Nu zag ik op internet de uitverkoop van oude Beat koers fietsen:
https://www.beatcycling.club/nl/blog/ri ... rof-fiets/
Dit bracht mijn tot de volgende vragen:
Zijn er hier mensen met een oude koers/prof fiets? En is het wel verstandig om zo'n fiets over te nemen?
Vaak relatief goedkoop maar misschien geen garanties?
Koersfiets overnemen
Tja, een lastige.
Ik had er vd maand een over kunnen nemen, weet dat hij top is onderhouden ( namelijk zelf gedaan ) heb het toch niet gedaan.
Het frame sprak me niet echt aan.
Er is toch ruim 20k mee gefietst.
Als het echt een aansprekend frame voor me was geweest had ik het misschien wel gedaan.
Als je het overweeg goed kijken naar eventuele schade door valpartijen en wat de algemene indruk qua onderhoud.
Ik had er vd maand een over kunnen nemen, weet dat hij top is onderhouden ( namelijk zelf gedaan ) heb het toch niet gedaan.
Het frame sprak me niet echt aan.
Er is toch ruim 20k mee gefietst.
Als het echt een aansprekend frame voor me was geweest had ik het misschien wel gedaan.
Als je het overweeg goed kijken naar eventuele schade door valpartijen en wat de algemene indruk qua onderhoud.
Laatst gewijzigd door mao op 24 okt 2018 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de herkomst en/of renner kent van de koersfiets, en je vindt hem mooi en hij past je, dan heb je waarschijnlijk een supergoeie fiets. Ik zou er zelf niet aandurven, mocht ik de kans krijgen. Maar ik heb wel eens een drietal Vlamingen ontmoet dat op ex-prof-/koersfietsen reed (geleverd zonder wielen dacht ik). Volgens mij waren ze er tevreden mee. Bovendien zag het er toch wel zeer gesoigneerd uit. O ja, en ze konden ook goed fietsen, is wel een voorwaarde... Zo'n uiterlijk schept verwachtingen.
En nu ben ik fietsen.
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
nooit geen = altijd
Je bedoelt nooit maar legt niet uit waarom!
Je bedoelt nooit maar legt niet uit waarom!
Scholten cycling in Dalen verkoopt elk jaar de frames van het sunweb team. Heel wat mensen in mijn omgeving zijn zeer tevreden over de fietsen. Dat er wat krasjes op zitten is een voordeel. Anders is zo'n fiets onbetaalbaar (voor mijn toch). Slijtage onderdelen zijn vervangen, verder is het gewoon een ex-prof fiets. Een carbonnen frame is echt niet zomaar kapot. Dan rijden de profs er ook niet op.
Hoeveel fietsen breken er in Lombardije vergeleken met de Omloop? Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een prof dat zijn fiets minder werd gedurende het jaar. Dat de renner echt snakt naar een nieuwe fiets omdat de huidige "moe" is. Als er klachten zijn dan is het eerder met nieuw materiaal.
Hoeveel fietsen breken er in Lombardije vergeleken met de Omloop? Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een prof dat zijn fiets minder werd gedurende het jaar. Dat de renner echt snakt naar een nieuwe fiets omdat de huidige "moe" is. Als er klachten zijn dan is het eerder met nieuw materiaal.
inderdaad, je hebt gelijkalliance_0 schreef: ↑25 okt 2018 10:14 nooit geen = altijd
Je bedoelt nooit maar legt niet uit waarom!
Wel, omdat beroepsrenners over het algemeen al een beetje meer vermogen stampen dan de gemiddelde mens. Die fiets heeft al wat meer "afgezien" dus.
Schade aan carbon is niet altijd met het blote oog zichtbaar.
Tevens hebben veel van die fietsen ook nog eens in weer en wind boven op een wagen gestaan zonder enige bescherming.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6096
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
ze zouden dus kou gevat kunnen hebben?
Zonder gekheid... ik snap je standpunt en in lijn met andere comments zou ik ook zeggen, wees op je hoede.
Vaak is de aanbieding goed, wat een goede reden kan zijn, stel je kan voor half geld een fiets kopen die je na 3 jaar weer moet vervangen ipv volle pond betalen en na 5 of 6 jaar weer vervangt (afgezien van het feit of je een nieuwe fiets nodig hebt of dat je vooral weer wat anders wilt). Dan is het prima toch?
Ken je de ploeg/eigenaar/historie bij de fiets maakt veel uit voor het inschatten van het risico dat je loopt.
Maar ja, in het algemeen is een profrenner minder voorzichtig met het materiaal dan een toerfietser. Voor hem is het een gebruiksvoorwerp, vaak nog gesponsord ook en daarbij "is het koers" dus letten we minder op de kuilen, hobbels, stoepranden etc.
Zonder gekheid... ik snap je standpunt en in lijn met andere comments zou ik ook zeggen, wees op je hoede.
Vaak is de aanbieding goed, wat een goede reden kan zijn, stel je kan voor half geld een fiets kopen die je na 3 jaar weer moet vervangen ipv volle pond betalen en na 5 of 6 jaar weer vervangt (afgezien van het feit of je een nieuwe fiets nodig hebt of dat je vooral weer wat anders wilt). Dan is het prima toch?
Ken je de ploeg/eigenaar/historie bij de fiets maakt veel uit voor het inschatten van het risico dat je loopt.
Maar ja, in het algemeen is een profrenner minder voorzichtig met het materiaal dan een toerfietser. Voor hem is het een gebruiksvoorwerp, vaak nog gesponsord ook en daarbij "is het koers" dus letten we minder op de kuilen, hobbels, stoepranden etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij ons in de club rijden er verschillende op een ex-prof frame, nog nooit problemen mee gezien.
Ik denk trouwens dat een prof-fiets een stuk beter wordt onderhouden dan een toeristenfiets. Ik wil ze de kost niet geven, de mensen die de fiets pas naar de LBS doen wanneer er iets grondig stuk is. (of die blijven doorrijden met droge lagers totdat er niets meer beweegt behalve de lagerschaal in het frame)
Ik denk trouwens dat een prof-fiets een stuk beter wordt onderhouden dan een toeristenfiets. Ik wil ze de kost niet geven, de mensen die de fiets pas naar de LBS doen wanneer er iets grondig stuk is. (of die blijven doorrijden met droge lagers totdat er niets meer beweegt behalve de lagerschaal in het frame)
Dat denk ik eigenlijk ook. Misschien dat de renners hun fietsen wat minder voorzichtig tegen een muurtje zetten, met wat krasjes in de lak tot gevolg, maar daar staat tegenover dat de fietsen zeer regelmatig door mechaniciens worden onderhouden. Kuilen en stoeprandjes zouden voor een carbon frame geen probleem moeten zijn (mijn carbon MTB komt heel wat heftiger obstakels tegen en is ook nog steeds heel). En wielen zitten er sowieso niet bij toch?
Als je er rekening mee houdt dat je slijtageonderdelen wel eens rap zou moeten vervangen (en dat vervangen hoeft echt niet met super-record of dura-ace onderdelen; scheelt ook weer) en het frame goed inspecteert op schade, dan kan je er denk ik een hele goede koop aan hebben.
Als je er rekening mee houdt dat je slijtageonderdelen wel eens rap zou moeten vervangen (en dat vervangen hoeft echt niet met super-record of dura-ace onderdelen; scheelt ook weer) en het frame goed inspecteert op schade, dan kan je er denk ik een hele goede koop aan hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
tja, aangaande dat onderhoud moet ik jullie inderdaad gelijk geven.
Een ander probleem is meestal nog: hoe een gewone sterveling passend op zo een fiets zetten.
De vork is meestal maximaal afgezaagd, die mannen zitten graag diep.
Een ander probleem is meestal nog: hoe een gewone sterveling passend op zo een fiets zetten.
De vork is meestal maximaal afgezaagd, die mannen zitten graag diep.