nieuwe db wielen?
Mijn fiets heeft standaard wielen (Syncros RP20). Dat zijn prima wielen, met breed velgbed volgens de laatste mode, sterk en strak, maar ook wat zwaar (1720 gram) en wellicht niet super aero (30 mm hoog, 28 spaken). Hiervoor had ik Zonda, daarvoor Ksyrium Elite. Mijn huidige fiets is strakker en robuuster, maar ook iets minder lichtvoetig dan mijn vorige. Beide zijn een carbon Scott met vergelijkbare (race)geometrie. Wat het vergelijken bemoeilijkt is dat ik nu disc en steekas heb, wat anders rijdt.
Ik vraag me af met welke andere wielen ik voordeel ga merken, bij zowel (serieus) klimmen, vlakke ritjes in de wind (merendeel van mijn training), en op slechter wegdek (zoals Vlaanderen). Kortom: ik zoek lichte en snelle alleskunners.
Als ik naar Fulcrums DB3 kijk, zie ik mooie, maar ook vrij zware wielen. Ga ik zoeken naar wat lichters, zoals Scope of FFWD, dan moet ik meteen 2 a 3x zoveel investeren. Dat kan, maar ik wil het dan ook goed voelen.
Wie kan mij hierin adviseren?
P.s. Ik ken de laatste test van Fiets, maar die heeft me nog niet geholpen.
Ik vraag me af met welke andere wielen ik voordeel ga merken, bij zowel (serieus) klimmen, vlakke ritjes in de wind (merendeel van mijn training), en op slechter wegdek (zoals Vlaanderen). Kortom: ik zoek lichte en snelle alleskunners.
Als ik naar Fulcrums DB3 kijk, zie ik mooie, maar ook vrij zware wielen. Ga ik zoeken naar wat lichters, zoals Scope of FFWD, dan moet ik meteen 2 a 3x zoveel investeren. Dat kan, maar ik wil het dan ook goed voelen.
Wie kan mij hierin adviseren?
P.s. Ik ken de laatste test van Fiets, maar die heeft me nog niet geholpen.
En nu ben ik fietsen.
Bij training speelt snelheid geen rol. Dus daar kan je beter met de oude wielen blijven rijden.
En klimmen en aero zijn niet combineerbaar; je zal eigenschappen moeten kiezen.
Je hebt al wat ervaring met redelijke goede wielen in mijn ervaring (al benoem ik dan vooral de duurzaamheid van zonda en ksyrium elite). Hoe vond je die wielen tov wat je nu hebt?
En klimmen en aero zijn niet combineerbaar; je zal eigenschappen moeten kiezen.
Je hebt al wat ervaring met redelijke goede wielen in mijn ervaring (al benoem ik dan vooral de duurzaamheid van zonda en ksyrium elite). Hoe vond je die wielen tov wat je nu hebt?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41215
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hij vraagt ook om een lichte snelle alleskunner. Om in velgremwielen te spreken: een Bora of Roval CLX 50mm oid.
Het argument dat je voor training niks aan mooie lichte wielen hebt vind ik al jaren onzin. Het plezier wat je er van hebt en de moraal die je er van krijgt zijn niet in watts uit te drukken

Less is bore
Hoi Walter,
Ik ben niet van het wielen wisselen, train graag op dezelfde wielen als waarmee ik een cyclo/ toertocht rijd.
De Zonda's bevielen prima: goede all rounders, licht lopend, reactief, gemakkelijk na te stellen en inderdaad nooit iets mee gehad. Ik vind Campa echter niet passen bij mijn huidige fiets. Maar wat ik aangaf, een disc fiets rijdt dermate anders dat ik het lastig vergelijken vind. De Scott met Zonda's (23 mm banden) en Chorus was 7,5 kg, de Scott met Syncros (28 mm banden) en Ultegra disc 8,3 (beide incl pedalen, bidonhouders etc). De frames wegen nagenoeg hetzelfde, het gewichtsverschil zit in de groep en de wielen. Ik denk (of beeld me in) dat ik dat ook voel.
Er moeten toch wielen zijn die zowel beter klimmen als beter snelheid vasthouden dan wat ik nu heb? Mijn twijfel is eerder of ik daaraan E 500 of 1000+ moet besteden.
Ik ben niet van het wielen wisselen, train graag op dezelfde wielen als waarmee ik een cyclo/ toertocht rijd.
De Zonda's bevielen prima: goede all rounders, licht lopend, reactief, gemakkelijk na te stellen en inderdaad nooit iets mee gehad. Ik vind Campa echter niet passen bij mijn huidige fiets. Maar wat ik aangaf, een disc fiets rijdt dermate anders dat ik het lastig vergelijken vind. De Scott met Zonda's (23 mm banden) en Chorus was 7,5 kg, de Scott met Syncros (28 mm banden) en Ultegra disc 8,3 (beide incl pedalen, bidonhouders etc). De frames wegen nagenoeg hetzelfde, het gewichtsverschil zit in de groep en de wielen. Ik denk (of beeld me in) dat ik dat ook voel.
Er moeten toch wielen zijn die zowel beter klimmen als beter snelheid vasthouden dan wat ik nu heb? Mijn twijfel is eerder of ik daaraan E 500 of 1000+ moet besteden.
En nu ben ik fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41215
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wil je serieuze upgrade moet je eerder aan €1.000 denken dan aan €500.
Setje Fulcrum Racing Zero DB ofzo? Of een setje Chinees carbon?
Setje Fulcrum Racing Zero DB ofzo? Of een setje Chinees carbon?
Less is bore
DT Swiss PR1400 DB hebben alu velgen en zijn licht en betaalbaar. Wel industrielagers dus niet zo mooi af te stellen als de Zonda's.
Of Zonda DB of Shamal DB.
Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn nieuwste fiets met DT Swiss PR1600 DB wielen: rijdt goed maar niet zo lichtvoetig als mijn fiets met Campagnolo Neutron (die ook cup-en-conuslagers hebben en dus perfect af te stellen zijn).
Of Zonda DB of Shamal DB.
Ik heb hetzelfde gevoel bij mijn nieuwste fiets met DT Swiss PR1600 DB wielen: rijdt goed maar niet zo lichtvoetig als mijn fiets met Campagnolo Neutron (die ook cup-en-conuslagers hebben en dus perfect af te stellen zijn).
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Ik rij zelf naar tevredenheid op 38mm hoge en 25 mm brede tubeless ready Chinese Farsports carbon wielen met DT240 Straight Pull, 12*100 en 12*142 Thru Axle naven en Sapim CX-ray spaken met Schwalbe Pro One 28 mm TLE banden (wielset compleet ca. € 760,- aan huis). Voorheen heb ik o.a. met Zonda's, Bullets en Shamals gereden. Ik moet zeggen dat deze Chinese wielen daar qua stijfheid ruimschoots aan voldoen. Ze wegen ca 1550 gram en zijn zeer stabiel in bochten, aanzetten, bergop en bergaf (Franse alpen en Cevennes), mede door de steekassen. Mijn dochter rijdt haar wedstrijden ermee en is ook zeer tevreden. Ze zijn ook in andere hoogte maten te krijgen.marcus66 schreef: ↑21 mar 2019 09:24 Ik vraag me af met welke andere wielen ik voordeel ga merken, bij zowel (serieus) klimmen, vlakke ritjes in de wind (merendeel van mijn training), en op slechter wegdek (zoals Vlaanderen). Kortom: ik zoek lichte en snelle alleskunners.
Wie kan mij hierin adviseren?
P.s. Ik ken de laatste test van Fiets, maar die heeft me nog niet geholpen.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Beter klimmen betekent lichter overall en beter snelheid vasthouden betekent zwaardere velgen.
Wordt moeilijk....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
@ Marcus 66 - ik ga je een zetje in de goede richting geven : Stickers kunnen er af - ook nieuw te krijgen voor een nette prijs en ca 1400 gram/set.
https://scholten-cycling.nl/winkel/aanb ... s-wielset/
https://scholten-cycling.nl/winkel/aanb ... s-wielset/
+ 1 , en plezier daar gaat het tenslotte om, zeker met een paar fraaie Campagnolo Bora's of een set Zipp 404 of zoiets.daniel1975 schreef: ↑21 mar 2019 10:30
Het argument dat je voor training niks aan mooie lichte wielen hebt vind ik al jaren onzin. Het plezier wat je er van hebt en de moraal die je er van krijgt zijn niet in watts uit te drukken![]()
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Als de Zonda's bevielen maar je geen Campa wilt, waarom ga je dan niet voor de Fulcrum variant? Fulcrum R3 DB.
Zelfde wielen met uitzondering van het spaakpatroon.
Zelfde wielen met uitzondering van het spaakpatroon.
Ik vind ze wel fraai, maar ook duur en zwaar. Voor dat geld verwacht ik full carbon (velgen zijn gewoon alu toch?).
Chinees is overigens geen optie voor mij. Ben wel gevoelig voor heritage en/of een technisch goed doordacht en dichterbij ontwikkeld product.
Chinees is overigens geen optie voor mij. Ben wel gevoelig voor heritage en/of een technisch goed doordacht en dichterbij ontwikkeld product.
En nu ben ik fietsen.