Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon of toch maar een Trek?

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 11 dec 2018 11:02

Ik ben al een jaar of 2 aan het uitkijken voor een nieuwe racefiets aan te schaffen.

Ik was eigenlijk overtuigd om mij een Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 aan te schaffen, alleen heeft de onverwachte aankoop van een wagen roet in het eten gegooid.

https://www.canyon.com/nl-be/road/endur ... c-8-0.html

Deze zomer dan aan de praat geraakt met een paar mannen van de plaastelijke wielerclub, en die mannen hebben/hadden me zo goed als overtuigd om toch maar voor een merk zoals bijvoorbeeld Trek te gaan. Vooral het argument "elke fietshandelaar heeft wel stukken voor een Trek, en voor een Canyon niet" speelde een grote rol, omdat ik zelf al niet zo'n mecanicien ben. Een wiel vervangen lukt me nog net bij wijze van spreken. Dan ben ik maar beginnen uitkijken naar een Trek Émonda SL 6 Disc.

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey

Voor mezelf weet ik wel dat een 105 zou volstaan, zeker voor die paar 1000km per jaar, maar toch zou ik liever voor een Ultegra gaan. Mijn huidige merkloze racefiets van 10 jaar oud, 15kg zwaar, en "merkloze' groepset valt hiermee totaal niet te vergelijken... ;)

De enige reden waarom ik wel nog voor een 105 groep zou gaan, is wanneer een fiets met deze groepset een fameuze korting zou hebben.

Voor de "kenners", welke fiets heeft nu de "beste" specifiacties, afgezien van de prijs/comfort/ looks?
De Canyon, of de Trek?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 11 dec 2018 11:12

Ik ben zelf niet overtuigd van het bottom bracket systeem van Trek, zeker bij een carbon frame. Daarnaast is een Emonda iets sportiever dan een Endurace, als die laatste beter bij je lichaamsverhoudingen past zal je in ieder geval wat extra spacers moeten plaatsen bij de Trek.

Qua value for money zou ik Canyon aanraden (en dan eigenlijk de aluminium variant zonder schijfremmen ;) ) en gelukkig zijn op de meeste fietsen onderdelen wel uitwisselbaar. Met uitzondering, leuk genoeg, dus van het bottom bracket systeem van Trek.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 11 dec 2018 11:26

Je zou een Endurace eigenlijk met een Domane moeten vergelijken. En niet met een Emonda.
Michiel

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 dec 2018 11:32

Desperation schreef: 11 dec 2018 11:02 ..Vooral het argument "elke fietshandelaar heeft wel stukken voor een Trek, en voor een Canyon niet" speelde een grote rol, omdat ik zelf al niet zo'n mecanicien ben. ..
Dat is echt een kul argument. Je fietst bestaat uit een frame, wielen, een groepset en nog wat overige onderdelen als stuur, zadel en zadelpen.
Alleen als je frame stuk gaat, onder garantie, moet je terug naar je dealer en dat is in geval van Canyon, dat je zelf je fiets moet terug sturen. Maar slijtage onderdelen en onderhoud kan elke fietsenmaker aan vrijwel elke racefiets zonder enig probleem.

Als fietsenmakers een canyon niet willen, omdat canyon niet met dealers werkt. Dan zou ik een fietsenmaker doorlopen die wel gewoon werkplaatswerk wil aannemen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 11 dec 2018 13:37

@ MarkVeenstra:

Het gaat er niet om dat de fietsenmaker canyon niet wou repareren hoor, blijkbaar is/was er iemand in hun club die ook een canyon had, maar die vrij lang op een wisselstuk moest wachten bij de fietsenmaker, terwijl dit bij wisselstukken van Trek niet zo zou zijn, omdat ze (meeste fietsenmakers dus) daarvan het meeste al in stock hebben...


@ fietsvriend en Marxten

Mijn voorkeur zou nu ook uitgaan naar de Endurace hoor, want de prijzen van een Domane zijn wat te hoog voor me. Vandaar ook dat ik zei "los van comfort" ...

Mijn huidige fiets heb ik gewoon op het oog van een internetshop gekocht zo'n 10 jaar geleden, in de stijl van: ah, ik meet 1m78, het wordt een maat 54. Tot op heden heb ik nooit klachten van mijn rug gehad, maar toch zou ik gewoon voor een comfortabelere houding gaan, vandaar de keuze voor een Endurace.

Carbon en schijfrem zijn wel een "must"...

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 11 dec 2018 13:47

De Canyon heeft als 'aparte' onderdelen een vorkbuis met een maat van 1 1/4e inch, in plaats van 1 1/8e zoals gebruikelijk. Je zou dus eventueel langer moeten wachten op een stuurpen, hoewel Giant dit systeem ook heeft (had? Als OD2).
Een derailleurpad is vaak per merk of zelfs per fiets verschillend. Ook dat kan inderdaad iets langer duren dan normaal, maar alleen een aan Trek gelieerde fietsenmaker zou zoiets sneller in huis kunnen hebben.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 dec 2018 13:49

Desperation schreef: 11 dec 2018 13:37
Het gaat er niet om dat de fietsenmaker canyon niet wou repareren hoor, blijkbaar is/was er iemand in hun club die ook een canyon had, maar die vrij lang op een wisselstuk moest wachten bij de fietsenmaker, terwijl dit bij wisselstukken van Trek niet zo zou zijn, omdat ze (meeste fietsenmakers dus) daarvan het meeste al in stock hebben...
Dan moet je heel snel een andere fietsenmaker zoeken. Er zitten geen speciale onderdelen aan een Canyon racefiets. Ik kan alles aan een Canyon repareren binnen pak m beet 1 a 2 dagen (kapot frame uiteraard niet)

Bij een full suspension mountainbike kan het wel zo zijn, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze daar van Trek wel onderdelen voor hebben liggen.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 11 dec 2018 14:11

Ik spreek dan ook niet over mijn fietsenmaker hoor, maar over iemand die blijkbaar meerdere mensen van die club hielp.
Ik heb zelf geen vaste fietsenmaker, maar heb zowel mijne race als mijn mtb al bij verscheidene fietsenmakers binnen gedaan, en geen enkele heeft ooit geweigerd of moeilijk gedaan...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2018 18:10

Desperation schreef: 11 dec 2018 11:02 Ik ben al een jaar of 2 aan het uitkijken voor een nieuwe racefiets aan te schaffen.
.....................;Dan ben ik maar beginnen uitkijken naar een Trek Émonda SL 6 Disc.

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey

Voor mezelf weet ik wel dat een 105 zou volstaan, zeker voor die paar 1000km per jaar, maar toch zou ik liever voor een Ultegra gaan. Mijn huidige merkloze racefiets van 10 jaar oud, 15kg zwaar, en "merkloze' groepset valt hiermee totaal niet te vergelijken... ;)

De enige reden waarom ik wel nog voor een 105 groep zou gaan, is wanneer een fiets met deze groepset een fameuze korting zou hebben.

Voor de "kenners", welke fiets heeft nu de "beste" specifiacties, afgezien van de prijs/comfort/ looks?
De Canyon, of de Trek?
Trek Emonda SL6 Disc model 2019 met 25% korting kost deze nog 2250 Euro.
in een echte winkel en met levenslange garantie op het frame.

Waarom zou je dan nog de Canyon aanschaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 11 dec 2018 23:04

Lcsmet schreef: 11 dec 2018 18:10
Desperation schreef: 11 dec 2018 11:02 Ik ben al een jaar of 2 aan het uitkijken voor een nieuwe racefiets aan te schaffen.
.....................;Dan ben ik maar beginnen uitkijken naar een Trek Émonda SL 6 Disc.

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey

Voor mezelf weet ik wel dat een 105 zou volstaan, zeker voor die paar 1000km per jaar, maar toch zou ik liever voor een Ultegra gaan. Mijn huidige merkloze racefiets van 10 jaar oud, 15kg zwaar, en "merkloze' groepset valt hiermee totaal niet te vergelijken... ;)

De enige reden waarom ik wel nog voor een 105 groep zou gaan, is wanneer een fiets met deze groepset een fameuze korting zou hebben.

Voor de "kenners", welke fiets heeft nu de "beste" specifiacties, afgezien van de prijs/comfort/ looks?
De Canyon, of de Trek?
Trek Emonda SL6 Disc model 2019 met 25% korting kost deze nog 2250 Euro.
in een echte winkel en met levenslange garantie op het frame.

Waarom zou je dan nog de Canyon aanschaffen.
Daarom ook dus dat ik (enkel) die 2 modellen vergelijk omdat ze in dezelfde prijsklasse zitten, en graag zou willen weten welke fiets de "beste specificaties" heeft?

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 12 dec 2018 13:41

Zoals hierboven al aangegeven, maakt een fiets met 105 groep wel kans, indien er een "mooie" korting is.

Nu merk ik dat bij Canyon, de Ultimate CF SL Disc 7.0 zowat bijna allemaal dezelfde specificaties heeft, tov de Endurace CF SL Disc 8.0. , los van de geometrie uiteraard, klopt dit? Die eerste heeft nu zelfs een korting van 300€, wat dus op 1899 komt, ipv de "voorziene" 2499... Is dat het prijsverschil waard, enkel het verschil in groepset? Want meestal krijg je ook nog een mindere wielset, ander zadel, andere wielen, etc...

https://www.canyon.com/nl-be/tools/bike ... bike2=4400

Ik weet voor mezelf dat een 105 wel zal volstaan, voor "enkel" die georganiseerde tourritjes op zondag, maar ik weet ook dat het gaat knagen dat ik geen ultegra groep heb genomen...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 dec 2018 14:59

Voor iedereen die fietst volstaat 105, dat werkt gewoon prima en er is niet mis mee. Maar toch rijden wij allemaal (waaronder ik) met materiaal dat ietsje beter is, maar veel duurder, waarom?? Omdat we dat leuk vinden.

Niets is zo erg als later spijt hebben dat je niet iets mooiers heb gekocht (de uitgave van het geld ben je zo weer vergeten)

Plaats reactie