Pagina 21 van 25

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 1-4-2022

Geplaatst: 21 nov 2020 12:57
door Deleted_User
Maar voor die aankopen is de afsluitdijk niet essentieel.

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 1-4-2022

Geplaatst: 21 nov 2020 13:11
door Lcsmet
DDX schreef: 19 nov 2020 16:22
........... En die loopt fikse vertraging op door een ontwerpfout bij de nieuw te bouwen en te renoveren spuisluizen.
daniel1975 schreef: 20 nov 2020 19:00 Gezien de kostenoverschrijding bij project Afsluitdijk zou ik mij daar niet teveel zorgen over maken....
Keezx schreef: 20 nov 2020 19:15 Gezien wat er in het algemeen wordt verspild/weggekiept ..........
Ik ben blij, alhoewel, dat het in Nederland niet anders is dan in België.
In willekeurige volgorde: fouten, kostenoverschrijding, vertraging en dan uiteindelijk mogelijk nog slecht uitgevoerde werken die moeten overgedaan worden. :mrgreen:

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 1-4-2022

Geplaatst: 21 nov 2020 13:33
door Keezx
Menselijke fouten, want daar gaat het hier over beperken zich niet tot België of welke deel van de wereld dan ook.
Wie zich ergert over menselijke fouten zal zelf wel niet veel uitvoeren in z'n leventje....

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 1-4-2022

Geplaatst: 21 nov 2020 21:25
door Marcopfiets
afrit13 schreef: 21 nov 2020 12:57 Maar voor die aankopen is de afsluitdijk niet essentieel.
Tuurlijk wel. Dat is de catwalk van de wielersport :p

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 21 nov 2020 21:42
door Vicenza
Tsja, ik denk dat een hoop bedrijven weten dat er bij een aanbesteding voornamelijk op de prijs van het product wordt gelet, dus wordt er bezuinigd op het voorwerk. Als het project eenmaal loopt weten die bedrijven ook wel dat ze zelden aan de kant gezet gaan worden. Bovendien staat er in de contracten ook vaak dat de opdrachtgever opdraait voor meerkosten (zie Noord-Zuidlijn), en niet de aannemer. Dus er is weinig risico dat ze zelf nadeel hebben van fouten bij het voorwerk (en misschien zelfs wel voordeel).

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 22 nov 2020 11:47
door MarkVeenstra
Vicenza schreef: 21 nov 2020 21:42 Tsja, ik denk dat een hoop bedrijven weten dat er bij een aanbesteding voornamelijk op de prijs van het product wordt gelet, dus wordt er bezuinigd op het voorwerk. Als het project eenmaal loopt weten die bedrijven ook wel dat ze zelden aan de kant gezet gaan worden. Bovendien staat er in de contracten ook vaak dat de opdrachtgever opdraait voor meerkosten (zie Noord-Zuidlijn), en niet de aannemer. Dus er is weinig risico dat ze zelf nadeel hebben van fouten bij het voorwerk (en misschien zelfs wel voordeel).
Ik denk dat je hier maar deels naast zit.
Bij de afsluitdijk is het nog niet zo duidelijk. Maar de aannemerscombinatie bij de sluizen van IJmuiden (BAM, en ik dacht Volker Wessel), hebben 100en miljoenen mogen afboeken op het project. Wat ze écht wel voelen, en voor die bedrijven sowieso geen luxe positie is.

Je hebt wel gelijk met het feit dat er een uitvraag staat, daar op ingeschreven wordt. Dat de aanbesteding dan wordt beoordeeld op financiën en enkele andere punten. Of die verdeling van beoordeling goed ligt of niet, naderhand zal altijd blijken dat de opdrachtegever bepaalde zaken niet goed gespecificeerd had, en dan zijn aannemers erg scherp op het te leveren "meerwerk". Daar zit voor hen ook de marge. Uurtje factuurtje declareren. Logisch ook, want wat je zegt, in het aanbesteden moet je scherp aan de prijs zit, dus met weinig marge inschrijven, anders zit je uberhaupt zonder werk.

En "vroeger" deed Rijkswaterstaat een uitvraag uit om een specifieke brug, sluis of weg te bouwen. Inclusief ontwerp etc. Wie dat voor de laagste prijs kan doen, krijgt de opdracht. De technische kennis zit dan bij RWS.
Er is een omslagpunt geweest, waarbij "de markt" met slimme oplossingen mag komen. De uitvraag is dan "een oeververbinding" bijvoorbeeld. Dan komen de marktpartijen dus met het ontwerp. En nog een stap verder, is om in de uitvraag ook de 1e 30 jaar onderhoud te stoppen bijvoorbeeld, om zo een positieve push te hebben iets slims te ontwerpen wat niet alleen goedkoop is om te bouwen maar ook qua onderhoud de eerste zoveel jaar goed te behappen is.
Punt is wel, dat veel technische expertise weg is van Rijkswaterstaat naar de commerciële partijen. Natuurlijk niet in zijn geheel, en Rijkswaterstaat doet echt niet zomaar wat. Maar de expertise om inschrijvingen te beoordelen op hun ontwerpen (technisch) is wel een stuk minder geworden. In dat opzicht is het risico groter gemaakt, en dan moeten ze in sommige gevallen ook nog eens heel uiteenlopende oplossingen voor dezelfde uitvraag met elkaar gaan vergelijken. Dus de winst van de innovatieve oplossingen en bouwmethodes (marktwerking), wat tot betere oplossingen of lagere kosten zou moeten leiden. Wordt ten dele teniet gedaan door het grotere risico op een verkeerde beoordelen, incomplete uitvragen, en daaruit volgende meerwerk gedurende een project.

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 01 dec 2020 22:02
door DDX

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 05 apr 2021 18:56
door DrBibber
Is er al bekend of er in 2021 ook weer een aantal dagen gefietst kan worden over de afsluitdijk? Ik zou graag weer een rondje plannen, maar kan de openingsdata nergens vinden..

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 07 feb 2022 21:54
door DDX
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/299190/k ... enden-open
Toch weer over de Afsluitdijk fietsen binnenkort? Rijkswaterstaat kijkt of het mogelijk is. Al bijna drie jaar kunnen fietsers niet meer de Afsluitdijk oversteken en aanvankelijk zou het fietspad dit jaar weer worden opengesteld. Maar eind 2020 werd duidelijk dat het nog eens drie jaar zou duren voor de werkzaamheden zouden zijn afgerond. De gedeeltelijke openstelling in het weekend zou een kleine pleister op de wonde zijn.

"Het fietspad gaat weer open zodra het veilig kan", zegt communicatieadviseur Johan de Boer van Rijkswaterstaat. "Dan gaan het bestaande en het nieuwe fietspad open. Dit kan pas als de aanleg van de nieuwe spuisluizen en de renovatie en versterking van de bestaande spuisluizen zijn afgerond. Dit is naar verwachting in 2025."

Maar al daarvoor gaat Rijkswaterstaat proberen het fietspad een paar weekenden te openen. De Boer: "In 2024 en 2025 moet het mogelijk zijn om in ieder geval een aantal weekenden in het jaar het fietspad open te stellen. De komende periode onderzoeken Rijkswaterstaat en bouwconsortium Levvel de mogelijkheden om iets dergelijks al in 2023 te doen."
Helaas nog niet dit jaar.
En dat naar verwachting klinkt ook alsof we dus straks horen 2026 of 2027 oid...

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 07 feb 2022 22:25
door scottwilko
Welke oplevering van een groot bouwproject van de overheid wordt niet meerdere malen uitgesteld? Het zal dus geen verrassing zijn als het pas 2030 klaar is helaas. En nog meer helaas interesseert het de overheid en de bouwbedrijven niets wat de fietser wenst.

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 08 feb 2022 07:29
door TL@
Net zoals voor het klimaat: veel sterke woorden en bla bla bla in de media maar op wat pestmaatregels na, doen ze echt niets.

De overheid is er voor de overheid en al lang niet meer voor de burgers.
De bouwbedrijven kan je weinig kwalijk nemen, die moeten hun boterham verdienen. Als ze echt goed proberen te doen, krijgen ze ook het deksel op de neus. Zoals de BAM (Oosterweel-verbinding in Antwerpen), ze kaarten het PFOS/PFAS probleem in Zwijndrecht aan (3M en de overheid zijn daar de schuldigen) en worden vrolijk mee aangeklaagd.

Re: Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Geplaatst: 08 feb 2022 08:14
door Philippos
Met de race naar de bodem door de aanbestedingsprocedure, krijg je als aannemer nooit een klus als je een realistische offerte en planning afgeeft. Eerst die klus maar binnen halen en daarna zien we wel. En en passant knijpen we alle onderaannemers uit zodat die kosten in ieder geval zo laag mogelijk blijven.
Het is een groot grap.