Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 aug 2021 18:07

:
pino schreef: 10 aug 2021 14:39 Raar, een Sony RX10 IV heet "compact".
Lol, alles behalve compact.
Volgens mij is de juiste term “bridge camera”.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 10 aug 2021 19:18

De Tukker schreef: 10 aug 2021 12:29 Wie vergroot tegenwoordig nog zijn foto's tot spandoekformaat?
Ik weet niet hoe groot dat is maar hier hangen toch een paar beste vergrotingen in huis :mrgreen:
Ook zijn nogal wat foto's die ik gemaakt heb gebruikt voor reclamebanners (beurzen maar er hangen ook banners op een boulevard in Kroatie). Dat lijkt mij toch aardig spandoekformaat.

Ik maak ook best veel fotoboeken. Van bijzondere reizen in XXL formaat en veel foto's pagina groot en soms een crop van een foto.
Dat neemt niet weg dat ik nooit een camera koop op de mp's. Ik heb best veel foto's gepubliceerd en soms met - zeker met de huidige maatstaven - heel lage mp's en los van wat iemand van de foto vind in prima kwaliteit (scherp, geen ruis etc).

Overigens een top compact (als het zo mag heten) met een prime is wel een feest om mee te werken. Zelf heb ik een Fuji X100T en wat uit die camera komt kan prima concurreren wat ik met de betere Nikon primes (zoals de Micro Nikkor 105mm) uitpoep. Uiteraard heeft zo'n camera beperkingen maar - mede door de geweldige optische zoeker en alle handinstellingen - is toch een feestje om lekker te foto-klooien.

Helaas net te groot om op de fiets mee te nemen op een wat serieuze rit, dus daar klooi ik gewoon met een echte compact en gezien de fotoboeken die hier staan kan je daar een heel eind mee komen.

Overigens als ik een buitensporige prijs win is de kans groter dat ik een "over de top" camera koop dan een mega dure fiets.

Aan 3-4 fietsen heb je wel genoeg. Camera's natuurlijk nooit :mrgreen:

Volgende week onderwater foto's maken............kijk er nu al naar uit!

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 aug 2021 19:39

Gastheerg schreef: 10 aug 2021 19:18
De Tukker schreef: 10 aug 2021 12:29 Wie vergroot tegenwoordig nog zijn foto's tot spandoekformaat?
Ik weet niet hoe groot dat is maar hier hangen toch een paar beste vergrotingen in huis :mrgreen:
Ook zijn nogal wat foto's die ik gemaakt heb gebruikt voor reclamebanners (beurzen maar er hangen ook banners op een boulevard in Kroatie). Dat lijkt mij toch aardig spandoekformaat.
...
Voor alles wat je kleiner reproduceert dan A0 (A-nul = 1m2) heb je geen supermaximegapixelcamera nodig. ;)
Dat is nog te doen met een cameraatje van 3-7 megapixels.
Het wordt anders als je maar een heeeeel klein stukje van jouw foto wilt vergroten.
Mij is vroeger geleerd dat je er dan beter dichterbij kunt gaan staan (uiteraard als dat fysiek kan :mrgreen: )
En als je ALTIJD een klein stukje van de foto flink moet uitvergroten, dan kun je beter een camera met een fatsoenlijke, voor het doel geschikte, telelens kopen. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 aug 2021 21:04

Gastheerg schreef: 10 aug 2021 19:18
Volgende week onderwater foto's maken............kijk er nu al naar uit!
Beetje laat voor een weekendje Limburg of Ardennen :mrgreen:
Paar weken geleden meer kans gehad ;-)
Less is bore

hayes

hayes 10 aug 2021 21:07

Gastheerg schreef: 10 aug 2021 19:18
Overigens als ik een buitensporige prijs win is de kans groter dat ik een "over de top" camera koop dan een mega dure fiets.

Aan 3-4 fietsen heb je wel genoeg. Camera's natuurlijk nooit :mrgreen:
Ik denk dat we toch even gaan moeten stemmen of deze uitspraak op het fietsforum kan. Ga je mond spoelen en vlug een beetje :mrgreen: :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2021 09:01

Ja dat is wat provocerend :mrgreen:

Maar hoeveel folders, tijdschriften van fietsen ik ook zie/lees...........ik wordt er totaal niet hebberig van.
Lees ik echter een Duits (vooral die) fotoblad dan zit ik gelijk stiekem m'n banksaldo te checken :o

Fietstijdschriften koop ik eigenlijk alleen maar voor de reisverslagen en dan.................zit ik vooral m'n saldo vakantiedagen te checken ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2021 09:45

Ik schuif ook wel een beetje die kans op om eerlijk te zijn.
Van de huidige racefietsen wordt ik zelden meer hebberig. Een OPEN Min.d lijkt mij nog wel wat, een verademing tov de matzwarte aeromodellen. Voor hetzelfde geld heb je dan iets minder cliche en een geo die geschikt is voor de meeste MAMILS zonder spacertoren.
Ik zou echter graag een RX100 MK7 hebben, een leuke FF DSLR (met 2.8 lenzen uiteraard), een mooie lichtsterke prime compact, een..... :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 11 aug 2021 09:48

daniel1975 schreef: 11 aug 2021 09:45 Ik schuif ook wel een beetje die kans op om eerlijk te zijn.
Van de huidige racefietsen wordt ik zelden meer hebberig. Een OPEN Min.d lijkt mij nog wel wat, een verademing tov de matzwarte aeromodellen. Voor hetzelfde geld heb je dan iets minder cliche en een geo die geschikt is voor de meeste MAMILS zonder spacertoren.
Ik zou echter graag een RX100 MK7 hebben, een leuke FF DSLR (met 2.8 lenzen uiteraard), een mooie lichtsterke prime compact, een..... :mrgreen:
Ik had nog een mooie Nikon Z6 met lenzen te koop 😉
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

roelw
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 11 aug 2021 11:25

Gastheerg schreef: 10 aug 2021 19:18
Helaas net te groot om op de fiets mee te nemen op een wat serieuze rit, dus daar klooi ik gewoon met een echte compact en gezien de fotoboeken die hier staan kan je daar een heel eind mee komen.
Welke compact neem je dan mee?
Ik neem altijd een IXUS mee: heel erg compact, past in de achterzak en niet duur dus geen complete ramp als je het toestel laat vallen.
Soms overweeg ik een G9X (zelfde formaat maar 1 inch sensor en betere lens);
De G7X die ik ook heb is dan weer te groot voro de achterzak.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2021 11:32

G7x heb ik ook, maar spijt van. Te groot om in achterzakje te steken en niet de AF etc van een RX100.
Less is bore

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 11 aug 2021 11:42

Een halfje volkoren en 2 pistoletjes.
(Niet fietsgerelateerd, want niet fietsen, wel even naar het strand lopen)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2021 11:43

roelw schreef: 11 aug 2021 11:25
Gastheerg schreef: 10 aug 2021 19:18
Helaas net te groot om op de fiets mee te nemen op een wat serieuze rit, dus daar klooi ik gewoon met een echte compact en gezien de fotoboeken die hier staan kan je daar een heel eind mee komen.
Welke compact neem je dan mee?
Volgens mij heb ik die vraag al een keer of 10 beantwoord :mrgreen:
Geeft niet maar voor er een iemand komt die je op de zoekfunctie wijst :lol:

Het wordt tijd dat ik de compact die ik met serieuze fietsuitstapjes gebruik ga vervangen. Maar het doet nog wat het moet doen.
Alle foto's in "vandaag gefietst" die ik plaats zijn daar mee gemaakt.

Lumix DMC-FT5
Is eigenlijk al een oud ding maar - zeker bij een beetje behoorlijk licht - werkt het prima. Foto's die ik plaats zijn doorgaans technisch wel ok. Ook de fotoboeken die ik er mee maak zijn erg in trek en A4 afdrukken prima.

Cameraatje is waterdicht. Dus gewoon achter in het shirt. Ook shockproof en is ook al twee keer gevallen terwijl ik fietste. Dan hoop je dat het stuk is want kan ik een nieuwe zoeken maar hij blijft het doen :D

Naast een standaard bidon om idee te krijgen hoe groot het is

Afbeelding

Plaats reactie