Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koersfiets overnemen

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 24 okt 2018 21:06

Nu zag ik op internet de uitverkoop van oude Beat koers fietsen:

https://www.beatcycling.club/nl/blog/ri ... rof-fiets/

Dit bracht mijn tot de volgende vragen:
Zijn er hier mensen met een oude koers/prof fiets? En is het wel verstandig om zo'n fiets over te nemen?
Vaak relatief goedkoop maar misschien geen garanties?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 24 okt 2018 22:04

Tja, een lastige.
Ik had er vd maand een over kunnen nemen, weet dat hij top is onderhouden ( namelijk zelf gedaan ) heb het toch niet gedaan.
Het frame sprak me niet echt aan.
Er is toch ruim 20k mee gefietst.
Als het echt een aansprekend frame voor me was geweest had ik het misschien wel gedaan.
Als je het overweeg goed kijken naar eventuele schade door valpartijen en wat de algemene indruk qua onderhoud.
Laatst gewijzigd door mao op 24 okt 2018 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 24 okt 2018 23:36

ik zou het niet doen, te groot risico. je kunt er echt nog wel een paar jaar mee rondrijden, maar waarom zou je dat geld niet gebruiken voor een nieuwe fiets?

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 25 okt 2018 08:50

Als je de herkomst en/of renner kent van de koersfiets, en je vindt hem mooi en hij past je, dan heb je waarschijnlijk een supergoeie fiets. Ik zou er zelf niet aandurven, mocht ik de kans krijgen. Maar ik heb wel eens een drietal Vlamingen ontmoet dat op ex-prof-/koersfietsen reed (geleverd zonder wielen dacht ik). Volgens mij waren ze er tevreden mee. Bovendien zag het er toch wel zeer gesoigneerd uit. O ja, en ze konden ook goed fietsen, is wel een voorwaarde... Zo'n uiterlijk schept verwachtingen. ;)
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 25 okt 2018 10:06

nee, nooit geen fietsen van beroepsrenners overnemen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 25 okt 2018 10:14

nooit geen = altijd ;-)

Je bedoelt nooit maar legt niet uit waarom!

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 okt 2018 10:26

Scholten cycling in Dalen verkoopt elk jaar de frames van het sunweb team. Heel wat mensen in mijn omgeving zijn zeer tevreden over de fietsen. Dat er wat krasjes op zitten is een voordeel. Anders is zo'n fiets onbetaalbaar (voor mijn toch). Slijtage onderdelen zijn vervangen, verder is het gewoon een ex-prof fiets. Een carbonnen frame is echt niet zomaar kapot. Dan rijden de profs er ook niet op.

Hoeveel fietsen breken er in Lombardije vergeleken met de Omloop? Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een prof dat zijn fiets minder werd gedurende het jaar. Dat de renner echt snakt naar een nieuwe fiets omdat de huidige "moe" is. Als er klachten zijn dan is het eerder met nieuw materiaal.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 25 okt 2018 10:35

alliance_0 schreef: 25 okt 2018 10:14 nooit geen = altijd ;-)

Je bedoelt nooit maar legt niet uit waarom!
inderdaad, je hebt gelijk :D
Wel, omdat beroepsrenners over het algemeen al een beetje meer vermogen stampen dan de gemiddelde mens. Die fiets heeft al wat meer "afgezien" dus.
Schade aan carbon is niet altijd met het blote oog zichtbaar.
Tevens hebben veel van die fietsen ook nog eens in weer en wind boven op een wagen gestaan zonder enige bescherming.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 okt 2018 10:58

ze zouden dus kou gevat kunnen hebben? ;)

Zonder gekheid... ik snap je standpunt en in lijn met andere comments zou ik ook zeggen, wees op je hoede.
Vaak is de aanbieding goed, wat een goede reden kan zijn, stel je kan voor half geld een fiets kopen die je na 3 jaar weer moet vervangen ipv volle pond betalen en na 5 of 6 jaar weer vervangt (afgezien van het feit of je een nieuwe fiets nodig hebt of dat je vooral weer wat anders wilt). Dan is het prima toch?
Ken je de ploeg/eigenaar/historie bij de fiets maakt veel uit voor het inschatten van het risico dat je loopt.

Maar ja, in het algemeen is een profrenner minder voorzichtig met het materiaal dan een toerfietser. Voor hem is het een gebruiksvoorwerp, vaak nog gesponsord ook en daarbij "is het koers" dus letten we minder op de kuilen, hobbels, stoepranden etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2018 11:34

Bij ons in de club rijden er verschillende op een ex-prof frame, nog nooit problemen mee gezien.

Ik denk trouwens dat een prof-fiets een stuk beter wordt onderhouden dan een toeristenfiets. Ik wil ze de kost niet geven, de mensen die de fiets pas naar de LBS doen wanneer er iets grondig stuk is. (of die blijven doorrijden met droge lagers totdat er niets meer beweegt behalve de lagerschaal in het frame)
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 okt 2018 11:52

Dat denk ik eigenlijk ook. Misschien dat de renners hun fietsen wat minder voorzichtig tegen een muurtje zetten, met wat krasjes in de lak tot gevolg, maar daar staat tegenover dat de fietsen zeer regelmatig door mechaniciens worden onderhouden. Kuilen en stoeprandjes zouden voor een carbon frame geen probleem moeten zijn (mijn carbon MTB komt heel wat heftiger obstakels tegen en is ook nog steeds heel). En wielen zitten er sowieso niet bij toch?

Als je er rekening mee houdt dat je slijtageonderdelen wel eens rap zou moeten vervangen (en dat vervangen hoeft echt niet met super-record of dura-ace onderdelen; scheelt ook weer) en het frame goed inspecteert op schade, dan kan je er denk ik een hele goede koop aan hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 25 okt 2018 12:25

tja, aangaande dat onderhoud moet ik jullie inderdaad gelijk geven.
Een ander probleem is meestal nog: hoe een gewone sterveling passend op zo een fiets zetten.
De vork is meestal maximaal afgezaagd, die mannen zitten graag diep.

Plaats reactie