Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)

Alles over toertochten, evenementen en vakanties
Gebruikersavatar
afrit13
Forum-lid
Berichten: 3148
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Gebruikersavatar afrit13 21 nov 2020 12:57

Maar voor die aankopen is de afsluitdijk niet essentieel.
Pensa con i sensi, senti con la mente

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 10570
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 21 nov 2020 13:11

DDX schreef:
19 nov 2020 16:22
........... En die loopt fikse vertraging op door een ontwerpfout bij de nieuw te bouwen en te renoveren spuisluizen.
daniel1975 schreef:
20 nov 2020 19:00
Gezien de kostenoverschrijding bij project Afsluitdijk zou ik mij daar niet teveel zorgen over maken....
Keezx schreef:
20 nov 2020 19:15
Gezien wat er in het algemeen wordt verspild/weggekiept ..........
Ik ben blij, alhoewel, dat het in Nederland niet anders is dan in België.
In willekeurige volgorde: fouten, kostenoverschrijding, vertraging en dan uiteindelijk mogelijk nog slecht uitgevoerde werken die moeten overgedaan worden. :mrgreen:
What Does This Button Do?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 8877
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 nov 2020 13:33

Menselijke fouten, want daar gaat het hier over beperken zich niet tot België of welke deel van de wereld dan ook.
Wie zich ergert over menselijke fouten zal zelf wel niet veel uitvoeren in z'n leventje....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 nov 2020 21:25

afrit13 schreef:
21 nov 2020 12:57
Maar voor die aankopen is de afsluitdijk niet essentieel.
Tuurlijk wel. Dat is de catwalk van de wielersport :p

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 21 nov 2020 21:42

Tsja, ik denk dat een hoop bedrijven weten dat er bij een aanbesteding voornamelijk op de prijs van het product wordt gelet, dus wordt er bezuinigd op het voorwerk. Als het project eenmaal loopt weten die bedrijven ook wel dat ze zelden aan de kant gezet gaan worden. Bovendien staat er in de contracten ook vaak dat de opdrachtgever opdraait voor meerkosten (zie Noord-Zuidlijn), en niet de aannemer. Dus er is weinig risico dat ze zelf nadeel hebben van fouten bij het voorwerk (en misschien zelfs wel voordeel).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4519
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2020 11:47

Vicenza schreef:
21 nov 2020 21:42
Tsja, ik denk dat een hoop bedrijven weten dat er bij een aanbesteding voornamelijk op de prijs van het product wordt gelet, dus wordt er bezuinigd op het voorwerk. Als het project eenmaal loopt weten die bedrijven ook wel dat ze zelden aan de kant gezet gaan worden. Bovendien staat er in de contracten ook vaak dat de opdrachtgever opdraait voor meerkosten (zie Noord-Zuidlijn), en niet de aannemer. Dus er is weinig risico dat ze zelf nadeel hebben van fouten bij het voorwerk (en misschien zelfs wel voordeel).
Ik denk dat je hier maar deels naast zit.
Bij de afsluitdijk is het nog niet zo duidelijk. Maar de aannemerscombinatie bij de sluizen van IJmuiden (BAM, en ik dacht Volker Wessel), hebben 100en miljoenen mogen afboeken op het project. Wat ze écht wel voelen, en voor die bedrijven sowieso geen luxe positie is.

Je hebt wel gelijk met het feit dat er een uitvraag staat, daar op ingeschreven wordt. Dat de aanbesteding dan wordt beoordeeld op financiën en enkele andere punten. Of die verdeling van beoordeling goed ligt of niet, naderhand zal altijd blijken dat de opdrachtegever bepaalde zaken niet goed gespecificeerd had, en dan zijn aannemers erg scherp op het te leveren "meerwerk". Daar zit voor hen ook de marge. Uurtje factuurtje declareren. Logisch ook, want wat je zegt, in het aanbesteden moet je scherp aan de prijs zit, dus met weinig marge inschrijven, anders zit je uberhaupt zonder werk.

En "vroeger" deed Rijkswaterstaat een uitvraag uit om een specifieke brug, sluis of weg te bouwen. Inclusief ontwerp etc. Wie dat voor de laagste prijs kan doen, krijgt de opdracht. De technische kennis zit dan bij RWS.
Er is een omslagpunt geweest, waarbij "de markt" met slimme oplossingen mag komen. De uitvraag is dan "een oeververbinding" bijvoorbeeld. Dan komen de marktpartijen dus met het ontwerp. En nog een stap verder, is om in de uitvraag ook de 1e 30 jaar onderhoud te stoppen bijvoorbeeld, om zo een positieve push te hebben iets slims te ontwerpen wat niet alleen goedkoop is om te bouwen maar ook qua onderhoud de eerste zoveel jaar goed te behappen is.
Punt is wel, dat veel technische expertise weg is van Rijkswaterstaat naar de commerciële partijen. Natuurlijk niet in zijn geheel, en Rijkswaterstaat doet echt niet zomaar wat. Maar de expertise om inschrijvingen te beoordelen op hun ontwerpen (technisch) is wel een stuk minder geworden. In dat opzicht is het risico groter gemaakt, en dan moeten ze in sommige gevallen ook nog eens heel uiteenlopende oplossingen voor dezelfde uitvraag met elkaar gaan vergelijken. Dus de winst van de innovatieve oplossingen en bouwmethodes (marktwerking), wat tot betere oplossingen of lagere kosten zou moeten leiden. Wordt ten dele teniet gedaan door het grotere risico op een verkeerde beoordelen, incomplete uitvragen, en daaruit volgende meerwerk gedurende een project.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers