Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training the gut

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 21 feb 2019 09:21

delus1 schreef: 21 feb 2019 07:26
hendrikjan schreef: 20 feb 2019 08:47 Er is wel een goede podcast over met die zelfde voedingsdeskundige https://itunes.apple.com/nl/podcast/zwi ... 0413127672
Bedankt! Heb het gisteren geluisterd en was interessant.
Op YouTubekanaal van GCN hebben ze ook een lange aflevering gemaakt met hem over voeding. Mogelijk ook interessant voor je

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 21 feb 2019 14:51

amclassic-fan schreef: 20 feb 2019 19:42 Tja, maar dan noem je ook wat met de McDonalds. Als je optimaal wilt presteren zul je een redelijk constante stroom koolhydraten binnen moeten krijgen. Hoe langer hoe meer je rekening moet houden dat het lekker blijft.
McDonalds kies ik niet zelf, dat is het enige wat midden in de nacht open is en je wilt toch even binnen zitten.... De kunst is je te beperken in je bestelling. Ik ga natuurlijk geen BigMac-menu bestellen.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 21 feb 2019 15:01

Een goede vuistregel (blijkbaar van Sky, heb ik uit het boek 'Faster' van Michael Hutchinson, aanrader btw) is om alles wat je drinkt of eet op de fiets als één eenheid van 25 g KH te beschouwen. Of dit nu over een bidon gaat, een gelletje of een reep. Het is een vuistregel dus niet exact maar in imo wel een goede. Een bidon en een kleine granenreep zal wat minder zijn, een powerbar bevoorbeeld is meer. In wedstrijden probeer ik naar 3 eenheden per uur te streven om zo een maximale KH opname te hebben. Sinds ik dit doe presteer ik echt beter en ga ik langer mee in lange wedstrijden (granfondo wedstrijden bv). Maar om terug te komen op het topic: dit vergt inderdaad best wat aanpassing. Begin hiermee op training, bouw op van 1 à 1.5 eenheid per uur naar 1.5 à 2 eenheden per uur. Probeer op een wedstrijd al eens wat meer maar niet ineens uren na elkaar.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2019 22:17

Hoe moeilijk is het nu om te kijken op het voedingswaarde tabelletjes hoeveel gram koolhydraten in één verpakking zitten? Enkel voor sportvoeding moet je misschien even rekenen als je je niet aan de door de fabrikant opgegeven dosering houdt.

50 gram koolhydraten is niet zo'n punt als je een rustige training doet. Het wordt pas lastig als je vol gas rijdt om dan het eten weg te werken. Een cyclo is wel een stuk makkelijker dan een koers, omdat het een stuk minder nerveus is en ook minder intensief, maar natuurlijk wel langer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2019 09:53

Ik zie velen ook in ritten van 3 uur niet eten onder het mom niet nodig en het kan op water. Ik eet altijd elke uur wat ook al rijd ik twee uur stop ik na een uur wat naar binnen.

Dan ben je gewend bij lange tochten te eten en gaat het makkelijker.
Gelukkig houd ik wel van zoet, dus bv die cola gums van powerbar vind ik erg lekker. (let wel daar zit caffeine in) De huis gels van wiggle zijn ook best te doen, die van sis vind ik minder dat klonterige gatver.

En doe normal :-)
Als je normal voor een rit X eet, ga dan niet voor zo,n tocht ineens 3 keer X eten

Over het algemeen rijd je in het begin van een cyclo rustig, eet dan nog even wat vaster voedsel, maar ook dat zal persoonlijk zijn. Ik moet bv echt niet aan het fruit onderweg, pak eerder een stroopwafel of van die pepsels. paar wijngums erbij en weer gaan

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 22 feb 2019 11:09

amclassic-fan schreef: 21 feb 2019 22:17 Hoe moeilijk is het nu om te kijken op het voedingswaarde tabelletjes hoeveel gram koolhydraten in één verpakking zitten? Enkel voor sportvoeding moet je misschien even rekenen als je je niet aan de door de fabrikant opgegeven dosering houdt.
Ok, vuistregels zijn overrated. Ga maar aan de bevoorrading van de gemiddelde toertocht vragen hoeveel gram poeder ze in hun water gedaan hebben, en of ze nog ergens het papiertje hebben liggen van de peperkoek/wafel die er ligt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 feb 2019 11:17

Als het kritisch is voor jou, dan ga je toch niet vertrouwen op de bevoorradingen? water en sportdrank zul je wel moeten op een lange tocht (of je moet een bidonnetje verstoppen/hulp onderweg neerzetten). Maar qua gels, sportrepen, etc. neem je altijd je eigen spul mee als je gevoelig bent voor andere merken, als je bang bent te weinig of te veel binnen te krijgen, als je niet vertrouwt dat de bevoorrading voldoende voorraad heeft etc.

Tip van flip, tape de gels op je bovenbuis, aan het openinglipje vast. Dan trek je ze in 1 ruk los en open. Je kunt er genoeg meenemen en ze makkelijk tot je nemen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Marcel1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54

Marcel1975 25 feb 2019 20:12

De vlugge Japie (de snelle Jelle van de lidl) is een mooie onderschatte sportreep.
Relatief veel koolhydraten en wat vezels. Ik heb tijdens de Marmotte vorig jaar 5 weg-geknaagd... nadeel is wel dat je even moet plannen waar je deze eet (dit op je frame plakken) aangezien je ze niet makkelijk weghapt (bv stukje afdaling in Glandon, neutrale zone, vallei naar voet telegraphe, korte afdaling na telegraphe).
Verder nam ik een paar dadelrepen van AH en 2 powerbar. Pas tijdens galibier heb ik eerste gelletje genomen en tijdens alp dhuez 2. Op top van Galibier lekker colaatje om alles op z’n plaats te krijgen.
Het merendeel van de voorraad plak ik met schilder tape op m’n frame (ziet er niet uit, maar je voelt je dan geen pak-ezel).

delus1
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:27

delus1 25 feb 2019 21:59

De snelle jelle repen zijn inderdaad een mooie bron van koolydraten. De aanwezige vezels zijn geen voordeel. Die heb je liever zo min mogelijk in een energiereep.

Bedankt voor alle reacties. Merk dat iedereen zijn eigen strategie erop na houdt wat opzich logisch is.

Vraag mij wel af of er mensen zijn die bewust de koolydraat inname trainen om dus uiteindelijk in staat zijn om 60-90 gram per uur in te kunnen nemen.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 feb 2019 10:23

delus1 schreef: 25 feb 2019 21:59 De snelle jelle repen zijn inderdaad een mooie bron van koolydraten. De aanwezige vezels zijn geen voordeel. Die heb je liever zo min mogelijk in een energiereep.

Bedankt voor alle reacties. Merk dat iedereen zijn eigen strategie erop na houdt wat opzich logisch is.

Vraag mij wel af of er mensen zijn die bewust de koolydraat inname trainen om dus uiteindelijk in staat zijn om 60-90 gram per uur in te kunnen nemen.
In de live slow ride fast podcast waar Merijn Zeeman te gast was hebben ze het er ook over dat ze dit heel actief trainen in het profpeloton. Maar daarbij kwam ook de (hilarische) opmerking dat dit je als amateur een fortuin kost om te trainen, omdat je bij een duurrit voor 50 euro aan gelletjes moet wegwerken.
Maar in het profpeloton schijnen ze dus inderdaad 90 gram per te kunnen opnemen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 feb 2019 11:43

Maar dan moet je dus wel lezen wat er op de etiketten staat en zorgen dat je de koolhydraten in de juiste verhouding binnenkrijgt en ook niet veel meer dan dat. Om de 90 gram te halen zal je op 60-70 gram aan glucose/maltodextrine/enz moeten gaan zitten en 20-30 gram fructose. Niet iedereen neemt de fructose even makkelijk op.

Probleem met producten waar glucose-fructose siroop in zit is dat je de verhouding niet weet. Meestal is het redelijk 50-50, maar dat hoeft niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 27 feb 2019 14:07

hendrikjan schreef: 21 feb 2019 08:58 Wat AM schrijft +1

Maar heb voor de grap ook een keer op basis van die podcast uitgerekend hoeveel gelletjes ik tijdens een mtb marathon moest eten, waarbij ik 8 uur op de fiets zou zitten... de sis gells die ik had bevatten ongeveer 23 gram koolhydraten, moest ik er 3 tot 4 per uur eten om aan de 60-90 gram te komen.. tijdens de marathon had ik 24 gells in mijn shirtzakjes / rugtasje. voelde me net een pakezel ;) Ik kreeg het eigenlijk niet weg, ook is het op de mtb niet altijd even makkelijk om te eten en te fietsen .. maar goed, uiteindelijk nooit aan de 3 tot 4 per uur gekomen maar wel veel meer dan ik voorheen deed... en ik voelde me daar wel prettig bij
Je hebt ook knijpflesjes die hiervoor speciaal gebruikt worden, je gelletjes knijp je hier in uit en je hebt gelijk een flesje waar er 8 tot 10 inzitten.(Of meer, als je een groter flesje hebt.

Je kunt ook 10~12 gelletjes in een bidon leegknijpen en aanvullen met een iso sportdrank van dezelfde smaak
Rule #5

Plaats reactie