Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 nov 2021 13:50

Ernie C. schreef: 01 nov 2021 13:36 Onder de streep heb ik met iedere keer overstappen nog steeds flink verdiend
...

Maar marktwerking op de energiemarkt is inderdaad onzin. Onder de streep is het iets dat veel makkelijker en duurzamer kan als we zoiets collectief met het hele land regelen.
Als er geen marktwerking was geweest dan had jij niet steeds van leverancier kunnen wisselen en had je onder de streep niks verdiend. Niet dit jaar en ook niet de andere jaren. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2021 13:57

Maar dan was de kans groter geweest dat hetgeen hij nu kwijt is, dan niet kwijt geweest zou zijn.
Ik doe er ook aan mee, maar ik begrijp dat overstap carrousel van al die aanbieders niet. (Net zo als de ziektekosten).

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 01 nov 2021 14:00

Ernie C. schreef: 01 nov 2021 13:36 Maar marktwerking op de energiemarkt is inderdaad onzin. Onder de streep is het iets dat veel makkelijker en duurzamer kan als we zoiets collectief met het hele land regelen.
Marktwerking is op meerdere gebieden niet de juiste oplossing geweest. Energie, zorg, openbaar vervoer, woningmarkt. En zo zijn er wel meer zaken. Uiteindelijk leidt het er nu toe dat we te maken hebben met grote conglomeraten die de dienst uitmaken, durfkapitalisten, investeringsmaatschappijen etc.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2021 14:07

De Tukker schreef: 01 nov 2021 13:50
Ernie C. schreef: 01 nov 2021 13:36 Onder de streep heb ik met iedere keer overstappen nog steeds flink verdiend
...

Maar marktwerking op de energiemarkt is inderdaad onzin. Onder de streep is het iets dat veel makkelijker en duurzamer kan als we zoiets collectief met het hele land regelen.
Als er geen marktwerking was geweest dan had jij niet steeds van leverancier kunnen wisselen en had je onder de streep niks verdiend. Niet dit jaar en ook niet de andere jaren. ;)
Ik ben het er niet mee eens maar als het er is, probeer ik wel het onderste uit de kan te halen :twisted: .
Alle mensen die braaf zijn blijven zitten waar ze zaten en soms zich ook nog nieuwe, langlopende contracten hebben laten aanpraten op ongunstige momenten hebben betaald voor al die lage tarieven, overstapbonussen en marketing.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2021 14:10

daniel1975 schreef: 01 nov 2021 10:18
Ernie C. schreef: 01 nov 2021 09:48 Een nieuw energiecontract bij Eneco, helaas noodgedwongen en heel duur betaald...
Gokje, €1.200 per jaar extra?
Pas de 5e krijgen we de nieuwe tarieven door. Nu nog maar even zuinig met warm water zijn en genieten van de zon en de houtkachel.

De afgelopen dagen nog even maximaal geprofiteerd door 2x per dag in bad te gaan en de verwarming lekker hoog te zetten :lol: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 nov 2021 15:00

Jans schreef: 01 nov 2021 13:57 Maar dan was de kans groter geweest dat hetgeen hij nu kwijt is, dan niet kwijt geweest zou zijn.
Ik doe er ook aan mee, maar ik begrijp dat overstap carrousel van al die aanbieders niet. (Net zo als de ziektekosten).
Ik ben bang dat we dan al langere tijd veel meer zouden hebben betaald dan nu. We zouden dan één grote club hebben gehad van het type 'Belastingdienst' die ongecontroleerd inefficiënt, zonder enige zelfreflectie werken en fratsen uithalen waar we allemaal last van hebben en die zeker niet geleid zou hebben tot lagere tarieven.

JPAR schreef: 01 nov 2021 14:00 ...
Marktwerking is op meerdere gebieden niet de juiste oplossing geweest. Energie, zorg, openbaar vervoer, woningmarkt. En zo zijn er wel meer zaken.
...
Ik ben niet per se tegen marktwerking maar wel tegen het doorschieten daarvan. Zoals dat nu op allerlei gebieden plaatsvindt.
Misschien zou er zoiets moeten zijn als 'gecontroleerde maatwerking'.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2021 15:29

Volgens mij was NUON daar in het verleden het voorbeeld van. Je kon geen kant op.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 01 nov 2021 16:31

De Tukker schreef: 01 nov 2021 15:00
Jans schreef: 01 nov 2021 13:57 Maar dan was de kans groter geweest dat hetgeen hij nu kwijt is, dan niet kwijt geweest zou zijn.
Ik doe er ook aan mee, maar ik begrijp dat overstap carrousel van al die aanbieders niet. (Net zo als de ziektekosten).
Ik ben bang dat we dan al langere tijd veel meer zouden hebben betaald dan nu. We zouden dan één grote club hebben gehad van het type 'Belastingdienst' die ongecontroleerd inefficiënt, zonder enige zelfreflectie werken en fratsen uithalen waar we allemaal last van hebben en die zeker niet geleid zou hebben tot lagere tarieven.

JPAR schreef: 01 nov 2021 14:00 ...
Marktwerking is op meerdere gebieden niet de juiste oplossing geweest. Energie, zorg, openbaar vervoer, woningmarkt. En zo zijn er wel meer zaken.
...
Ik ben niet per se tegen marktwerking maar wel tegen het doorschieten daarvan. Zoals dat nu op allerlei gebieden plaatsvindt.
Misschien zou er zoiets moeten zijn als 'gecontroleerde maatwerking'.
Ik ben ook niet tegen marktwerking. Ik ben alleen wel tegen marktwerking op de verkeerde gebieden. En helemaal eens met het doorschieten ervan.

Maar neem de zorg als voorbeeld. Het stelsel dat wij in Nederland hadden was helemaal niet slecht. Dat er dingen moesten veranderen was duidelijk. Maar uiteindelijk heeft de keuze voor marktwerking niet gezorgd voor goedkopere, efficientere en betere zorg. Integendeel. Zorgverzekeraars bepalen nu zelfs welke medicatie je krijgt, maar in heel veel gevallen is dat helemaal niet goed en is de medicatie niet uitwisselbaar. In mijn beleving had je de macht niet in handen van farmaceuten en verzekeraars moeten leggen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 nov 2021 17:15

i-mac schreef: 01 nov 2021 13:48 Bestaan er in Nederland geen groepsaankoop? Ik stap al ettelijke jaren mee in de provinciale groepsaankoop. Scheelt toch behoorlijk wat.
Is er dit jaar in Antwerpen niet eens, geen enkele aanbieder gevonden.


Energie op landelijk niveau regelen zorgt enkel voor nog meer misbruik door onze grote leiders.
Het energietransport (grootste deel van de Belgische energierekening) is landelijk geregeld en achterlijk duur, vooral als je rekening houdt met onze hopeloze verouderde infrastructuur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 nov 2021 17:18

TL@ schreef: 01 nov 2021 17:15
i-mac schreef: 01 nov 2021 13:48 Bestaan er in Nederland geen groepsaankoop? Ik stap al ettelijke jaren mee in de provinciale groepsaankoop. Scheelt toch behoorlijk wat.
Is er dit jaar in Antwerpen niet eens, geen enkele aanbieder gevonden.


Energie op landelijk niveau regelen zorgt enkel voor nog meer misbruik door onze grote leiders.
Het energietransport (grootste deel van de Belgische energierekening) is landelijk geregeld en achterlijk duur, vooral als je rekening houdt met onze hopeloze verouderde infrastructuur.
Precies! Doordat er kennelijk geen marktwerking is, is er ook geen enkele prikkel om er iets aan te veranderen; de 'klant' heeft toch geen andere keuze.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 nov 2021 17:23

Inderdaad. Dat is trouwens ook de reden dat de marktwerking voor energie momenteel niet werkt, ruim de helft van de rekening zijn kosten voor de overheid, concurrentie moet dus gebeuren op het kleine deel dat overblijft en consumenten veranderen niet snel als de 'winst' beperkt blijft tot 1-2%
Afbeelding
bron: https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... -opgebouwd
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 01 nov 2021 17:37

i-mac schreef: 01 nov 2021 13:48 Bestaan er in Nederland geen groepsaankoop? Ik stap al ettelijke jaren mee in de provinciale groepsaankoop. Scheelt toch behoorlijk wat.
Je hebt hier wel wat collectieve initiatieven;

Wij hobbelen bijvoorbeeld ieder jaar braaf mee met de collectieve inkoop energie van Vereniging Eigen Huis.

Verwacht er alleen geen wonderen van qua korting; is meer dat zij het regelwerk doen en ik alleen een keer op "akkoord" hoef te klikken ;)

Plaats reactie