Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Band velg combinatie

plaqsac
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2018 12:43

plaqsac 27 feb 2019 11:43

Beste forumleden,

Ik heb vorig jaar nieuwe wielen aangeschaft: DT Swiss r32 spline. Zie deze link voor het exacte type:

Ik heb momenteel Schwalbe one banden. Deze banden gaan zeer moeilijk om de velg, waardoor ik eigenlijk altijd een bandenknecht mee moet nemen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze wielen? En weet je of er banden zijn die beter om deze wielen te leggen zijn?

Alle trucjes als oprekken, band naar midden velgbed duwen etc. bieden helaas geen soelaas.

Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 27 feb 2019 13:03

Schwalbe one staat er juist bekend om dat ze relatief eenvoudig om de velg te leggen zijn, maar misschien geldt dit voor de nieuwere versies niet meer. Misschien is iets met het velglint. Te dik of te strak zodat het band niet mooi diep in het gootje ligt bij het monteren.

Hans

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4203
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 feb 2019 17:13

Deze wielen lagen ook onder mijn nieuwe JGuillem Major. Met Vredestein Fortezza banden. Erop weet ik niet (heb de wielen verkocht), maar die bandjes gingen er in elk geval soepel af.

plaqsac
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2018 12:43

plaqsac 28 feb 2019 15:51

Maatwielen schreef: 27 feb 2019 13:03 Schwalbe one staat er juist bekend om dat ze relatief eenvoudig om de velg te leggen zijn, maar misschien geldt dit voor de nieuwere versies niet meer. Misschien is iets met het velglint. Te dik of te strak zodat het band niet mooi diep in het gootje ligt bij het monteren.

Hans
Ik dacht inderdaad ook dat de Schwalbe's ruim vielen. Niet ruim genoeg voor deze wielen blijkbaar. De wielen zijn tubeless ready. Mogelijk dat hiervoor inderdaad een dik velglint gebruikt is. Zou er met het vervangen van het velglint nog iets te winnen zijn? Op deze foto is het huidige velglint te zien.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 feb 2019 16:13

Tubeless ready is altijd heel krap bemeten. Ik zou een smaller en dun velglint proberen dat een smal strookje vrijlaat voor de draad van de band.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2019 16:43

Het getoonde 'tubeless ready' velglint heeft waarschijnlijk een dikte van 0,1 mm, veel dunner zal je m.i. niet vinden aangezien het dunste tubeless velglint dat ik ben tegengekomen, die van Schwalbe, n.l. ook 0,1 mm dik is. Dit is zeker vééél dunner dan een traditioneel velglint welke bij gewone draadbanden gewoon is.

Een voordeel van een tubeless ready velg is n.l. dat het een verdiept velgbed heeft waardoor o.a. het monteren van banden op traditionele wijze kan geschieden door te zorgen dat de draad van de band in het verdiepte deel blijft totdat het laatste stukje over de velgrand kan worden geduwd. Dat dit soms moeilijk gaat heeft ook met de band-velg combinatie te maken en ontkom je er niet aan om eventueel kunststof bandenlichters te gebruiken, helaas. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

tlap
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 aug 2018 09:22

tlap 28 feb 2019 20:43

Je moet het laatste stuk met je handpalmen erop duwen, en hij moet heel goed in het midden van het velgbed. Als die boven er niet op wilt, vanaf onder opnieuw naar het midden velgbed duwen. Dit een paar keer doen, dan moet hij er over floepen.

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 04 mei 2022 09:15

Ik heb nu schwale ONE TL 25mm gekocht, wil ze op mijn dt swiss arc 1400 dicut leggen, amaai wat is dat! In al die jaren nog nooit zo moeilijk gehad om een band te leggen...

Ik heb ook de schwalbe PRO one TL 28mm icm bontrager aeolus 51, fluitje van een cent...

Versta het niet...

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 04 mei 2022 11:00

Inderdaad band goed naar het midden duwen eventueel een paar keer,
zeepsop op de rand van de velg (en band) doen (dreft), zijn ook nog dingen om te proberen.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 mei 2022 16:16

Tja, het kan verkeren maar soms wil het gebruik van een bandenknecht ook wel eens helpen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 04 mei 2022 16:52

Schwalbe banden liggen er zo om in tegenstelling dat mijn huidige Vittoria’s.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Plaats reactie