Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Open Pro UST velgen

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 13 mar 2019 10:07

Iemand ervaring met de Mavic Open Pro UST velgen? Zien er op papier zeer interessant uit: 400-410 g per velg met interne breedte 19 mm. Zeer weinig over te vinden op internet, en de enkele ervaringen variëren van zeer goed tot zeer slecht.

Ik maak zelf mijn wielen en ben al langer aan het uitkijken om eens een lichter klimsetje te spaken. Vroeger had je een redelijk aanbod aan zeer lichte velgen (<400g, zoals ZTR Alpha 340 en 400, Ryde Pulse sprint etc.). Deze zijn allemaal uit productie genomen en waarschijnlijk met een goede reden. Je kan met alu niet onbeperkt lichter gaan, velgrand en -bed wordt te dun na een tijd. Momenteel rijd ik met DT Swiss R460 velgen, prijs/kwaliteit vind je waarschijnlijk niet iets beter. Maar ik ben dus eens aan het rondkijken naar wat er beschikbaar is rond 400-430 g per velg, zonder ouderwets smal te gaan (sommige Kinlin velgen vallen dus af).

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 13 mar 2019 18:04

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze lijken toch wel sterk op de oude Open Pro's, en die waren goed.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 mar 2019 21:11

Zou ik toch maar eens een leesbril kopen, die hebben niks gemeen met oude Open Pro's....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 mar 2019 10:47

@mattiav: Een echt licht en toch heel betrouwbaar aluminium velgje in moderne breedte is er eigenlijk niet, je komt altijd uit op rond 450 gram voor iets waar je met vertrouwen de bergen ingaat en wat het ook een redelijke tijd volhoudt....
Ik zou zelf kiezen voor Kinlin XR 22T, maar wat je daarmee wint op DT R460 is eigenlijk niet de moeite waard, van 2x20 gram merk je echt niks.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 14 mar 2019 17:29

Keezx schreef: 13 mar 2019 21:11 Zou ik toch maar eens een leesbril kopen, die hebben niks gemeen met oude Open Pro's....
'Niets' is wel erg weinig. De naam is in ieder geval behouden gebleven. En er zit natuurlijk wel degelijk technologie in die ook bij de oude Open Pro's werd gebruikt.. Binnendiameter 19 mm, dus prima.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2019 13:20

Binnenmaat zegt niet alles natuurlijk. Een laag gewicht voor een brede binnenmaat klinkt als muziek in mijn oren maar kan evengoed betekenen dat de velg beperkt is qua stijfheid en sterkte.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2019 13:31

Als stijfheid belangrijk is dan kan je beter voor een Kinlin XR31 gaan en dan achter de asymmetrische variant voor het achterwiel.

Ander alternatief is er meer spaken insteken, 24 spaken in het voorwiel en achter 28 of zelfs 32. Maar voor de aerodynamica is dat natuurlijk niet goed en iedere spaak+nippel weegt ook weer 5 gram.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2019 13:51

Momenteel heb ik een custom setje als werkpaard: DT Swiss R460 met 24/28 spaken, vooraan 2x gekruist. Spaakspanning in orde, zeker niet op spaken en gewicht van velg bespaard maar bij het op de trappers staan heb ik soms toch brake pad rub vooraan. Achteraan geen probleem. Vandaar inderdaad de aandacht voor stijfheid. Heb je zelf al ervaring met de Kinlin velgen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2019 14:14

matthiav schreef: 15 mar 2019 13:20 Binnenmaat zegt niet alles natuurlijk. Een laag gewicht voor een brede binnenmaat klinkt als muziek in mijn oren maar kan evengoed betekenen dat de velg beperkt is qua stijfheid en sterkte.
Gezien de buitenmaten is de stijfheid meer dan voldoende, maar het potentiele probleem is de levensduur.
Volumineuze velg+ laag gewicht houdt onvermijdelijk in dat de diktes bescheiden zijn.
T.p.v. de spaakgaten is dat ondervangen door ter plaatse meer materiaal toe te passen, maar de remranden zijn vermoedelijk erg dun....
Welk compromis je kiest hangt af van je prioriteiten.

KinLin XR31T is overigens geen lichtgewicht met rond de 500 gr.
Wel enigszins aero en ook redelijk getest in dat opzicht , maar als klimwiel zou ik er niet meteen aan denken.
Laatst gewijzigd door Keezx op 15 mar 2019 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2019 14:15

Ja, ik heb een zelf gebouwd wielset met XR31T velgen. Voorwiel 16 spaaks radiaal, achter 24 spaaks 2 over kruis. Voldoet uitstekend met mijn 70 kg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 15 mar 2019 16:33

De Kinlin XR26T en XR22T lijken dan het meest interessante. De Duke Road Runners (zowel de 23 als 30) ook, maar opnieuw zeer weinig over te vinden. Mag ik er vanuit gaan dat een hoger velgprofiel (bv voor Kinlin : 22 - 26 - 31 ) altijd een stijver wiel oplevert wegens de betere hoek van de spaken? (Indien naven en spaken dezelfde blijven). Gewicht van velg is iets om in het oog te houden maar geen absoluut streefpunt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2019 17:07

Bij die 3 gaat dat IMO geen significant verschil opleveren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie