Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx Neobike

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 mar 2020 19:10

Ik hoop dat de mijne er ook snel is. Ik sta nu als eerste op de lijst bij mijn FM (ze hebben 2 weken geleden nog een levering gehad en verwachten volgende week terug 1, maar Tacx houdt zich niet altijd aan de termijnen :roll: :cry: )

Wel goed om te horen dat ze de bovenkant nog wat versmald hebben.
Afbeelding

Lchero
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 aug 2014 08:37

Lchero 11 mar 2020 09:48

Arko74 schreef: 07 mar 2020 16:42 Op Bike Motion onder andere de Neo nog eens kunnen testen, blijkt dat ze eea hebben versmald net onder het zadel en nu kwamen mijn (overigens niet zo gespierde) bovenbenen er niet meer tegen aan.
Werd dat door mensen van Tacx zelf aangegeven? Zou erg mooi zijn, want had 'm daardoor van mijn lijstje gehaald. Nog niet ergens anders gelezen. Is toch 1 van de minpunten die veel terugkomt.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 11 mar 2020 18:38

Lchero schreef: 11 mar 2020 09:48 ...
Werd dat door mensen van Tacx zelf aangegeven? ...
Ja, ik merkte het direct toen ik er op zat (bij Mantel al eens de 'oudere' versie geprobeerd). Toen ik er naar vroeg bij de mensen van Tacx/Garmin, gaven ze aan dat het inderdaad aangepast is. Maar ze gaven ook aan dat als je echt dikke sprintersbenen hebt dan zal je er nog steeds net tegen aan komen. Mijn advies is dus om een aangepaste versie te testen.

Lchero schreef: 11 mar 2020 09:48 Zou erg mooi zijn..., want had 'm daardoor van mijn lijstje gehaald.
Wat is je huidige lijst? Ik vond dat best lastig want andere smart bikes zijn nauwelijks tot niet te verkrijgen in NL;

- De Atomic Wattbike stond niet eens op de beurs, terwijl ze een beursstand hadden voor hun overige producten.
- De Wahoo bike stond er wel (productie model voor oa de VS) en voelde verrassend stabiel ondanks de open structuur, maar die is voorlopig ook nog niet leverbaar. Vond ik wel een hele mooie optie. De meer draaiende delen maakt het wel iets kwetsbaarder/lastiger te produceren en daarmee ook duurder. Ze gaven aan tevens met een goedkoper model bezig te zijn, waarschijnlijk zonder Climb (gok ik), maar dat zal wel na 2021 worden.
- De Stages Bike laat ook op zich wachten, lijkt me op papier wel een interessante optie.
- Tot slot stond er op Bikemotion nog een Nederlandse aanbieder met leverbaar model, de TrueKinetix. Die was echter 3300 Euro (+700 tov Tacx), voelde voor mij te flexibel en hier en daar wat goedkoop plastic. Stuur was sowieso te dun, kon al direct worden vervangen. Dus die viel voor mij persoonlijk af.

Kortom, ik kwam bij de laatste versie van Tacx uit, echter vooralsnog incompleet... :roll:
Gelukkig dient het wegseizoen zich aan. :D
"Fietsen is mijn medicijn."

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 mar 2020 21:56

Vind die Tacx en Wahoo bikes erg leuk ook al heb ik geen interesse. Wat ik wel jammer vind ik dat je de fijnste 'feature' van de Neo waarschijnlijk kwijt bent, namelijk dat je een klein beetje sway hebt van links naar rechts? Dat kleine beetje beweging heeft voor mij het hele indoor fietsen een stuk draaglijker gemaakt.

Lchero
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 aug 2014 08:37

Lchero 12 mar 2020 08:54

Arko74 schreef: 11 mar 2020 18:38 Ja, ik merkte het direct toen ik er op zat (bij Mantel al eens de 'oudere' versie geprobeerd). Toen ik er naar vroeg bij de mensen van Tacx/Garmin, gaven ze aan dat het inderdaad aangepast is. Maar ze gaven ook aan dat als je echt dikke sprintersbenen hebt dan zal je er nog steeds net tegen aan komen. Mijn advies is dus om een aangepaste versie te testen.
Goed nieuws en een slimme aanpassing vanuit Tacx.

Arko74 schreef: 11 mar 2020 18:38 Wat is je huidige lijst? Ik vond dat best lastig want andere smart bikes zijn nauwelijks tot niet te verkrijgen in NL;
Gezien de leveringsproblemen en andere kinderziektes stap ik volgend binnenseizoen pas over. Wahoo Bike staat bij mij op 1 vanwege de goede verhalen over het schakelen en de ingebouwde climb. Fiets bijna altijd in sim mode en dat lijkt mij een leuke toevoeging. Lijkt ook iets meer mee te bewegen.

Tacx stond op 2, omdat ik nu zo tevreden ben met de Neo en de prijs wat lager ligt. Door gedoe met de benen ook e.e.a. gelezen over de Stagesbike. Die heeft dat sowieso niet en ook ruimte voor 2 bidons. 1 bidon heb ik echt niet genoeg aan met ritjes langer dan een uur binnen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 mar 2020 14:09

Da Wahoo heeft dat gedoe met de benen ook, lees de review van DCRainmaker er maar op na.

De Wahoo staat trouwens nergens op mijn lijstje, die enkele scharnier gaat eerder vroeg dan laat kapot gaan.

Moest de Tacx nog lang op zich laten wachten, dan is de Stages de eerst volgende optie (al zou ik, indien vrij kiesbaar, geld in de zak houden en de Wattbike Atom nemen, maar die is ook niet leverbaar)

Hopelijk volgende week woensdag de Tacx (gisteren niks geleverd bij de winkel :cry: )
Afbeelding

Lchero
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 aug 2014 08:37

Lchero 12 mar 2020 16:52

TL@ schreef: 12 mar 2020 14:09 Da Wahoo heeft dat gedoe met de benen ook, lees de review van DCRainmaker er maar op na.
Ja dat heb ik gelezen, de Stagesbike was ook een vervanger voor de Tacx op mijn lijstje. Wil ze sowieso eerst testen voor ik er 1 koop. Ook het voordeel om te wachten tot oktober van dit jaar, dan zijn er wellicht zoals bij Tacx aanpassingen gedaan.

Wel benieuwd naar je ervaringen met de Tacx!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 mar 2020 07:27

Hij is er eindelijk:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste indrukken:
-Er ontbreken 2 schijfjes, hierdoor passen de hendels om zadel en stuur te verzetten niet. Met een klein stukje hard plastic staan beiden wel goed vast met de standaard inbusbout. Tacx gecontacteerd, zal wel nagestuurd worden

- Ding is best stil maar nog steeds goed hoorbaar (veel veel stiller dan de spinningfiets die ik hiervoor had)

- Laagste vermogen op 80rpm is 120-150W. Voor mij best OK, zit mooi in Z1. Voor mijn vrouw wel een probleem, dat is al stevig in Z3 voor haar. Ze trapt nu maar wat trager en stelt wat bergaf in (kan niet in de app, dus enkel niet geconnecteerd): Mail naar Tacx gestuurd.

- Fiets is stevig en stabiel. Geen problemen om te sprinten.

-Bovenbenen raken de zitbuis (lichtjes)maar enkel merkbaar de eerste 5 minuten, daarna niet meer. (ik heb vrij dikke, gespierde, bovenbenen)

- Mijn vrouw is 1m70, zadel steekt 6cm uit. Je moet dus niet erg klein zijn voor deze fiets. Ik ben 1m87 (zadelhoogte is 80.5) en er is nog redelijk wat extra zadelbuis over.

Ik heb Zwift al even getest, dat werkt. Deze namiddag eens echt proberen. Misschien een koers meepakken :mrgreen:

Ik ben gisterenavond begonnen met The Sufferfest: 4DP. Wat heerlijk afzien was dat, niet normaal. Op het einde bij de 1 minuut sprint, serieus krampen in de kuiten.
Compleet choco

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had nog een oude Windows tablet, normaal moest The Sufferfest hier probleemloos op werken. De Tacx en hartslagmeter koppelden probleemloos maar waren toch niet toegankelijk in de app.
Dan maar de laptop gepakt, die deed het wel goed.

Blijkbaar ben ik een tijdrijder:
Afbeelding
Afbeelding

Zwift zal ik ook eerst op de laptop proberen. Dan afhakelijk welke ik verkies, ga ik zoeken naar een oplossing voor een meer permanente setup. Zwift zou moeten kunnen op de Nvidia Shield die ik al aan die TV heb hangen. Voor The Sufferfest zou er dan iets nieuws moeten komen: nieuwe Windows tablet of iPad (ik haat Apple, dus waarschijnlijk niet)

Kortom: ik ben er erg tevreden mee (ook al heb ik meer dan 1.5 jaar moeten wachten), mijn vrouw iets minder (de zachte brom die het ding maakt, heeft nogal een lage frequentie en dat is enorm lastig voor haar oren, ze zit er nu op met oordoppen die ze ook gebruikt wanneer er ergens een airco opstaat, die filteren de lage frequenties weg, dat lijkt ok te zijn)
Afbeelding

Lchero
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 aug 2014 08:37

Lchero 26 mar 2020 14:30

Gaaf! Hoe zijn je ervaringen met schakelen met de knopjes?

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 26 mar 2020 15:39

Lchero schreef: 26 mar 2020 14:30 ... Hoe zijn je ervaringen met schakelen met de knopjes?
Ik zal mijn prille ervaring vast geven (pas 1 rit op Zwift en RGT Cycling gedaan).

Mijn eerste indruk is dat de druktoetsen direct en prima werken. Je krijgt een korte trilling via de bike als je zwaarder schakelt, vind ik fijn. Je ziet op de display ook duidelijk in welke versnelling je zit.
Wat betreft de ergonomie is het stuur prima in orde en heeft een lekker dikke grip, houdt prettig vast als je de handen boven op het stuur hebt of als je onderin de beugels rijdt.

Nadelen zijn er in mijn ogen ook:
Het geheel van de rem/shifters oogt wat lomp, zeker als je dit vergelijkt met de Wahoo bike. Die vond ik fijner schakelen. Ik heb een paar keer het verkeerde knopje ingedrukt op de Neobike, maar dat zal ook nog gewenning zijn.
Verder voelde het voor mij natuurlijker als ik de handen bovenop de remgrepen had gepositioneerd bij de Wahoo bike, bij de Neobike is het erg hoekig.
Tot slot merkte ik bij het ritje op Zwift dat bij terugschakelen die 'klik' er nauwelijks tot niet was en na een paar tienden tot halve seconde de trapper heel even neigde door te schieten, een heel kort moment van te lage weerstand. Dat had ik op de Taxc Neo niet. Maar dit zal (hopelijk) op te lossen zijn met een firmware update, moet ook nog testen hoe dit bij fietsen van een film op de Tacx App aanvoelt.
"Fietsen is mijn medicijn."

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 mar 2020 20:16

Voor mij gaat het schakelen gewoon erg vlot.

Al een koers meegepakt op Zwift, slechts 1 keer verkeerd geschakeld :mrgreen:

ERG in The Sufferfest vind ik momenteel toch het fijnste. Vandaag "The downward spiral" gedaan, heerlijk afzien. Een stuk fijner dan de koers op Zwift.

Ik moet alleen nog iets doen aan mijn TV, die hangt echt te hoog (perfect voor mijn vrouw want die heeft het stuur een stuk hoger en het zadel een stuk lager)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 apr 2020 19:17

Mijn setup is nu volledig in orde.
TV hangt lager (muurbevestiging gekocht die omhoog en omlaag kan), ik heb een grotere mat aangeschaft (de oude was te kort waardoor er zweet naast liep, niet zo proper :lol: )

Ik miste 2 stukjes om het stuur en zadel vast te zetten met de snelhendels, deze zijn opgestuurd door Tacx. Ik heb ook een extra rail gekregen (met zadel, ik heb nu 2 zadels die ik niet ga gebruiken :lol: ), zo is het makkelijk om het zadel te wisselen wanneer mijn vrouw erop gaat (ik heb een smal zadel en zij een heel breed, zacht zadel)

Erg mooie service dus van Tacx.

In het begin was de laagste weerstand niet echt laag genoeg voor mijn vrouw (losrijden doet zij met minder dan 100W), gewoon doorrijden ging voor haar wel (90rpm en 150W was het laagst mogelijke)
Nu is er een firmware update en kan +100rpm met -100W zonder problemen. Toch een stuk aangenamer.

Ook kan je in ERG-mode nu schakelen. Vooral om de weerstandsaanpassing sneller te laten gaan (zoals op een normale trainer), echt nodig is het niet maar voor sommigen misschien wel handig.

Wat ik wel een leuke toevoeging vind, is dat je nu wel vermogen en rpm te zien krijgt wanneer de Neobike is gekoppeld aan Sufferfest (ik neem aan dat het in Zwift ook zo werkt):

Afbeelding


Vandaag wat cadancedrills gedaan met Sufferfest, gaat heerlijk vlot. Ik ben er echt erg blij mee (al is het lange wachten nog niet helemaal vergeten :( )
Afbeelding

Plaats reactie