Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2022 18:07

Overigens stoot een pelletkachel 80% minder fijnstof uit dan een hout kachel (als je de lijstjes mag geloven ;) )
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 mei 2022 18:43

Orlok schreef: 23 mei 2022 16:36
havana schreef: 23 mei 2022 11:43 De elektrische gebruik voor kachelhout thuis. Maakt veel minder lawaai. Weliswaar minder krachtig, maar dat is niet direct een issue.

De benzine gebruik ik in het veld. Ik koop regelmatig hout van SBB of ik haal het op bij vrienden. En dan wil je draadloos en veel power, dus benzine.
Een houtkachel is toch 'passée' en zou moeten worden verboden. Hout stoken zorgt ervoor dat er een hoop fijnstof in de lucht terechtkomt, wat slecht is voor onze gezondheid en het milieu. Luchtvervuiling door fijnstof verkort het leven gemiddeld met een jaar en uit recente berekeningen blijkt dat open haarden en houtkachels voor zo'n 23 procent bijdragen aan de landelijke uitstoot van fijnstof. Het aandeel van houtrook in de gemiddelde concentraties fijnstof in de lucht stijgt hierdoor naar 4 procent.

De gezondheidsklachten zijn het ergst bij mensen die long- en ademhalingsproblemen hebben, denk bijvoorbeeld aan astmapatiënten en mensen met COPD. In tijden van de coronacrisis is het wel relevant om te vermelden dat ook (ex-)coronapatiënten meer last lijken te hebben van de houtrook. En wat nog te denken van die stank.!
Nee, nee. Enkel auto's vervuilen het mileu :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2022 18:54

En bladblazers :mrgreen:
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 mei 2022 19:05

pino schreef: 23 mei 2022 17:21 Beide buren (met kinderen) stoken met hout en ik overweeg ernstig onze schoorsteen te laten renoveren. Teveel horrorverhalen over mensen die met die warmtepompen de boel niet niet op temperatuur krijgen.
En zonder kinderen is onze footprint al erg klein.
Dus zonder kinderen mag je een houtkachel? :)

Alle gekheid op een stokje, ik werk in de chemische industrie, heb 2 kinderen grootgebracht, we hebben 2 auto's met benzine motor (Euronorm 6 denk ik) en gaan niet op reis met het vliegtuig.
Heb samen met mijn echtgenote nog geen dag gestempeld en elk jaar op tijd onze belastingen op alles en nog wat betaald.
Ben ik dan een "goede", in ons geval, Vlaming
Voor mij kunnen ze de hoogste boom in met alle regels, ik heb het er helemaal mee gehad met die regelneverij.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2022 19:20

Lcsmet schreef: 23 mei 2022 19:05
pino schreef: 23 mei 2022 17:21 Beide buren (met kinderen) stoken met hout en ik overweeg ernstig onze schoorsteen te laten renoveren. Teveel horrorverhalen over mensen die met die warmtepompen de boel niet niet op temperatuur krijgen.
En zonder kinderen is onze footprint al erg klein.
Dus zonder kinderen mag je een houtkachel? :)

Alle gekheid op een stokje, ik werk in de chemische industrie, heb 2 kinderen grootgebracht, we hebben 2 auto's met benzine motor (Euronorm 6 denk ik) en gaan niet op reis met het vliegtuig.
Heb samen met mijn echtgenote nog geen dag gestempeld en elk jaar op tijd onze belastingen op alles en nog wat betaald.
Ben ik dan een "goede", in ons geval, Vlaming
Voor mij kunnen ze de hoogste boom in met alle regels, ik heb het er helemaal mee gehad met die regelneverij.

Een houtkachel, een houtgestookt fornuis, een pelletkachel waar de centrale verwarming ook op zit, een diesel uit 2008 en een benzine auto uit 1999, geen kinderen, reizen alleen per auto en trein, een biologische moestuin, biologische boomgaard, twee kettingzagen, een motormaaier, een hond en geen bladblazer ;)

I’m in the clear 8-)
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mei 2022 19:28

Orlok schreef: 23 mei 2022 16:36
Een houtkachel is toch 'passée' en zou moeten worden verboden. Hout stoken zorgt ervoor dat er een hoop fijnstof in de lucht terechtkomt, wat slecht is voor onze gezondheid en het milieu. Luchtvervuiling door fijnstof verkort het leven gemiddeld met een jaar.....
Er zijn veel zaken die ervoor zorgen dat mensen een jaar minder lang leven, stress van de regelneverij bijvoorbeeld. Ik heb het echt wel gehad met die obsessie van lang te leven, levenskwaliteit zou wat meer mogen prevaleren op kwantiteit.

En zoals hier al gezegd, als je hout stookt zoals het moet dan ruikt dat niet.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 mei 2022 19:35

Lcsmet schreef: 23 mei 2022 19:05
Voor mij kunnen ze de hoogste boom in met alle regels, ik heb het er helemaal mee gehad met die regelneverij.
Teveel regelen is niet leuk, maar een beetje bewust zijn van wat er op de aardkloot gebeurt kan geen kwaad.
Zo houd ik mij mede om milieuredenen redelijk aan de snelheidslimiet, maar ga je zeker niet blokkeren als je er voorbij wilt :lol:
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 mei 2022 19:36

Ik heb net nog een nieuwe houtkachel besteld, perfect on topic :D Een Stüv 30 op roterende voet, voor in het nieuwe huis.
Screenshot 2022-05-23 at 19.35.04.png
Ik wil inderdaad ook zekerheid van een warm huis (en centrale verwarming is op warmtepomp en zonnepanelen), EN ik wil ook gezelligheid. Daarenboven is houtkap een belangrijk deel van de locale economie.
Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 mei 2022 19:58

Enzzo schreef: 23 mei 2022 18:02 70€ 😳
Is het dan wel al gekliefd en op gewenste maat gezaagd?

Ik betaal in Frankrijk 25€ voor een stere, iets meer dan een kuub. Wel nog zelf op maat zagen. Een gezaagde stere is tussen de 35 en 50€ Geleverd en wel.
Nee, dit is een gemeten kuub door middel van de boom op te meten. Een vierkante/kubieke meter massief hout zeg maar... Meestal haal ik ruim 10 kuub gestapeld uit 4-5 kuub van boswachter.

Deze bomen liggen omver in het bos maar deze moet ik zelf nog in plakken zagen en kloven. Daarna nog 2 jaar drogen, dus hout van nu stook ik in de winter van 23-24

PS ik vind hout kloven echt heerlijk werk, gewoon met de hand en met bijl.

Een beuk van ruim halve meter diameter en meter of 10 hoog is ongeveer 2 kuub. Maar de boswachters in deze omgeving verschillen wel wat, zowel qua prijs als meting.

Een gestapelde kuub gedroogd hout essen/eiken/beuken, thuis geleverd, koste mij in oktober 75 euro. In december ging het over de 100 euro... En alleen nog maar voor vaste klanten.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 jun 2022 15:11

Een paar hulpveren om mijn V70 een beetje overeind te houden in de vakantie. Toen ik vorig jaar wegreed pakte ik bij een drempel 100 meter van mijn huis met de uitlaat de afrit van de drempel mee, was niet echt relaxed. Schijnt redelijk te schelen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 jun 2022 17:28

Da's de reden waarom ik al jaren citroen rij ;)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jun 2022 19:07

Enzzo schreef: 14 jun 2022 17:28 Da's de reden waarom ik al jaren citroen rij ;)
Die staat waarschijnlijk zo dikwijls bij de dealer dat de vering niet kan verslijten. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie