Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welk zadel bij last van zitbotjes

fpeverelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 mei 2006 10:43

fpeverelli 20 feb 2019 17:06

serbak schreef: 18 feb 2019 09:32 Als je zadel te smal is of de afstelling niet juist is waardoor je te ver naar voren en daardoor op het smalle gedeelte zit dan kunnen je zitbotjes een beetje te ver over de rand van het zadel zitten. Het zadel zit dan eerder tussen de zitbotjes. Voorbeeld:
sqlab-meting.jpg
Op die manier kun je wel veel last van je zitbotjes krijgen en zelfs slijmbeursontsteking e.d.
Inderdaad, op deze manier heb ik een slijmbeursontsteking opgelopen. Had eerst een 143 mm zadel, alleen bleek na een zadelmeting dat ik relatief brede zitbotten heb (t.o.v. mijn postuur). Nu een Specialized Power Comp zadel aangeschaft (155 mm) en de problemen zijn verdwenen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 feb 2019 18:33

In het begin had ik ook vrij veel last van zadelpijn. Ik heb na een meting een sq labs zadel gekocht, maar dat beviel helemaal niet. Maar door veel zadels te proberen (lang leve marktplaats!) ben ik veel wijzer geworden over wat bij mij past. Dus ik zou gewoon trial and error doen. Wat breder, wat platter of juist wat ronder.. Zo kom je er vanzelf achter.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 21 feb 2019 10:49

Ik heb mijn huidige zadel ook gevonden door trail & error methode, en door de diverse zadelvormen te vergelijken. De testen die je bij diverse fabrikanten en retailers kunt doen zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde, nl. net niets.
Zelf kan ik ook net aan het puntje van mijn tenen aanraken, maar dit zegt dus ook niets. Heeft ook te maken met lichaamsverhouding e.d.
Zelf heb ik ook van jongs af aan te korte kuitspieren, die bij mij de beperkende factor zijn. Sinds begin vorig jaar fiets ik nu met een Fizik Arione versus Large zadel, en dit zadel geeft bij mij tot nu toe de minste klachten, ondanks dat de testen mij liever op een Aliante of toch minstens een Antares zou zetten. Die laatste kon ik helemaal niet op zitten.
Verder had ik o.a. ook SQ Lab, Fabric, Prologo enz geprobeerd in zowel plat als rond en vlak of gevormd.
Succes in ieder geval met de zoektocht. Probeer van elk zadel dat je probeert de pluspunten te vinden. Je kunt dan zoeken naar andere zadels die meerdere van die pluspunten bij elkaar heeft.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 feb 2019 21:02

Je broek is ook van belang. Met mijn Futurum bib zit ik heerlijk op het Pro Stealth zadel maar met de bib van Assos heb ik na een uurtje of 2 toch echt last (op het SQLab zadel heb ik met de Assos bijna geen last, de Futurum bib blijft mijn favoriet)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 22 feb 2019 11:40

Ik ben ook al enkele jaren actief in de zoektocht naar 'HET' geschikte fietszadel. Proefondervindelijk heb ik gemerkt dat een breed zadel mij beter afgaat dan een smal, dit wordt ook bevestigd door de afstand tussen mijn zitbotjes (140mm). Ik rijd nu met een pro stealth (142mm) waar ik eigenlijk wel tevreden van ben. Hiermee kan ik 2 uur pijnloos fietsen. Nu ben ik op zoek naar een fietszadel voor mijn rollenfiets. Ik twijfel tussen exact hetzelfde, of de pro stealth 152mm of de specialized power (155mm).

Mogelijks is een nog breder zadel (150mm +) nog aangenamer voor mij gezien mijn zitbotbreedte. En aangezien de pro stealth (142mm) goed is maar nog niet perfect, is dat mss het risico nemen wel waard...
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 feb 2019 12:34

@Wiedse, is er geen winkel/webshop waar je deze zadels uit kunt proberen en binnen 30 dagen retourneren?

Edit: ja dus, in ieder geval bij Mantel

Plaats reactie