Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Challenge grifo's snel stuk

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 30 nov 2018 19:52

Hey iedereen

Ik rijd al enige tijd rond met Challenge grifo vouwbandjes. Helaas heb ik de indruk dat deze precies redelijk snel kunnen verslijten. Eerst heb ik 1,5 jaar rondgereden met de wit/zwarte variant, op ten duur begon de achterband precies af te rafelen en zat er een dikke bobbel in waardoor de hele tijd van links naar rechts werd gereden. Ik stelde er niet echt vragen bij en dacht dat het wel de gewone slijtage zou zijn. Daarna legde ik er de zwart/bruine variant op. Deze zouden de look van tubes moeten hebben. Echter na 2 ritten was de bruine kleur van de zijkanten er al redelijk fel af en na een paar maanden hadden ze gewoon een donker grijze kleur die totaal niet meer aan tubes deed denken, jammer. Maar nu opeens (na een jaartje in gebruik) slijt mijn achterband precies weg als sneeuw voor de zon. Naast het loopvlak ontstaan scheuren in de buitenste laag van de zijkantjes die er voor zorgen dat je echt heen en weer wordt geslingerd. In het bos voel je dit niet extreem hard maar als je een stukje op de weg aan het rijden bent valt dit echt op. Is hier een oplossing voor, zou ik het op een of andere manier kunnen lijmen of zijn ze al om weg te smijten. Het vreemde is dat mijn voorband van niets last heeft. En in het geval ik nieuwe moet kopen, is er een methode om de bruine zijkanten langer proper te houden? Zou er een soort vernis of lijm zijn om er over de smeren die de zijkantjes beschermt van de vuiligheid? En zijn er buiten de challenge grifo's nog andere cx vouwbanden die de looks van tubes hebben?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2018 22:29

Die katoenen wangen van tubes zijn ook snel verrot als je ze niet preventief behandeld met Aquasure.

Overigens vind ik 1 jaar met een Grifo al heel erg lang. Ik reed die in de winter binnen een maand of 2 behoorlijk kaal, zeker de achterband, maar ik zal waarschijnlijk wat te veel op het asfalt hebben gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2018 00:40

Panaracer gravelking? Die zijn (komen?) er zelfs in retro Michelin look, voor het betere van Aert gevoel.
Campagnolo Ultra Dork

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 02 dec 2018 11:03

Eigenlijk zijn beide banden nog totaal niet kaalgereden. Behalve de heen- en terugrit (zo'n 3 km in totaal) naar m'n trainingsbos rijdt ik er amper mee op de weg. De zijkanten van mijn achterband zijn gewoon zo stukgereden dat je al slalommend aan het rijden bent. Buiten het feit dat ze verslijten, waren ze al heel snel vies. Ik ga waarschijnlijk toch gewoon weer dezelfde challenge grifo's nemen (die witte zijn ook niet meer te verkrijgen heb ik de indruk), maar ik zou ze graag wat langen proper houden. Zou het helpen om op de zijkanten wat aquasure/sealant te smeren? Ik heb de indruk dat de bruine kleur er wordt "afgeschuurd" door de diepere sporen waar je ooit inrijdt. In combinatie met de vuiligheid die van de remblokken komt is zo'n band snel zwart in de plaats van bruin. Zou aquasure hier tegen helpen en een soort beschermlaagje vormen?

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 05 dec 2018 16:29

Dan neem je toch gewoon de compleet zwarte versie? Gebruik ik zelf ook en houden zich prima.

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 07 dec 2018 09:33

Schijven Gies, blijven ze proper he

LethalP
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 07 dec 2018 17:09

Die Grifo's waar je aan refereert (de wit/zwarte) zijn de 'pro' versie en extreem soepel waardoor je inlevert op duurzaamheid. Daarom rijden ze ook zo goed. Afhankelijk van je eisen zou je ook de 'Comp' variant kunnen proberen (stuk goedkoper, meer duurzaam maar ook een stuk stugger in rijgedrag.

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 08 dec 2018 11:14

Waarschijnlijk ga ik gewoon terug de wit/zwarte variant nemen. De fietsenmaker heeft nog een paar liggen dat weg mag voor een licht prijsje (wel volledig nieuwe, nog in de doos). Het slijten zal ik er wel bij nemen. Het spijtige is dat mijn achterband nu wel aan vervanging toe is maar mijn voorband echt nog wel een tijdje mee kan.

Plaats reactie