schreef: 09 mei 2019 12:04 ...................Ik heb hem onmiddelijk een berichtje gestuurd, en hij zei dat dit geen probleem was, bij mijn volgende aankoop/bezoek ging hij het wel regelen. Alleen is dit meer dan 2 uur rijden voor me.

Zelf zit ik wel nog met de vraag of ik wel de juiste framemaat heb gekocht. Ik meet 1m78 en binnenbeenlengte van 81,5 cm. Hij raadde me maat 54 aan, ..................maar mijn zadel zou dacht ik idealiter op 88cm moeten staan, en nu zit ik aan 80cm...? ................
en het zadel toen op een bepaalde hoogte gezet zonder ook maar iets uit te rekenen, en die hoogte (+/- 84 cm) is nooit meer veranderd...
Wat betreft je pedalen, als Wim zegt dat hij dat zal regelen, dan zal hij dat wel regelen, daar moet je je geen zorgen over maken.

Als je de formule bbl x 1,08 gebruikt om je zadelhoogte te berekenen dan moet je inderdaad op 88 cm zitten, weet dat dit niet alleszeggend is en dat je dan wel op de absoluut hoogste zadelhoogte uitkomt.
Die 80 cm is wel heel erg laag dan zou ik de hoogte alvast aanpassen naar de 84 cm van je "oude" fiets.

Op de site Sportzorg.nl staat dan weer het volgende om het zadel van je racefiets af te stellen:
Hoogte van het zadel

- Ga op je zadel zitten.
- Zet je hak van je voet op het pedaal.
- Zet de crank (de verbinding tussen je pedaal en de trapas) in het verlengde van de zitbuis (waar het zadel op zit).
- Zorg dat je op je zadel kunt zitten zonder dat je jezelf omhoog hoeft te duwen. En zonder dat je je been extra hoeft uit te strekken om bij het pedaal te komen.
- Zorg dat je zadel horizontaal staat.

Dan terug gaan fietsen en zien waar je uitkomt.

Met jouw BBL zit je volgens de Trek website tussen 2 maten.
BBL van 78 tot 82 cm een maat 54
BBL van 81 tot 85 cm een maat 56
Met je lengte kom je dan, weeral volgens Trek, uit op een maat 56.
Sommigen, waaronder als ik je zo hoor Wim als ex-prof die erg diep kunnen zitten, adviseren om als je kan de kleinere maat te nemen en een langere stuurpen te monteren.


Als je echt vindt dat de fiets te klein is zou ik terug naar Wim De Vos rijden en horen wat er nog kan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 09 mei 2019 19:34

@lcsmet de methode die je aangeeft is van zadel tot pedaal met cranck in verlengde zitbuis juist?

Zadelhoogte waar ik het over had is van zadel tot midden bottom bracket.

Ivm Trek, heb dus zelfde maten en viel er dus ook tussen, vandaar de BMC.

Edit: eens nagekeken, 72cm zadelhoogte top zadel - midden bottom bracket komt overeen met 88cm top zadel - midden pedaal (in verlengde zitbuis) bij mij
Laatst gewijzigd door Pelep op 09 mei 2019 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mei 2019 19:50

Pelep schreef: 09 mei 2019 19:34 @lcsmet de methode die je aangeeft is van zadel tot pedaal met cranck in verlengde zitbuis juist? Maw niet van zadel loodrecht tot vloer.

Zadelhoogte waar ik het over had is van zadel tot midden bottom bracket.

Ivm Trek, heb dus zelfde maten en viel er dus ook tussen, vandaar de BMC.
Inderdaad, bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.
Afbeelding
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

fpeverelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 mei 2006 10:43

fpeverelli 09 mei 2019 20:46

Desperation schreef: 09 mei 2019 12:04 Hier ook een "matig tevreden" klant.

Op een zaterdagochtend (in december) eens naar daar gegaan, en daar de hele voormiddag staan piekeren of ik al dan niet een nieuwe fiets zou aanschaffen. Ik heb daar echt mijn tijd mogen nemen, alle frames mogen bewonderen, er werd mij koffie aangeboden, etc. Uiteindelijk na 2 uur piekeren, (vooral de vraag of ik er "zoveel" geld aan zou besteden om mijn oud ijzer te vervangen) toch de stap gezet om de Trek Emonda 6SL disc aan te schaffen. Heb er dan ook maar direct een paar pedalen Ultegra laten opzetten en dit alles met een mooie korting.


Alleen zag ik bij het thuiskomen op mijn factuur dat ik op de pedalen de beloofde korting niet had gekregen. Dit kwam doordat een andere gast bij hem mijn fiets in orde heeft gezet, en de factuur had opgemaakt.
Ik heb hem onmiddelijk een berichtje gestuurd, en hij zei dat dit geen probleem was, bij mijn volgende aankoop/bezoek ging hij het wel regelen. Alleen is dit meer dan 2 uur rijden voor me.

Zelf zit ik wel nog met de vraag of ik wel de juiste framemaat heb gekocht. Ik meet 1m78 en binnenbeenlengte van 81,5 cm. Hij raadde me maat 54 aan, zeker door mijn korte benen (opt eerste zicht). Hij had wel degelijk een grotere maat op stock, en heb daar mogen "passen", maar door oa. zijn uitleg van de bolling van de rug dat ik dieper zou moeten zitten bij een grotere maat, toch voor die 54 gegaan.
Voorlopig heb ik geen klachten bij het rijden, maar mijn zadel zou dacht ik idealiter op 88cm moeten staan, en nu zit ik aan 80cm...? Ofwel bereken ik volledig compleet.
Mijn vorige fiets is een maat 55, maar die heb ik jaaaaaaren geleden ooit op een webshop gekocht, en het zadel toen op een bepaalde hoogte gezet zonder ook maar iets uit te rekenen, en die hoogte (+/- 84 cm) is nooit meer veranderd...
Wat verwacht je dan voor die (stunt) prijs/prijzen ook nog een bikefitting ...

Dan moet je gewoon naar een gerenommeerde zaak gaan en (iets) meer betalen i.p.v. 2 uur met de auto te rijden.

BrEw
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 aug 2018 12:54
Locatie: Antwerpen

BrEw 09 mei 2019 20:56

Waarschijnlijk 25 procent korting op de adviesprijs gekregen en dan zeuren over de korting op de pedalen. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten noemen ze dat. Ook heb je met je getreuzel de mensen een paar uur van hun werk gehouden. De klant is koning natuurlijk maar ik zou je niet als klant willen hebben.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2019 20:57

Pelep schreef: 09 mei 2019 19:34 @lcsmet de methode die je aangeeft is van zadel tot pedaal met cranck in verlengde zitbuis juist?

Zadelhoogte waar ik het over had is van zadel tot midden bottom bracket.

Ivm Trek, heb dus zelfde maten en viel er dus ook tussen, vandaar de BMC.

Edit: eens nagekeken, 72cm zadelhoogte top zadel - midden bottom bracket komt overeen met 88cm top zadel - midden pedaal (in verlengde zitbuis) bij mij
Dan fiets je met 160mm cranks.
Campagnolo Ultra Dork

fpeverelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 mei 2006 10:43

fpeverelli 09 mei 2019 21:15

BrEw schreef: 09 mei 2019 20:56 Waarschijnlijk 25 procent korting op de adviesprijs gekregen en dan zeuren over de korting op de pedalen. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten noemen ze dat. Ook heb je met je getreuzel de mensen een paar uur van hun werk gehouden. De klant is koning natuurlijk maar ik zou je niet als klant willen hebben.
+1

Plaats reactie