Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Neobike

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 19 okt 2018 09:20

Gisteren zag ik deze voor het eerst tijdens het lezen van een tijdschrift. Volgens mij is die hier nog niet voorbij gekomen.


https://road.cc/content/tech-news/24494 ... rt-trainer

Door z'n prijs zal hij zeker en vast maar een minderheid van het fietspubliek aanspreken, maar anderzijds dacht ik: Als ik de prijs van mijn Neo smart optel bij de carbon racer die ik enkel gebruik op de Neo, dan kom ik al aardig in de buurt van deze. Of de bike dan een grote meerwaarde heeft t.o.v. de Neo smart met een racefiets op, is dan ook een beetje de vraag, maar in mijn ogen is dit toch weeral een beetje 'the next level' die door Tacx is uitgevonden. Ik vind het in elk geval wel een cool hebbeding.

Een meerwaarde vind ik in elk geval het gesloten geheel (geen gedoe met olie/vet in huis) en de tunable mogelijkheden. Het kiezen van de versnellingen die je legt, vind ik bijvoorbeeld wel cool. Nu rijd ik op de Tacx met een klimcassette omdat ik af en toe is een col wil simuleren, maar dan irriteert het mij vaak dat ik bij een vlak ritje nét niet de juiste versnelling vind vanwege de te grote tussensprongen van de cassette.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2018 12:24

Bij Bol.com al te bestellen (maar nog geen leverdatum)

Op de site van Bike24 staat ie ook al (maar nog niet te bestellen)

Ik ga hem in ieder geval aanschaffen. Ik heb maar plaats voor 1 toestel en mijn vrouw moet er ook op kunnen, deze is dan ideaal (aangezien de Wattbike Atom nog steeds niet leverbaar is in België)

Nog een fotootje :D
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 24 okt 2018 14:29

gede schreef: 19 okt 2018 09:20 Door z'n prijs zal hij zeker en vast maar een minderheid van het fietspubliek aanspreken, maar anderzijds dacht ik: Als ik de prijs van mijn Neo smart optel bij de carbon racer die ik enkel gebruik op de Neo, dan kom ik al aardig in de buurt van deze. Of de bike dan een grote meerwaarde heeft t.o.v. de Neo smart met een racefiets op, is dan ook een beetje de vraag, maar in mijn ogen is dit toch weeral een beetje 'the next level' die door Tacx is uitgevonden. Ik vind het in elk geval wel een cool hebbeding.
Maar als je beiden nu al hebt is het nog best een flinke investering :lol: Maar is idd wel een leuke gadget. Geloof niet dat ik 'm zonder huwelijkse issues in huis ga krijgen, maar zeker interessant.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 okt 2018 15:12


Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2018 11:40

Net een exemplaar besteld bij triper4mance in Pulderbos. Ze hebben er een mooie korting op. Wel nog wachten tot in december voordat ie geleverd wordt.

Ik ben benieuwd :mrgreen:
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 25 okt 2018 13:56

TL@ schreef: 25 okt 2018 11:40 Net een exemplaar besteld bij triper4mance in Pulderbos. Ze hebben er een mooie korting op. Wel nog wachten tot in december voordat ie geleverd wordt.

Ik ben benieuwd :mrgreen:
In elk geval mooi om naar uit te kijken. Hou ons op de hoogte wat de ervaringen betreft.

De Wattbike Atom ziet er net iets robuuster uit vind ik zelf. Aangezien men 'winter 2018' als levering voor Europa had voorzien, wacht ik nog even af.

Als ik mijn huidige setup racefiets-Neo verkoop is de opleg niet meer zo hoog. Of een Neobike veel meerwaarde heeft t.o.v. de aparte combinatie, is zeer de vraag, maar het ziet er wel wat gelikter uit vind ik en bovendien wat minder vuil in huis (olie).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2018 15:58

Ik heb maar plaats voor 1 'hometrainer' die ik moet delen met mevrouw TL@, dus dit (en de Wattbike) is de enige oplossing om op Zwift te gaan :mrgreen:

De Wattbike is het laatste half jaar al 2 keer duurder geworden, de prijs van beiden is nu bijna gelijk (ik betaal 2339€ voor de Tacx en de Wattbike komt nu ook dik boven de 2000€ uit)

Op features wint de Tacx het volgens mij, vooral het schakelen en het feit dat je bij de Tacx wel een schermpje hebt (belangrijk voor mevrouw) maken dat ik zonder twijfel voor de Tacx kies.

Wanneer hij er is, zal ik wel een kleine review posten.

Hopelijk is de Zwift app snel compatibel met de Shield TV :winkthumb:
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 26 okt 2018 09:29

TL@ schreef: 25 okt 2018 15:58 Ik heb maar plaats voor 1 'hometrainer' die ik moet delen met mevrouw TL@, dus dit (en de Wattbike) is de enige oplossing om op Zwift te gaan :mrgreen:

De Wattbike is het laatste half jaar al 2 keer duurder geworden, de prijs van beiden is nu bijna gelijk (ik betaal 2339€ voor de Tacx en de Wattbike komt nu ook dik boven de 2000€ uit)

Op features wint de Tacx het volgens mij, vooral het schakelen en het feit dat je bij de Tacx wel een schermpje hebt (belangrijk voor mevrouw) maken dat ik zonder twijfel voor de Tacx kies.

Wanneer hij er is, zal ik wel een kleine review posten.

Hopelijk is de Zwift app snel compatibel met de Shield TV :winkthumb:
Wat is precies het verschil in schakelen tussen beide? De wattbike heeft toch een quasi identiek schakelsysteem?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 26 okt 2018 09:52

Volgens mij zit dat in de feedback, wel of geen klik voelen. DCR heeft het wel uitgelegd...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 okt 2018 15:43

De Wattbike past het vermogen veel trager aan en geeft in de aandrijflijn geen merkbare feedback, de Tacx laat duidelijk voelen dat je hebt geschakeld (je moet wel trappen natuurlijk)

Kijk maar eens naar het artikel van DC Rainmaker (of zijn filmpje op Youtube)

In de Facebook groep van Wattbike eigenaren lees je toch ook veel klachten, voornamelijk over het schakelen en wanneer je in Zwift van vlak naar bergop gaat (en het stijgingspercentage aangepast moet worden).
Ook veel problemen met de shifters die niet meer werken en terug aan de fiets moeten 'gekoppeld' worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 26 okt 2018 17:00

Ik denk dat ik toch de voorkeur zou geven aan de eigen fiets op een direct drive trainer omdat daarbij de zit, positie en vorm van de sti's en dergelijke dan exact zijn zoals je gewend bent. Kan me voorstellen dat dit toch een betere beleving van de werkelijkheid geeft. Mijn huidige Tacx moet echter eerst sneuvelen voordat ik überhaupt op direct drive overstap, maar dat rotding gaat veel te lang mee! :lol: Zelfs mijn Win XP flaptopje blijft maar doordraaien ondanks de rare geluiden die de harde schijf af en toe maakt! En ik iedere winter maar hopen dat er een keer rook uit komt zodat ik een geldige reden heb een nieuwe te kopen... :lol:

k8s
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2017 23:05

k8s 03 jan 2019 00:24

Het is inderdaad een behoorlijke inverstering.

Ik zie voor mezelf wel de nodige voordelen.

Geen gesjouw met de racefiets naar de zolder.
Geen striping op de muren van de trap door een lichte toucher van het achterwiel. Geen gedoe dat ik had met een modelframe dat niet compatibel was met de Tacx Neo.

De Tacx Neo Bike is exact af te stellen als je huidige wegfiets.
Het geluidsniveau is lager dan de Tacx Neo. Ik geef toe deze is al stil, maar het schakelen maakte toch nog zoveel lawaai dat de kinderen hiervan wakker werden.
De Tacx Neo Bike is door meerdere gezinsleden te gebruiken doordat snel de posities kunnen worden aangepast. Hetzelfde geldt voor het verzet. Dus een nieuweling en een eliterenners kunnen op dezelfde Bike hun training verrichten.

Ik denk dat de Tacx Neo Bike niet zo’n verkoop succes wordt als de Neo en de Flux maar dat er wel degelijk een markt voor is.

Wat mij wel een beetje zorgen maakt is de levertermijn. Deze is al een aantal keren verschoven.

Plaats reactie