Voorbereiden voor Les Trois ballons

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 23369
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mei 2019 21:34

Gewoon lekker negeren die hartslag, je hebt die vermogensmeter niet voor niets en daarnaast maken de benen het wel duidelijk als je dingen doet die niet gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1575
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 14 mei 2019 21:51

nijkie schreef:
14 mei 2019 21:15
NuitKor schreef:
14 mei 2019 16:16
raven14 schreef:
14 mei 2019 15:08

In een cyclo klim ik rond de 85% van FTP. Soms een langer stuk/klim aan 90% wanneer de situatie het 'noodzaakt'.

Dit hangt echt van je getraindheid af lijkt me. Ik heb ongeveer dezelfde FTP (en hetzelfde gewicht) als Nuitkor, maar de wattages waaraan hij in 3B geklommen heeft, zijn voor mij gewoon erg relax. Ik klim tussen de 250w en de 270w (met een FTP van net geen 300w).
Ja klopt. Ik was net een week in Girona en klim daar ook gewoon constant tussen de 250 en 270w en doe dat ook nog na een rit van 160km of na een volle week fietsen. Ik denk dat ik 3B dan ook te veel op safe heb gereden.
Vermeld ook je gewicht erbij.
Paar posts ervoor nog vermeld. Nu 65kg.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mei 2019 09:15

Ik zie veel klimmen op wattages, bij een gegeven gewicht en helling geeft dat een snelheid natuurlijk.
Wat voor klimsnelheid (hm/uur) hebben we het over?

Ventoux is een 1600 hoogtemeters toch? dus in anderhalf uur, kom je richting de 1050 a 1100 hm/uur?
Dat is voor mij een waarde die makkelijker vergelijkbaar is tussen renners van uiteenlopend gewicht.

Paar jaar geleden in goede vorm de trois ballons in 7u51 gefietst.. met een 83kg. Net even teruggekeken en dan zat ik op de shefrererererere op een 1100 hm/u, de overige cols tussen de 950 en 1050 (route loopt nu natuurlijk anders, dus niet 1 op 1 te vergelijken).. En een losse klim ging dat jaar wel harder omhoog, tijdens een cyclo hangt het natuurlijk wat af van hoe je indeelt, en wat je in de tussenstukken doet en vooral laat. Plus de afstand die meetelt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1575
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 15 mei 2019 09:29

MarkVeenstra schreef:
15 mei 2019 09:15
Ik zie veel klimmen op wattages, bij een gegeven gewicht en helling geeft dat een snelheid natuurlijk.
Wat voor klimsnelheid (hm/uur) hebben we het over?

Ventoux is een 1600 hoogtemeters toch? dus in anderhalf uur, kom je richting de 1050 a 1100 hm/uur?
Dat is voor mij een waarde die makkelijker vergelijkbaar is tussen renners van uiteenlopend gewicht.

Paar jaar geleden in goede vorm de trois ballons in 7u51 gefietst.. met een 83kg. Net even teruggekeken en dan zat ik op de shefrererererere op een 1100 hm/u, de overige cols tussen de 950 en 1050 (route loopt nu natuurlijk anders, dus niet 1 op 1 te vergelijken).. En een losse klim ging dat jaar wel harder omhoog, tijdens een cyclo hangt het natuurlijk wat af van hoe je indeelt, en wat je in de tussenstukken doet en vooral laat. Plus de afstand die meetelt.
VAM alle klimmen tussen de 1000 en 1100. Maar mijn ervaring is dat het lastig is om een VAM van verschillende klimmen (met verschillende lengte en stijgingspercentages) kunt vergelijken. Hoe minder steil een klim, hoe lastiger het is om een hogere VAM te halen. Vooral als je relatief licht bent en dus minder vermogen trapt.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1197
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 mei 2019 09:53

VAM zegt alleen iets in relatie tot de steiltegraad. Je moet al erg hard rijden wil je een VAM van 1000 halen op een klimmetje van 3.5% bijvoorbeeld. Terwijl een VAM van 1500 op hellingen van 12% ongeveer hetzelfde vermogen vergt.
Afbeelding

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 1575
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 15 mei 2019 10:19

raven14 schreef:
15 mei 2019 09:53
VAM zegt alleen iets in relatie tot de steiltegraad. Je moet al erg hard rijden wil je een VAM van 1000 halen op een klimmetje van 3.5% bijvoorbeeld. Terwijl een VAM van 1500 op hellingen van 12% ongeveer hetzelfde vermogen vergt.
Precies

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mei 2019 10:42

True, daar ben ik het wel mee eens.
Dan heeft het een zelfde gebrek (of extra interpretatie) nodig als een vermogen X bij gewicht Y.... Zonder het gewicht zegt het vermogen niets, met verschillende gewichten moet je al goed gaan doorrekenen wat de bijbehorende verschillende vermogens betekenen. En in dit geval zegt de VAM maar erg weinig zonder de kenmerken van de helling en is 2 hellingen vergelijken lastiger.

Maar 2 renners vergelijken op dezelfde helling (bijv ventoux, of alpe d'huez), is dan weer wel te doen aand e hand van de VAM (maarja, dan kan je ook de tijd van het segment pakken....)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 15 mei 2019 11:09

VAM is een bedenksel van Dr Ferrari en diende als tussenuitkomst voor zijn beroemde formule om razendsnel een schatting te geven over het vermogen per kilogram bergop.

P = VAM : (200 + hellingsgraad x 10)

Aan VAM heb je verder niks. Vermogen per kilogram daarentegen is rechtstreeks gerelateerd aan het zuurstofopnamevermogen. Ook daar is een eenvoudige formule voor om die af te leiden:

VO2 = P x 12 + 3,3 ml/kg/min

Als referentie kan ook nog gebruikt worden dat 400w zo'n 5 liter zuurstof kost.

Dus, 295w bij 64kg betekent 4,61 w/kg, waar 59 ml/min/kg O2 voor nodig is. De menselijke limiet ligt bij 6,4 w/kg gedurende een uur (FTP), en daar is 80 ml/min/kg voor nodig. Met Riegel terugrekenend naar een MAP (Maximaal Aerobic Power - ca. 6 min) levert dit een VO2Max = 80 X (60/6)^0,07 = 94 ml/min/kg.

Laatste reed Roglic tijdens de klim San Luca in de proloog 6 min lang 7,3 w/kg. Goed voor 91 ml/min/kg aan zuurstofopname.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23

Gebruikersavatar asmeets 15 mei 2019 19:06

Maar je hebt daar zelf toch ook wel een gevoel bij? Je weet toch bij welk vermogen je klimt en lang vol kunt houden?
Gevoelsmatig weet ik wel wat ik lang vol kan houden, daar fiets ik lang genoeg voor en heb ik ook voldoende klim ervaring voor. Dat is geen probleem.

Ik fiets echter pas sinds begin maar met een power meter en heb pas één keer in de bergen gereden. Daar durf ik nog niet op te vertrouwen. Maar we gaan het zien. En in de week voorafgaand aan de rit kan ik wel die ervaring op doen.

dreezz
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

dreezz 18 mei 2019 08:12

amclassic-fan schreef:
14 mei 2019 21:34
Gewoon lekker negeren die hartslag, je hebt die vermogensmeter niet voor niets en daarnaast maken de benen het wel duidelijk als je dingen doet die niet gaan.
Ik fietste, tot ik vorige week mijn powermeter kreeg, vaak op gevoel.
hartslag kan ik minder mee (heb wel altijd de band om, om achteraf wel de cijfers te hebben): heb soms (gevoel van) verzuren @ 150bpm, soms rijd ik anderhalf uur > 160bpm in een mountainbikewedstrijd.
ik hoop dus dat de powermeter me iets meer gaat vertellen, maar voorlopig zie ik 'm maar als zeer interessant speeltje om mee kennis te maken.
morgen rijd ik een mtb-tocht in de ardennen (70km/2200hm), vind het nu al jammer dat ik geen PM op de mtb heb ;-).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid
Berichten: 1948
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2019 08:46

Daar kan ik mezelf ook in herkennen. Cardioloog zei dat de hartslagmeter bij sommige mensen gewoon niet goed werkt (de gemiddelden zouden wel vrij accuraat zijn, de conclusies die je er normaal aan koppelt, niet zo)
Zij had me ook aangeraden om met een vermogenmeter te trainen (wat ik nu dus al 3-4 jaar doe)
Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23

Gebruikersavatar asmeets 18 mei 2019 19:06

Leuk al die reacties en mensen zaken delen. Ik hoop dat ik een aantal punten mee kan nemen in Les 3 Ballons. Inmiddels is het over drie weken zo ver. Sterker nog, dan zit het er al op.

Gisteren heb ik nog een inspanningstest gedaan om te kijken waar ik sta, en de training eventueel nog bij te kunnen stellen. Het resultaat was wat teleurstellend, maar wellicht is het wel goed dat ik dit inzicht nu heb gekregen.

Over de test en wat me nu bezig houdt heb ik weer een een blog item geschreven. Via deze link kun je dat lezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten