Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Long term NL challenge

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 dec 2018 12:58

Ik las het verhaal vorige week al, maar misschien ook wel leuk voor hier.

'Toen Martijn Hendriks van Studio Sport het deelde ging het heel hard'

Delfgauwenaar Frank van Moorsel houdt van wielrennen, cijfers en van uitdagingen.

Hij maakte voor zichzelf een programmaatje om die drie te combineren en zette dat op een website. Van Moorsel: ,,Ik dacht misschien zijn er nog tien of twintig van die cijfer-nerds zoals ik, die het leuk vinden.''

Niks bleek minder waar, zijn website longtermnlchallenge.nl heeft in een maand tijd al 1800 volgers. Van Moorsel had zich ten doel gesteld elke Nederlandse gemeente, die vanuit zijn woonplaats Delfgauw over land bereikbaar is, een keer per fiets te bezoeken. In het begin hield hij dit handmatig bij, maar dat was niet altijd even nauwkeurig. Bovendien is het veel werk.

'Dat moet makkelijker kunnen', bedacht van Moorsel, die programmeur van beroep is. Hij maakte de longtermnlchallenge, die gebruik maakt van de app Strava, waar veel wielrenners hun resultaten in bijhouden. Wielrenners uploaden hun gegevens vanuit Strava en de website rekent uit hoeveel procent van de Nederlandse gemeentes ze gehad hebben. Bovendien zien ze gelijk welke dit zijn en welke ze nog moeten.

In de wacht
,,Ik deelde het op social media'', vertelt hij, ,,maar toen werd het gedeeld door Martijn Hendriks. Hij is redacteur van Studio Sport en heeft meer dan 18.000 volgers, waaronder vooral wielerliefhebbers. Ik werd op een zondagochtend wakker en had 150 mensen in de wacht staan om hun gegevens te uploaden. De eerste keer duurt het namelijk best lang, omdat dan in één keer alle gegevens geüpload worden. Ik moest als een gek overal computers en laptops vandaan halen om de aanvragen te kunnen verwerken. Op het hoogtepunt stonden er die week zelfs 250 mensen in de wacht."

Gelukkig kreeg van Moorsel in de loop van de week extra capaciteit van Strava, want normaal gesproken heeft het bedrijf een limiet.

Op social media regende het enthousiaste reacties. Soms ook wat minder enthousiaste, zoals van inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, die zich een beetje te kort gedaan voelden. Maar als van Moorsel uitlegde dat het om een hobby ging en hij eigenlijk de site voor zichzelf had gebouwd, was er gelukkig wel begrip. Toch zat het hem niet lekker en lanceerde hij vorige week de longtermnlchallenge 2.0, nu met alle Nederlandse gemeenten.

Van Moorsel: ,,Dat betekent dat je percentage wat terugzakt. Maar op 1 januari 2019 zijn er wat gemeentelijke herindelingen, dus dan loopt je percentage weer op. Ik wil de site hier ook graag op aanpassen, maar heb tot nu toe nog niet de juiste digitale gegevens gevonden.'' Zelf heeft van Moorsel zeventig procent van de gemeenten bezocht: ,,Dat is redelijk hoog, maar een paar zitten al op tachtig procent en ik ben zelfs in contact gekomen met iemand die ze allemaal gehad had. Ik had nooit verwacht dat er zoveel mensen met dezelfde uitdaging bezig waren. Ik heb nu alle gegevens achter elkaar geplakt en dat levert leuke weetjes op. Zo weet ik dat de gemeente Gulpen Wittem in Limburg het meest bezocht is. Mijn eigen gemeente Pijnacker-Nootdorp staat op plaats 193 en Delft op 169, dat mag best wat hoger.''
NL Challlenge.jpg
copyright foto Fred Leeflang

bron: ad,nl, 27 november 2018

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 03 dec 2018 14:33

Dit doet mij denken aan wat een collega van mij aan het doen is: https://www.bramfietst.nl/

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 dec 2018 14:57

https://www.longtermnlchallenge.nl/

Afbeelding

Blijk ik al voor 70% klaar te zijn :P

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 03 dec 2018 18:02

Ik heb niet het doel alle gemeentes van Nederland te bereiken op de fiets, maar ik probeer elk jaar wel in elke provincie te zijn geweest (dat lukt nu al drie jaar op rij) en alle gemeentes in de provincie Groningen (dat wordt elk jaar makkelijker met al die herindelingen). Verder een mooie app.

aloisvonesterhazy schreef: 03 dec 2018 14:33 Dit doet mij denken aan wat een collega van mij aan het doen is: https://www.bramfietst.nl/
Leuke website van Bram en ik kon mij helemaal vinden in het citaat "Wel werd het me snel duidelijk dat het fietsen in de noordelijke provincies, en dan niet alleen in Friesland, iets is dat je echt zelf gedaan moet hebben. Dat het fietsen op de Veluwe fantastisch is, zal de grootste leek nog wel geloven. Het fietsen door hoge noorden is weer op een totaal andere manier mooi, maar misschien minder voor de hand liggend." Hij heeft nog veel moois tegoed als hij volgend jaar Drenthe afvinkt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 dec 2018 18:59

Ik woon en fiets vooral in België.
Toch benieuwd hoe veel gemeenten ik al heb doorgefietst in Nederland.

Vraag me wel af of dit ook bestaat voor België.

Nog even volgende vergelijking, Belgie met ongeveer 11,5 miljoen inwoners en Nederland met 17 miljoen inwoners

In België waren er in 1831 nog 2739 gemeenten.
Na de eenheidswet van 1961 bleven er daar nog 2359 van over.
Sinds de grootschalige fusieoperatie die in 1971 in een wet werd gegoten bleven er in 1975 nog 589 gemeenten over.
308 In Vlaanderen, 262 in Wallonië en 19 in het Brussels hoofdstedelijk gewest.


De Vlaamse regering heeft bij haar aantreden in 2009 verdere fusies aangemoedigd door het geven van subsidies. Tot op heden zijn daar maar weinig gemeenten op ingegaan.

Nederland doet het dus met 380 gemeentebesturen waar we er daar in België 589 voor nodig hebben voor 30% minder inwoners.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 dec 2018 19:04

Lcsmet schreef: 03 dec 2018 18:59
Vraag me wel af of dit ook bestaat voor België.

https://www.longtermbechallenge.be/
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 dec 2018 19:08

raven14 schreef: 03 dec 2018 19:04
Lcsmet schreef: 03 dec 2018 18:59
Vraag me wel af of dit ook bestaat voor België.

https://www.longtermbechallenge.be/
Bedankt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 dec 2018 19:45

In het Pre Strava-tijdperk heb ik ongetwijfeld meer gemeenten gedaan. Ik zit nu op 74 procent van de 380 gemeenten. De Waddeneilanden, Noord-Holland, Noord-Brabant en wat stukjes in Zuid-Limburg zijn voor mij nog een uitdaging.
NL Challenge 3 dec 2018.png
Nee_Nee moet nog wat meer in het noorden komen fietsen...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 dec 2018 19:47

Da's een feit wat waar is!

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 03 dec 2018 19:48

Ik blijk ook al op 81% te zitten:

Afbeelding

In België is het maar 27%, voornamelijk in de provincies Luik, Limburg en Luxemburg. En de fietsvakantie naar Parijs is duidelijk zichtbaar.

Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 dec 2018 21:38

Nog wel wat werk aan de winkel.

Afbeelding

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 03 dec 2018 21:54

Ik zit op 276 gemeenten (72%). Vooral veel werk aan de winkel richting Waddenzee, de Noord-oostgrens en in Limburg. Ik moet de voornoemde adviezen dus ter harte nemen.

Afbeelding

Plaats reactie