Hoe kwetsbaar is een MTB/ATB?
Deze zomer kocht ik een MTB omdat ik had bedacht dat ik voor de afwisseling ook wel graag in het bos wil rijden. Lekker crossen op zand- en gravelpaden. Een hellinkje hier, een afdalinkje daar. Omdat het rijden op de weg mijn 'hoofdactiviteit' blijft, wilde ik niet te veel geld uitgeven en kocht daarom een Cube Reaction Pro 2018.
Wat ik me nu afvraag is: hoeveel risico loop je als je kleine sprongen maakt met zo'n fiets (veerweg 100mm)?
Je hebt in de meeste MBT-routes wel hindernissen zitten waar je niet overheen komt zonder gedeeltelijk contact met de ondergrond te verliezen; waarbij er iets van een 'zweefmoment' is.
De fiets wordt door Cube geclassificeerd als 'Categorie 3'. Cubes handleiding zegt daarover:
Voor ritten op verharde paden, zoals:- verharde en onverharde paden waar vaak wortels, drempels en stenen liggen waarbij de wielen in voortdurend contact met de grond zijn, of door kleine oneffenheden, zoals wortels, korte tijd het contact met de grond verliezen (-> geen sprongen, niet rijden op een wiel, niet remmen waarbij het achterwiel het contact met de grond verliest).
Bij Categorie 4 staat o.a. - Ruw, onverhard terrein met sporadische sprongen van maximaal 0,5 m
Ik snap best dat Cube zich met zijn classificatie wil indekken tegen allerlei claims, maar loop je wel grote risico's? En welke risico's loop je dan? Het breken van de voorvork? Breken van het frame? Iemand hier ervaring mee?
Wat ik me nu afvraag is: hoeveel risico loop je als je kleine sprongen maakt met zo'n fiets (veerweg 100mm)?
Je hebt in de meeste MBT-routes wel hindernissen zitten waar je niet overheen komt zonder gedeeltelijk contact met de ondergrond te verliezen; waarbij er iets van een 'zweefmoment' is.
De fiets wordt door Cube geclassificeerd als 'Categorie 3'. Cubes handleiding zegt daarover:
Voor ritten op verharde paden, zoals:- verharde en onverharde paden waar vaak wortels, drempels en stenen liggen waarbij de wielen in voortdurend contact met de grond zijn, of door kleine oneffenheden, zoals wortels, korte tijd het contact met de grond verliezen (-> geen sprongen, niet rijden op een wiel, niet remmen waarbij het achterwiel het contact met de grond verliest).
Bij Categorie 4 staat o.a. - Ruw, onverhard terrein met sporadische sprongen van maximaal 0,5 m
Ik snap best dat Cube zich met zijn classificatie wil indekken tegen allerlei claims, maar loop je wel grote risico's? En welke risico's loop je dan? Het breken van de voorvork? Breken van het frame? Iemand hier ervaring mee?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat zijn kleine sprongen volgens jou?
Zolang je geen roadgaps gaat pakken kan de fiets wel een sprongetje hier en daar aan, het belangrijkste is de landing. land je vloeiend of als een baksteen op de vlakke grond,dat maakt nogal een verschil.
Zolang je geen roadgaps gaat pakken kan de fiets wel een sprongetje hier en daar aan, het belangrijkste is de landing. land je vloeiend of als een baksteen op de vlakke grond,dat maakt nogal een verschil.
Ik zat zelf aan die halve meter te denken.
Wat is een roadgap (anders dan letterlijk een gat in de weg )?Zolang je geen roadgaps gaat pakken kan de fiets wel een sprongetje hier en daar aan,
Ik probeer dat zo vloeiend mogelijk te doen. Ben beginnende ATB-er, dus moet ik dat flink oefenen.het belangrijkste is de landing. land je vloeiend of als een baksteen op de vlakke grond,dat maakt nogal een verschil.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als beginnende MTB'er in Tukkerland hoef je je echter nergens zorgen om te maken. 99% is daar met een crossfiets nog prima te doen.De Tukker schreef: ↑20 nov 2018 22:01Ik zat zelf aan die halve meter te denken.
Wat is een roadgap (anders dan letterlijk een gat in de weg )?Zolang je geen roadgaps gaat pakken kan de fiets wel een sprongetje hier en daar aan,
Ik probeer dat zo vloeiend mogelijk te doen. Ben beginnende ATB-er, dus moet ik dat flink oefenen.het belangrijkste is de landing. land je vloeiend of als een baksteen op de vlakke grond,dat maakt nogal een verschil.
Daarnaast laat 99% van de beginnende MTB'ers het wel om een halve meter naar beneden te springen. Klinkt misschien wel prima doable vanachter je scherm, maar als je boven de sprong staat ziet het er op eens toch anders uit.
Wil je Bikeparks in Duitsland in, dan moet je je afvragen hoe verstandig dat is met een HT die daar echt niet voor is gemaakt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Even voor jou idee. Ik rijd parcours bergsehoek met een giant touchroad. Die daar niet echt voor gemaakt is zonder af te stappen.
Er kan een hoop als je maar weet dat je het kan.
Er kan een hoop als je maar weet dat je het kan.
Zoals Japiecarbon zegt, veel hangt af van de landing. Naar mijn ervaring is een mountainbike redelijk robuust. Ik heb met mijn Procaliber (Trek hardtail) toch al redelijk wat rockgardens en drops genomen. Zware afdalingen in Alpen en middengebergte, verschillende valpartijen, 100 stenen al tegen mijn frame gekregen: niets aan te zien.
Dat indelen in categorieën lijkt me iets Duits. Als je dat bij Canyon leest, dan lijkt het alsof je met een mtb niet over een wortel mag rijden (met enige zin voor overdrijving).
Dat indelen in categorieën lijkt me iets Duits. Als je dat bij Canyon leest, dan lijkt het alsof je met een mtb niet over een wortel mag rijden (met enige zin voor overdrijving).
Same here met een (nota bene) Canyon (carbon) hardtail. Ik ben niet altijd de subtielste, en naar mijn ervaring zijn de (CX) wielen (en niet het frame) de beperkende factor. Aan de andere kant, meer dan een slagje heb ik er niet in gekregen. Heeel soms slaat de voorvork door ("bottomen"), maar dat overleeft 'ie ook wel. Ga je echt de (buitenlandse) bikeparks in, dan is een meer trail georienteerde bike wel aan te raden, maar voor Nederland is dat echt niet nodig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Zojuist heb ik een video van dat parrcours bekeken (https://youtu.be/QUb1ZE5ZRj0). Erger dan dat wordt het hier in Tukkerland niet. Ik zie dat er wat 'schanssprongen' in zitten. Als je daar overheen vliegt, dan praat je volgens mij over hoogtes van een centimeter of 50.Ridley Noah flyer schreef: ↑21 nov 2018 09:01 Even voor jou idee. Ik rijd parcours bergsehoek met een giant touchroad. Die daar niet echt voor gemaakt is zonder af te stappen.
Er kan een hoop als je maar weet dat je het kan.
Als jouw fiets dat aan kan, dan heb ik er wel vertrouwen in dat de mijne dat ook wel overleeft.
@allen: bedankt voor jullie bijdragen. Ik ben gerustgesteld en heb er nu meer vertrouwen in!
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Oh, daar maak ik me niet zo druk om. Dat is te onderhouden/vervangen. Ik was met name bang voor het tijdens een rit breken van vork, frame of, zoals #53x11 opmerkte, de wielen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00
Ik denk dat het met de kwetsbaarheid wel meevalt. Ik heb zelf ook de Cube Reaction Pro 2018 en de routes in Nederland zijn sowieso geen probleem. Ik kan mij voorstellen dat je niet direct een bikepark op gaat, maar dat zou ik ook liever niet doen met een hardtail.
Heb afgelopen zomer ook in het buitenland gefietst en kan uit eigen ervaring zeggen dat drops van een halve meter echt geen probleem zijn hoor. Als het even kan pak ik sprongetjes waar het kan (blijf toch een kind).
Heb afgelopen zomer ook in het buitenland gefietst en kan uit eigen ervaring zeggen dat drops van een halve meter echt geen probleem zijn hoor. Als het even kan pak ik sprongetjes waar het kan (blijf toch een kind).
Mijn Strava