Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 okt 2021 11:12

Er zal zeker een verschil zijn met winterbanden, maar voor het klimaat waarin wij leven zijn all seasons meer dan goed genoeg.

Ik vind winter-zomerset alleen maar nuttig indien je een krachtige en sportieve wagen hebt, dan kan je de extra kwaliteiten van een sportieve zomerband en van een top winterband wel gebruiken. Mijn vorige dagelijkse wagen was een M4 en daar wil je echt geen all seasons onder. Maar de SUV die ik nu heb... 1 setje Pirelli Scorpion Verde doet het hele jaar door zijn werk
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 okt 2021 11:21

Ik heb met winterbanden in de zomer gereden. Wist ik veel dat er winterbanden op die auto zaten.

Daarna is alles weer vervangen voor all-seasons. En ik ben nooit voor de winterbanden marketing onzin gevallen. En ja,.... met winterbanden heb je idd meer grip in de winter, maar de gemiddelde automobilist weet niet eens half hoeveel grip all-season banden al hebben. En als er sneeuw op de weg, schuifel toch altijd achter een of ander trut aan die met 10 kmh door de bocht heen rijdt.
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 okt 2021 11:35

Voor Nederland heel simpel, In de zomer, zomer banden en van eind november tm eind feb all season.
Dat is ideaal!

Winterbanden vanaf eind maart gaan bij mij gewoon grainen. Maargoed ik heb een iets andere rijstijl dan gemiddeld, wil regelmatig wel lekker een bochtje pakken.

Veel mensen snappen een winterband ook niet. Dat is gewoon een band die veel meer grip heeft op troep, of dit nou sneeuw modder, natte klinkers zijn maakt niet uit. Maar op droog is een zomerband altijd superieur of het moet extreem koud zijn, maar dat is het hier nooit.

Andere kant snap ik sommige mensen ook echt niet alles voor de veiligheid, overal over janken en dan een goedkoop bandje erop. Er zit zomaar 10 tot soms wel 30 meter verschil in remweg van 100 naar 0 op nat.
4 season is nog niet zo slecht maar bij 30 graden een keer vol op de rem met 150 en het kost je echt 30 meter.
Wel een verschil tussen gewoon verder rijden of met z'n vieren in het ziekenhuis. Heeft niets met markering te maken gewoon simpel een paar testen bekijken.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 29 okt 2021 11:43

Met een setje banden doe je 40-50.000 kilometer. Als je gemiddeld 20.000 km per jaar rijdt dan ben je dus in 5 jaar twee setjes banden verder.
Ik red dat dus met één set zomer- en één setje winterbanden. Kortom ... waar hebben we het over.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 okt 2021 14:07

Ik weet niet hoe het in Frankrijk wordt maar ik rij met zomer- en winterbanden. Regels buiten Nederland worden wel iets aangescherpt.

On topic : binnenkort zonnepanelen- spouw isolatie- net een nieuwe CV ketel. We gaan verduurzamen, Een nieuwe schutting staat ook op de planning.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 okt 2021 14:14

Een gemodde Seiko
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 okt 2021 14:45

Eentje die een uur terug gezet is?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 okt 2021 15:02

Dat doet ze van zichzelf wel (a rato van 4sec/dag)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 okt 2021 15:07

rene schreef: 29 okt 2021 14:07 Ik weet niet hoe het in Frankrijk wordt maar ik rij met zomer- en winterbanden. Regels buiten Nederland worden wel iets aangescherpt.

On topic : binnenkort zonnepanelen- spouw isolatie- net een nieuwe CV ketel. We gaan verduurzamen, Een nieuwe schutting staat ook op de planning.
In Frankrijk is het per departement bepaald. Ik neem aan dat de ANWB dat netjes op de site heeft staan.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 okt 2021 15:19

raven14 schreef: 29 okt 2021 11:12 Er zal zeker een verschil zijn met winterbanden, maar voor het klimaat waarin wij leven zijn all seasons meer dan goed genoeg.

................
Denk je?
Een belangrijk aspect dat nooit genoemd wordt is de afvoercapaciteit.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 okt 2021 15:25

wasbeer2006 schreef: 29 okt 2021 11:35 Voor Nederland heel simpel, In de zomer, zomer banden en van eind november tm eind feb all season.
Dat is ideaal!

Winterbanden vanaf eind maart gaan bij mij gewoon grainen. Maargoed ik heb een iets andere rijstijl dan gemiddeld, wil regelmatig wel lekker een bochtje pakken.

Veel mensen snappen een winterband ook niet. Dat is gewoon een band die veel meer grip heeft op troep, of dit nou sneeuw modder, natte klinkers zijn maakt niet uit. Maar op droog is een zomerband altijd superieur of het moet extreem koud zijn, maar dat is het hier nooit.
...................

4 season is nog niet zo slecht maar bij 30 graden een keer vol op de rem met 150 en het kost je echt 30 meter.
Wel een verschil tussen gewoon verder rijden of met z'n vieren in het ziekenhuis. Heeft niets met markering te maken gewoon simpel een paar testen bekijken.
Het klopt dat een winterband voor meer grip zorgt op oa smurrie (kijk maar eens naar de banden van transportvoertuigen in modderomstandigheden). Ook gevallen bladeren ben je in het voordeel.
Evenals met de afvoercapaciteit.
Extreem koud hoeft het niet te zijn als het droog is om voordeel te hebben, het hoeft er zeker niet om te vriezen.

Een vier-seizoensband combineert jammer genoeg alle nadelen ipv voordelen van een zomer én winterband. Dan kan je beter altijd met een recente zomerband rijden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 okt 2021 15:54

LOL.

Doe eens de moeite en kijk eens naar deze test: https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk
Die man heeft trouwens een zeer interessant YT kanaal wanneer het om bandenprestaties gaat.
Afbeelding

Plaats reactie