Pagina 1 van 27

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 09:32
door Codalunga
FIETSINDUSTRIE EN AMBACHTSECONOMIE

Een topic over de achtergrond van onze fietsspulletjes (uiteraard gericht op sportdoeleinden). Wie maakt het, waar wordt het gemaakt en nieuws daaromtrent. Hoe vindt de distributie plaats en wat gebeurt er met bijvoorbeeld het restmateriaal of het afval Ik pluk al langere tijd nieuws op als het gaat om deze economische (deel)markt. Leuk als jullie meelezen en nieuws mee delen. Het is daarom geen merkspecifiek topic, maar algemeen en dan vanuit deze invalshoek.

Recent:
Mavic/Enve. De merknamen zijn het eigendom van het in Finland gevestigde Amer Sports.
Dit beursgenoteerde bedrijf is in contact met een investeerder in China voor overname. Mogelijk worden de merken Mavic en Enve apart verkocht. Bron o.a.:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... over-talks

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 10:06
door havana
Interessant. ENVE stond namelijk ook in de belangstelling van PON, maar Mavic was PON destijds net te slim af. Benieuwd of PON nog interesse heeft.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 10:07
door hendrikjan
Dan lijkt me dit een soort van basiskennis voor het topic

http://inrng.com/who-makes-what/

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 16:40
door havana
Ik op Bloomberg niks over ENVE en Mavic...?

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 17:44
door Codalunga
havana schreef: 13 okt 2018 16:40 Ik op Bloomberg niks over ENVE en Mavic...?
Link aangepast in startpost :winkthumb:

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 13 okt 2018 17:56
door Codalunga
hendrikjan schreef: 13 okt 2018 10:07 Dan lijkt me dit een soort van basiskennis voor het topic

http://inrng.com/who-makes-what/
Ik ben 2 jaar geleden beetje bij beetje begonnen met een " database". A lot of similarities! Zeer welkome aanvulling :like: :like: .

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 23 okt 2018 18:04
door Codalunga
en terwijl "we" ons hier druk maken over wat Made in Italy zoal kan omvatten en - vooral wat het niet genoemd mag worden - is Made in Taiwan ook niet transparant. Gehoord en gelezen: Made in Taiwan kan ook beteken Made in Thailand of Indonesie, Philippijnen, Maleisie, Singapore, Brunei, Vietnam, Myanmar, Cambodja, Laos, India, Pakistan, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka, Bhutan, Australie of New Zealand.
"Taiwan" wil minder afhankelijk zijn van China en de "New Southbound Policy" met voornoemde landen is in 2016 ontstaan en krijgt door de handelsoorlog meer gewicht om de productie te verplaatsen om de tariefssancties opgelegd door "Trump" aan in China gevestigde bedrijven uit de weg te gaan.
https://www.bike-eu.com/sales-trends/ni ... zC9pnaGfT4

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 23 okt 2018 20:55
door DeletedUser02
Het hele 'Made in...' gebeuren is toch gebaseerd op waar de laatste hand aan een artikel gelegd wordt?

Een product kan dan massa geproduceerd zijn in Taiwan of China, en in Nederland geassembleerd/gespoten worden en dan nog steeds het stempel 'Made in NL' meekrijgen. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar bij Cervelo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat er 'Made in Canada' op staat terwijl de frames gewoon in Azie geproduceerd worden.

Met 'Product of..', 'Produced in...' of 'Designed in...' gelden nog weer andere wetten en regels.

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 29 okt 2018 20:08
door Codalunga
Hayes Bicycle Group neemt Reynolds, bekend van de carbon wielen, over. HBC omvat Hayes (schijf)remmen, Manitou veersystemen en merken als Sun Ringlé, Answer en Wheelsmith. Motieven: Toename markt(kansen) voor schijfremmen in de combinatie met carbonwielen (race, gravel). En als je de kennis niet hebt en dit wel wilt in je portfolio en je hebt het geld dan koop je de kennis " gewoon".

https://www.pinkbike.com/news/hayes-acq ... cling.html

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 14 nov 2018 19:36
door Codalunga

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 26 nov 2018 18:48
door Codalunga
Interessant voor de bikers onder ons, Vital mtb survey "If yes, what..?"
Santa Cruz gewild als " brand". Pon blij :o
https://www.vitalmedianet.com/pdfs/Vita ... y_2018.pdf

Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Geplaatst: 29 nov 2018 18:27
door Codalunga
Het merk Scapin wordt onderdeel van Bettella Srl, gevestigd in Limena (Padua). De overname van Scapin Bicycles komt van Cicli Olympia, dat het merk Scapin (1957) vanaf 2005 in bezit had.
Bettella Srl zou je een scooterbedrijf kunnen noemen, al bijna vijftig jaar eigenaar van het merk Pinasco (onderdelen). Bettalla debuteert nu in de fietsenmarkt met een prestigieus merk als Scapin.
Dat worden snelle e-bikes!
images.jpeg
images.jpeg (7.42 KiB) 19854 keer bekeken