Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Wie schijft die blijft

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 02 mar 2019 09:18

Ik heb het artikel in "Wie schijft die blijft" gelezen, waarin nog maar eens een keer de voor- en nadelen van het rijden met schijven worden benoemd. Over het algemeen is men positief over schijven terwijl ikzelf dat juist niet ben.

Wat ik belangrijk vind bij een fiets is dat je er zonder omkijken gedurende een seizoen met moet kunnen rijden. Uiteraard moet je zorgen dat de aandrijflijn in orde blijft en af en toe eens een band vervangt. Zo heb dat ik de afgelopen 40 jaar prima kunnen doen.

Toen besloot ik een fiets met remschijven en Di2 aan te schaffen. Dat zorgeloze fietsen was gelijk weg. De grootste ergernis was het veelvuldig aanlopen van de schijven, ook Di2 heeft me een keer in de steek gelaten.

Wat mij opvalt is dat schijven vrijwel nooit recht zijn, ook niet als ze nieuw uit de verpakking komen. Je moet ze dus gelijk richten. Het afstellen van de remklauw valt ook niet altijd mee. De toleranties zijn erg klein en, mede daardoor, is de ruimte tussen de blokken en de schijf slecht te zien. Vaak blijkt bij het aandraaien van de bouten de klauw toch weer een fractie te verschuiven, zucht....

Vervolgens ga je ermee fietsen, lekker de bergen in. Dan blijkt dat remschijven helemaal niet hittebestendig zijn. Na één of twee keer flink remmen trekt de boel al krom en lopen ze aan. Dit herstelt zich na een seconde of tien wel weer, maar toch. Je vraagt je ook af wat er met de olie gebeurt. Die was mooi helder, maar is dat ook nog zo na een week fietsen in de bergen en heeft dat effect op de remwerking? Bij thuiskomst gelijk maar weer de schijven richten en de klauwen opnieuw afstellen. Een klusje wat ik afgelopen seizoen veevuldig heb moeten doen.

Ik heb wel gemerkt dat er verschil is in schijven. De fiets werd geleverd met Shimano Dura Ace RT900 schijven, die maken bij aanlopen ontzettend veel herrie. Nadat ik deze vevangen had door XTR schijven was dat aanzienlijk minder, deze lijken ook beter recht te blijven.

Inmiddels ben ik weer overgestapt naar een fiets met velgremmen. Ik blijf niet.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 mar 2019 20:16

De keuze voor schijfremmen op een wegfiets is wat mij betreft niet evident. De markt schijnt die kant op te bewegen. Zeggen ze.

Op de MTB heb ik al een jaar of twaalf schijfremmen. Daarvoor hydraulische velgremmen. Het remt allebei erg goed.

Op de MTB heb ik de Transalp gereden en nog wat wedstrijden tussen hier en de Alpen. Dan krijgt je fiets wel aardig op zijn donder en de remmen worden behoorlijk aan de tand gevoeld. Als het publiek roept dat "die Strecke nur zum Teil befahrbar ist', omdat ze het te steil vinden, dan ga je vanzelf voorzichtig met dichtgeknepen remmen naar beneden.

Schijven niet recht? Nooit iets van gemerkt.
Schijven raken oververhit? Remmen kost geld. Afblijven. Echt nooit iets van gemerkt
Piepende remmen? metalen remblokken wel, maar kunsthars niet, behalve met vochtig weer.
Remklauwen niet goed afstelbaar? Alleen met van die k.u.t.dingen die ze direct mount noemen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 20:56

Schijfremmen overbodig op een racefiets; absoluut. Serieuze overkill, extra gewicht, extra kosten en lastiger onderhoud.

Maar vervormen, klauwen regelmatig afstellen, etc? Zelden tot nooit op de atb, en ik heb er echt wel serieus mee afgedaald in de Alpen.
De enige keer dat de schijven even krom trokken was toen ik na een lange daal even dwars een klein smeltstroompje door stak.
Less is bore

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 mar 2019 00:00

Geen ervaring mee, maar de enige manier waarop je een schijfrem kan doen kromtrekken is door ze eerst heel warm te maken en dan plots vlug af te koelen door bvb water erop te spuiten. Of als je stilstaat met je rem ingedrukt kan dit ook gebeuren.

Ik spreek nu wel over auto's, maar zal hetzelfde principe zijn uiteindelijk.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 14:12

Pas geleden heeft een vastzittende zuiger bij mij een kromme schijf veroorzaakt maar over het algemeen blijven ze wel recht. Toch heb ik met schijfremmen vaker dat ze net niet zo lopen als ik zou willen en dan kost het ook meer tijd om opnieuw af te stellen. Denk b.v. ook aan een wielwissel.

Met velgremmen zie je meteen wat er mis is en is het ook altijd binnen een paar tellen verholpen. Op de gravelracer blijven ze maar op de racer komen ze er niet.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2019 10:31

apexrider schreef: 02 mar 2019 09:18

Ik heb wel gemerkt dat er verschil is in schijven. De fiets werd geleverd met Shimano Dura Ace RT900 schijven, die maken bij aanlopen ontzettend veel herrie. Nadat ik deze vevangen had door XTR schijven was dat aanzienlijk minder, deze lijken ook beter recht te blijven.

Inmiddels ben ik weer overgestapt naar een fiets met velgremmen. Ik blijf niet.
Dat heb ik in andere topic ook al aangegeven. Dat mijn gedacht is dat de shimano DA en ultegra wegschijven veel meer geluid produceren. Blijkt dus te kloppen.

Ik rijd inmiddels een jaar op de race met schijven. Heerlijk!
Heb ik er meer onderhoud aan, iets wel, maar dat intreseert mij niet. Is het zwaarder, ja het voegt circa 400 - 500gram toe. Is het duurder, ja ook zo,n 500 euro.

De heerlijkheid van het remmen en vooral het aangrijppunt 3mm nadat je de rem inknijpt vind ik heerlijk. Daarnaast gewoon carbon in de bergen, altijd remkracht en persoonlijk vind ik het een stuk mooier dan velgremmen, ook omdat je bijna of helemaal geen kabel meer ziet.

Door steekassen ook meer stijfheid al blijven sommige theoretische stukjes dat weerleggen.

Het is gewoon een keuze, kwam in droog weer nooit iets te kort met velgremmen.
Je hebt alleen binnen afzienbare tijd geen keuze meer in velgremmen de amerikaanse merken gaan echt niet meer met een nieuwe velgrem fiets komen in het hogere segment en dit is ook de laatste nieuwe sram groep met velgremmen let maar op.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 08 mar 2019 11:43

Moet je schijfremsystemen ontluchten?
Ik las in het artikel onder andere dat je je remmen niet mag indrukken als je fiets onderste boven staat want dan kan er lucht in het circuit komen maar hoe kan er nu lucht in een gesloten circuit komen?

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 08 mar 2019 12:26

Op de mtb met schijfremmen begonnen, frame was niet voorzien voor disc brakes. Dus met een adapter van Speci. XT-schijfremsetje erop. Een en al ellende behalve het remmen. (kwam van Magura HS-33). Alles wat ik daarna aan schijfremmen gehad heb, voldeden perfect. Soms een grotere disk monteren.
Op de racefiets, noodzaak, nee. op de crosser doe ik het ook zonder. Maar met mijn gewicht vind ik het wel echt fijner. Door eigen zuinigheid gecombineerd met ijdelheid, een setje Fulcrum R1 doorgeremd in een afdaling ergens tussen Frankrijk en Spanje. Dat is geen pretje. Dus voor mij en mijn toepassingen ben ik voorstander van schijfremmen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 mar 2019 12:34

roelw schreef: 08 mar 2019 11:43 Moet je schijfremsystemen ontluchten?
Ik las in het artikel onder andere dat je je remmen niet mag indrukken als je fiets onderste boven staat want dan kan er lucht in het circuit komen maar hoe kan er nu lucht in een gesloten circuit komen?
Hydraulische (oliedruk) remmen moet je periodiek ontluchten, mechanische (kabel) uiteraard niet.
Mijn MTB hangt met het voorwiel omhoog. Als ze weer met de banden op de grond staat, moet ik twee keer de remmen indrukken. Dan zit de olie weer waar deze thuishoort en remt alles weer als een dolle.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 08 mar 2019 12:58

Ik was afgelopen zomer een week in een appartement op de Alpe d'Huez op 1800 meter en had mijn nieuwe Rose disc fiets mee, evenals die van mijn dochter. Mijn voorremhandel was op hoogte hard geworden, de achterrem was op hoogte normaal. Bij mijn dochter was alles normaal, zoals op zeeniveau. Nadat we weer van de berg af waren was mijn voorrem weer normaal. Deze week toch maar alvast voor het nieuwe seizoen mijn voorrem even goed ontlucht, er kwam best wel veel lucht uit. Ik ga ervan uit dat het nu goed is. Voortaan neem ik wel standaard een ontluchtingsetje met minerale olie mee, in mijn reisgereedschapsetje.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 08 mar 2019 14:03

Ik vind het allemaal veel gedoe om weinig.......... Ik heb in 37 seizoenen nog nooit het idee gehad van "goh, had ik nou maar schijfremmen...."
Tubeless op de racefiets is ook zo'n verhaal. Een tijdlang geprobeerd en vervolgens met een grote boog in de kliko gedeponeerd... Veel rompslomp en ergernis voor iets waar ik geen merkbaar voordeel bij had.
Mijn nagelnieuwe Sensa Giuliaero heeft gewoon velgremmen (direct mount, dat dan weer wel...). En binnenbandjes...
Maar denk alsjeblieft niet dat ik nog met een wollen broek en schoenen met leren zolen rondrijd :D Ik vind ontwikkelingen mooi en ook logisch. Di2 bijvoorbeeld... Maar daar wacht ik even mee tot de ontwikkelingen nog wat verder zijn (en de prijzen lager).
Ik pik er uit wat ik interessant vind en het overige laat ik voor wat het is. Ieder het zijne....

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 mar 2019 13:47

Ik blijf me verbazen over het discipel standpunt van Fiets. Ik vind dat nogal discutabel. Is het niet hun journalistieke taak om ons voor te lichten ipv te overtuigen? Ik heb ook een abo op het duitse blad Roadbike. Daar lees ik toch echt wat evenwichter info over schijfremmen op de racer. Daar heb je als lezer gewoon wat meer aan. Mijn mening, op basis van de info van onze Duitse vrienden: er is niets mis met schijfremmen op de racer, maar een enorme meerwaarde tov velgremsystemen zie ik niet.

Wat echt jammer is, zijn de onjuistheden in het artikel. Om de twee ergste maar even te noemen: Schijfremsystemen zijn allerminst probleemloos en onderhoudsarm: Schijfremmen vragen meer onderhoud (checken slijtage/vervangen blokken/stellen/bleeden) dan velgremmen. Bij velgremmen moet je af en de blokjes vervangen en klaar is kees.
2: Velgremmen presteren ook in de regen acceptabel, ook op carbon. De absolute remkracht van velgremmen is zelfs hoger dan de schijf. Schijven grijpen eerder aan en als je ze hydraulisch rijdt, kost remmen minder kracht en is het beter doseerbaar.

Plaats reactie