Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Overstap van smartphone naar fietscomputer

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 04 nov 2018 21:13

Goedenavond,

Ik ben Jelle, 24 jaar, woonachtig in de provincie Groningen en sinds deze zomer begonnen met fietsen. Ik ben erg blij dat ik met deze sport ben begonnen en heb al veel aan de informatie op dit forum gehad.

Helaas kom ik er nu zelf niet helemaal uit. Momenteel gebruik ik Strava op mijn telefoon om mijn activiteiten te loggen maar dit vreet batterij en door de leeftijd van mijn telefoon valt Strava met enige regelmaat uit. Erg frustrerend dus tijd voor een goede fietscomputer.

Welke functies zoek ik naar:
- GPS (navigatie niet per sé nodig)
- Bluetooth voor sync. met strava
- Hartslag
- Cadans
- Live tracking (Strava Beacon, Garmin LiveTrack)
- En uiteraard de basisfuncties zoals snelheid, afstand etc.

Verder mag het gewoon een simpel apparaatje zijn zonder al te veel toeters en bellen, en het liefst niet te duur.

Nu heb ik vandaag al een heleboel modellen gezien maar eigenlijk te veel waardoor ik het even niet meer weet. De modellen die mij tot dusver het meest interessant lijken zijn de Garmin Edge 130 en de 25. De 130 heeft echter een barometrische hoogtemeter en de 25 niet waardoor de 130 toch wel een streepje voor heeft. Verder zie ik geen hele grote verschillen.

De Bryton Rider 330 / 310 lijken mij ook leuk maar volgens mij werkt dit niet met Beacon of een andere vorm van LiveTracking.

Dus ik denk dat ik tussen de Garmins moet gaan kiezen of zie ik nog een hele serie aan andere computers over het hoofd? En zijn er mensen die ervaring hebben met de bovengenoemde computers?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 04 nov 2018 22:19

Voordat je reacties krijgt van de wahoo element bolt fans: ik zou de edge 130 links laten liggen want die heeft batterij problemen. De 25 is echt een oud beestje. Als je voor garmin en kleine uitvoering gaat, zou je de edge 520 plus kunnen overwegen, maar ook die heeft oudere hardware maar hij is wel "proven" in die zin dat de accu lang meegaat.

Persoonlijk laat ik op dit moment alles links liggen want het zit momenteel allemaal in de gadget sfeer met buitenproportionele prijzen, en heb ik daarom nog een edge 200. Klein handig dingetje en echt een prima apparaat, Accu gaat maanden mee. Kan alles behalve ant, dus geen cadans etc. Hoef ik ook niet want ik train op gevoel. Ik heb wel op mijn iphone in mijn achterzak strava draaien met gesloten scherm voor de ritregistratie, en die vreet dan bijna geen stroom. Voor mij prima, ik ben geen gadget freak.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 nov 2018 22:28

Polar V650 of M460 al overwogen?

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 04 nov 2018 22:56

Sigma ROX 11.0 zou je ook eens kunnen bekijken.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 nov 2018 10:08

Polar en Mio links laten liggen, veel te veel problemen mee. Met de eisen die jij hebt kom je niet weg met een simpel apparaatje. Tenzij je aan een Teasi o.i.d. begint.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 05 nov 2018 10:17

Volgens mij kun je Whatsapp ook gebruiken voor livetracking. Geen idee echter hoeveel batterij dit gebruikt.
Mijn Strava

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 nov 2018 11:25

Je lijkt me je research al goed gedaan te hebben ;-).
Ik denk dat je zelf moet oordelen welke features het belangrijkste zijn. Bv voor live tracking moet je toch je smartphone meenemen: kan je evengoed een andere app gebruiken. Die opmerking maar omdat je dan bv kan terugvallen op de goedkopere brytons.

Maar de Garmins zijn idd gewoon zeer goed en ik kom toch telkens ook weer bij Garmin uit. Al was het maar voor de net iets betere app dan de concurrentie en de garantiegevallen die telkens goed zijn afgehandeld.
Ik heb de edge 130 kort gebruikt en het is gewoon een goed toestel.

Walter

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 05 nov 2018 13:28

Een simpele oplossing zou een powerbank kunnen zijn om je telefoon van voldoende energie te voorzien. Wat extra gewicht, maar dat maakt het ruimschoots goed in gemak.

En sparen voor een nieuwe telefoon.
Marco :)

Jelle94
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 nov 2018 20:58

Jelle94 05 nov 2018 14:30

Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Beide Polar modellen heb ik kort bekeken maar je leest daar wisselende ervaringen over en de afwezigheid van ANT+ vind ik ook wel een nadeel. Volgens mij zit je dan vast aan de acc. van Polar zelf wat juist de prijs weer opdrijft, correct me if im wrong.

De Sigma Rox 11 heb ik nog niet gezien dus zal ik vanavond even nader bekijken, op het eerste gezicht lijkt het mij een goede optie.

De bedoeling blijft uiteraard om de telefoon altijd bij me te hebben en een nieuwe zit er op niet al te lange termijn ook zeker in. Maar ik meende dat Garmin Livetrack gebruik maakt van de GPS op je fietscomputer. In mijn ogen bespaart dat weer energie op je telefoon mocht je heb voor nood toch nodig hebben. Maar opties als Live Track en Live segments hebben een sterke pre maar een nieuwe telefoon kan dit probleem opvangen waardoor ik toch weer in de Brytons terechtkom.

De Garmin 130 blijft ook nog een serieuze optie. Het valt allemaal wel in de gadgets die niet geheel nodig zijn maar ik vind het toch wel erg leuk om achteraf en tijdens de rit veel gegevens te kunnen zien.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 05 nov 2018 15:14

Als je je telefoon altijd bij je hebt is een Wahoo (heeft ook livetrack) de beste oplossing.

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 05 nov 2018 17:36

Heb zelf een polar 460, werkt bij mij probleemloos en heeft alles wat je vraagt tegen een aanvaardbare prijs, ant heb ik niet en voor mij geen enkel gemis. Ben benieuwd wat de problemen zouden zijn ?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 nov 2018 18:39

Hoeveel geld wil je maximaal uitgeven?
En welke functies wil je eventueel laten vervallen?
Welke zijn essentieel (must have/nice to have/could have)?

Plaats reactie