Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jan 2021 21:29

Ja, de tijd dat ik serieus geld aan een blikken doos ga uitgeven komt er niet.
De Mitsubishi was een spoedje omdat ik m'n stokoude Peugeot stinkdiesel in de prak had gereden, ik had snel wat rijdbaars nodig, voor een redelijke LPG auto had ik wel wat meer overgehad...

Ik heb niet veel moeite met subsidies voor elektrisch rijden, maar wel met de impact die dat op de beschikbare grondstoffen (met name lithium) gaat krijgen.
Nu al worden hele zoutvlaktes in Chili en Peru door Chinese bedrijven afgegraven, de lokalo's worden verdreven of afgescheept met fooitjes, uiteraard leven er ook lokalo's van dit gebeuren
M'n jongste dochter heeft in 2019 een maand of 9 daar rondgezworven en ik heb een hoop particuliere foto's daarvan gezien, dat ziet er echt dramatisch treurig uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 jan 2021 00:10

Hear hear! Dat is ook mijn bedenking bij de E hype.
Ik had liever gezien dat waterstof wat meer vlucht had genomen hoewel daar natuurlijk ook nadelen aan kleven. Maar volgens mij minder dan aan E wagens.
Naast de grondstoffen is het netwerk in Nederland ook wel een probleem. Als Amsterdam in 2030 heel de stad elektrisch rijdend wil hebben zoals voorgenomen en dan inclusief elektrisch verwarmen en koken, blijft er geen gracht meer over. De infrastructuur is er namelijk niet en is ook nauwelijks te realiseren. Nog afgezien van de vermogensvraag....
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

hayes

hayes 23 jan 2021 08:53

Keezx schreef: 22 jan 2021 19:49 Ik bezorg wel eens post in een wijk over het spoor in m'n dorp als het voor moeders wat ver fietsen is (wel 3 km elektrisch) en al een tijd valt me het aantal Tesla's op daar, vaak inclusief laadpaal aan huis.
Helaas zou ik boter op m'n hoofd hebben als ik daarover zou mekkeren, met gesubsidieerde zonnepanelen op het dak...en de hypotheekaftrek (waardoor de huizenmarkt nog altijd overspannen is, maar dat terzijde).
De 'woonbonus' zoals dat in Vlaanderen heette, is begin 2020 afgeschaft. Want dat zou de oorzaak geweest zijn van de té hoge prijzen op de vastgoedmarkt volgens de overheid

De prijzen zijn nog geen beetje gedaald, wel integendeel.
Dus als jonge koper mag je nu jaarlijks enkele duizenden euro's extra ophoesten in een markt waar de prijzen gewoon blijven stijgen. Over de looptijd van een hypotheek kost je dat als koper snel 30-40.000 euro extra.

Ik spreek me niet uit of het nut van een eventuele aftrek maar verpak dat als overheid dan niet als marktregulerend. Geef gewoon toe dat je de mensen hun koopkracht doet afnemen.

i-mac

i-mac 23 jan 2021 09:02

@Hayes, de prijzen zijn mede gestegen door de corona crisis. Veel mensen willen nu een huis met een tuin, of een appartement met een ruim terras. En de vraag is of prijzen ooit gaan dalen? Maar dat het voor jongeren niet meer eenvoudig is om een huis te kopen zonder hulp van thuis uit, dat is een feit. Als je maar één kind hebt, is dat meestal geen probleem. Maar als je meer kinderen hebt, is dat andere koek.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2021 09:19

De jongeren die ouders hebben die hun kunnen ondersteunen hebben echt heel veel geluk. Al mag die 100k belastingvrije schenking niet meer toch?
Anders is het haast onmogelijk, zeker icm studieschuld.
Less is bore

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 jan 2021 11:12

Enzzo schreef: 23 jan 2021 00:10 Hear hear! Dat is ook mijn bedenking bij de E hype.
Ik had liever gezien dat waterstof wat meer vlucht had genomen hoewel daar natuurlijk ook nadelen aan kleven. Maar volgens mij minder dan aan E wagens.
Naast de grondstoffen is het netwerk in Nederland ook wel een probleem. Als Amsterdam in 2030 heel de stad elektrisch rijdend wil hebben zoals voorgenomen en dan inclusief elektrisch verwarmen en koken, blijft er geen gracht meer over. De infrastructuur is er namelijk niet en is ook nauwelijks te realiseren. Nog afgezien van de vermogensvraag....
Enzzo, wat is dan het alternatief? Doorgaan op dezelfde vervuilende weg en alle waarschuwingen negeren? Hoe zie je de milieuproblematiek in Nigeria vanwege de winning van olie en zijn we de Brent spark vergeten? Ben je je bewust dat kobalt en lithium ook voor andere toepassingen worden gebruikt zoals het ontzwavelen van ruwe olie voor de productie van brandstof (jaja, net zoveel kobalt wordt er jaarlijks gebruikt voor brandstof als voor accu’s.....). Ben je je er van bewust dat veel metalen in accu’s heel goed her te gebruiken zijn en dat ook worden, en dat die accu’s veel langer meegaan (sowieso langer dan de gemiddelde levensduur van een ICE) en daarna nog heel goed dienen als energieopslag?
Ben je je er van bewust dat een EV opgeladen kan worden wanneer hij stilstaat (dus gemiddeld 23 uur per dag), waardoor een piekbelasting helemaal geen issue is. Ben je je er van bewust dat iedere EV zo in te stellen is dat hij laadt en stopt wanneer jij dat wil (in ons geval van 23.30 tot 6.30)? Besef je dat we al heel ver zijn om EV’s te gebruiken als opslag voor groene energie die op een later moment in de wijk gebruikt kan worden, en ze een onderdeel kunnen worden van de groene energieketen? Besef dat er nu al accupakketten zijn zonder kobalt? Ben je je er van bewust dat EV fabrikanten) en met name Tesla) bezig zijn met een heel ander idee en gebruik van mobiliteit en de voordelen die dat oplevert.

De EV is niet de oplossing, maar wel een forse stap in de goede richting. Het staat in de kinderschoenen, maar er worden gigantische stappen gezet. Stappen die bij de verbrandingsmotor niet meer mogelijk zijn. De mensheid heeft tot op heden alle grote problemen weten op te lossen, sneller dan vooraf gedacht, maar alleen als men bereid bleek de eerste stappen te zetten!

Waterstof kan zeker een onderdeel gaan worden van de oplossing. Alleen op dit ogenblik kleven er nog teveel nadelen aan. Onder meer kost de productie van waterstof meer energie dan het laten rijden van een EV. Ook de efficiency zit nog op een te laag niveau (zeg maar niveau van verbrandingsmotor). En ben je bewust wat er komt kijken bij een waterstofstation?

En misschien heb je het niet door: het is geen hype, maar de realiteit.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 23 jan 2021 12:29

Wegermee
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 24 jan 2021 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 23 jan 2021 12:39

En misschien heb je het niet door: het is geen hype, maar de realiteit.
Idd de realiteit maar wel eentje met een zeer beperkte (en twijfelachtige) houdbaarheid. Elektrische auto's en dan met name op basis van accu's gaan echt niet de toekomst bepalen. De volgende stap zal het vervangen van de accu's door een zo licht mogelijke aandrijving van de elektromotoren (bijv. een motor op een meer duurzame brandstofvorm).
Het enige waar de thans beschikbare accu auto's goed voor zijn is het veranderen van de mindset van de gemiddelde koper. Zonder enorme subsidies / aanpassingen van de regels zou tot de fossiele brandstof voorraad op is slecht een beperkt clubje de aanschaf van een dergelijk voertuig overwegen (te duur en veel te zwaar).
De discussie of en waarom iedereen zo nodig moet beschikken over individueel vervoer in de vorm van een auto is de volgende (zal je ook niet snel uitkomen). Welke aandrijving je ook in een auto stopt ze zullen (ook door hun aantal) altijd een buitenproportioneel grote aanslag doen op natuurlijke hulpmiddelen en bovendien vervuilen alle thans beschikbare opties extreem en als dat al niet vanwege de emissies is dan is fijnstof wel het volgende issue en daarbij komen elektrische auto's door hun enorme meergewicht (zware accu's) gewoon heel slecht uit de bus.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2021 14:45

Mijn V60 B3 weeg 60kg meer dan een sterkere & snellere T4 van vorig jaar.
Dat is volledig te wijten aan het accupakket.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2021 15:35

daniel1975 schreef: 23 jan 2021 14:45 Mijn V60 B3 weeg 60kg meer dan een sterkere & snellere T4 van vorig jaar.
Dat is volledig te wijten aan het accupakket.
Wat is het echte benzineverbruik van jouw V60 B3?
Want in feite is dat toch een T4 met extra accu pakket en kleine elektrische motor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2021 16:11

Geen idee, te weinig gereden om iets te roepen.
Het is 163+14=177pk vs 190pk voor de T4
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2021 16:57

Als je echt bekommerd bent om het milieu en de toekomst van onze planeet, stop je na 1 kind. Dat zal altijd een veel grotere impact op de wereld hebben dan eender wat anders dat je gaat doen.

Het grootste probleem is dat we met veel te veel zijn.
Afbeelding

Plaats reactie