Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 jan 2022 12:10

Ik lees dat KKR ook (mede)eigenaar is geweest van de HEMA en het V&D. Eigenlijk van het oude Vendex KBB groep. Dat is ook goed afgelopen [not]. Leeggezogen en in het etalage gezet. Nou is fietsen op dit moment booming business itt de warenhuizen in de jaren 00/10, maar ik kijk altijd met gemengde gevoelens naar dit soort cowboys.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 jan 2022 12:12

Ja, dit wilde ik ook net schrijven. Panden verkopen en met schulden opzadelen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jan 2022 12:28

JPAR schreef: 25 jan 2022 12:06
Ik denk dat dat juist de discussie is die gevoerd moet worden. Zijn investeerders, durfkapitalisten of hoe je het maar wilt omschrijven, wel een verstandige, juiste etc. keuze voor een bedrijf om mee in zee te gaan?
Dat durfkapitaal is nu aan het smelten als sneeuw voor de zon. De (al lang) aangekondigde beurscrash lijkt (in Amerika) stilaan ingezet. Drufkapitaal is het eerst wat zal verdwijnen.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2022 12:35

TL@ schreef: 25 jan 2022 12:28
JPAR schreef: 25 jan 2022 12:06
Ik denk dat dat juist de discussie is die gevoerd moet worden. Zijn investeerders, durfkapitalisten of hoe je het maar wilt omschrijven, wel een verstandige, juiste etc. keuze voor een bedrijf om mee in zee te gaan?
Dat durfkapitaal is nu aan het smelten als sneeuw voor de zon. De (al lang) aangekondigde beurscrash lijkt (in Amerika) stilaan ingezet. Drufkapitaal is het eerst wat zal verdwijnen.
Idd zijn dit soort instanties een exploot van doorgeslagen kapitalisme. En ik krijg de indruk dat meer en meer mensen in de maatschappij daar wel een beetje klaar mee zijn. Primaire doel van een bedrijf moet zijn, klanten bedienen op een fatsoenlijke manier. En om dat vol te kunnen houden, moet je wel geld verdienen. Maar het een komt na of met het ander.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jan 2022 12:48

Inderdaad, dat idee dat er elk jaar meer winst gemaakt moet worden als het vorige jaar is toch van de zotte teveel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jan 2022 12:56

rikkert schreef: 25 jan 2022 12:35 ...
Primaire doel van een bedrijf moet zijn, klanten bedienen op een fatsoenlijke manier. En om dat vol te kunnen houden, moet je wel geld verdienen. Maar het een komt na of met het ander.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Mijn primaire doel is zo veel mogelijk (geld) verdienen om onafhankelijk te zijn van wie of wat dan ook. Het bedienen van mijn klanten is daarbij het middel. Daarnaast hanteer ik een aantal ethisch zaken zoals: nooit een klant het vel over de oren trekken (meer dan één biefstuk per dag hoef ik niet) en zorg er voor dat niet allen jij maar ook jouw klant blij is met de deal. :mrgreen:

Ben wel me je eens dat dit niet geldt voor de durfkapitalisten want die vergeten het tweede deel van mijn randvoorwaarden.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5217
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 jan 2022 13:29

rikkert schreef: 25 jan 2022 12:35
TL@ schreef: 25 jan 2022 12:28
JPAR schreef: 25 jan 2022 12:06
Ik denk dat dat juist de discussie is die gevoerd moet worden. Zijn investeerders, durfkapitalisten of hoe je het maar wilt omschrijven, wel een verstandige, juiste etc. keuze voor een bedrijf om mee in zee te gaan?
Dat durfkapitaal is nu aan het smelten als sneeuw voor de zon. De (al lang) aangekondigde beurscrash lijkt (in Amerika) stilaan ingezet. Drufkapitaal is het eerst wat zal verdwijnen.
Idd zijn dit soort instanties een exploot van doorgeslagen kapitalisme. En ik krijg de indruk dat meer en meer mensen in de maatschappij daar wel een beetje klaar mee zijn. Primaire doel van een bedrijf moet zijn, klanten bedienen op een fatsoenlijke manier. En om dat vol te kunnen houden, moet je wel geld verdienen. Maar het een komt na of met het ander.
Het probleem zit hem erin dat we een manier van bepalen of het goed gaat met de economie hebben gekozen die gestoeld is op groei. Als er maar steeds sprake is van groei gaat het 'goed'. Maar vaak is dat niet zo. Dus moet er weer extern kapitaal aangetrokken worden en ..... Uiteindelijk moeten we daar iets veranderen. Als je leest datbedrijven gaan fuseren of worden overgenomen etc. dan weet je al dat er meestal wel iets spaak gaat lopen en de fusie mislukt of dat een bedrijf weer verkocht wordt. Soms zijn dit bewuste keuzes door een bedrijf leeg te trekken en op te zadelen met schulden alvorens te verkopen, maar ook heel vaak blijkt dat door cultuurverschillen bedrijven niet zomaar samen gaan. Uiteindelijk schieten de medewerkers, klanten en anderen hier niks mee op.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 25 jan 2022 15:31

Eens dat een onderneming als KKR te groot is en een goed voorbeeld van geld/winst wat wegvloeit uit nederland naar een zeer select groepje rijke mensen wat nog rijker word. KKR is een zeer grote (buitenlandse) investeringsmaatschappij en heeft behalve negatieve deals (bv V&D) ook prima en langdurige investeringen (bv Exact Software, Roompot, Unilever divisie met becell). Met geld maak je nog veel meer geld.

Maar het is aan ons/consumenten zelf waar we onze spulletjes kopen.

Afgelopen editie van Fiets stonden ook een aantal artikelen over lokale/nationale ondernemers, zeer positief! Hopelijk gaan mensen die zich irriteren aan investeringsmaatschappijen dan ook hier hun geld aan uitgeven ipv aan de grote jongens. (klein beginnen, je appels bij de lokale fruitteler in plaats van in de supermarkt)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 jan 2022 15:50

hopjes schreef: 25 jan 2022 15:31 Eens dat een onderneming als KKR te groot is en een goed voorbeeld van geld/winst wat wegvloeit uit nederland naar een zeer select groepje rijke mensen wat nog rijker word. KKR is een zeer grote (buitenlandse) investeringsmaatschappij en heeft behalve negatieve deals (bv V&D) ook prima en langdurige investeringen
Dit is gewoon een (Amerikaans) investeringsvehicle dat uit is op korte termijn cijfers opschroeven ten koste van de lange termijn.
In het lijstje dat je noemt staat een bedrijf waar ik (inside) verhalen van hoor die wijzen op winstmaximalisatie op korte termijn (dus verkoop) ten koste van de toekomst van het bedrijf. Typisch Angelsaksisch en niet meer van deze tijd.


Ik hoop dat ze flink verlies gaan lijden op Accell, de hype is een beetje over dus de verkopen zouden dit jaar wel eens ernstig tegen kunnen vallen.
Wie weet koop PON het dan wel voor veel minder dan de helft waar hij het eerst voor wilde kopen

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jan 2022 15:57

Denk je dat Pon ook maar één haar beter is dan die Amerikanen?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2022 16:01

De Tukker schreef: 25 jan 2022 12:56
rikkert schreef: 25 jan 2022 12:35 ...
Primaire doel van een bedrijf moet zijn, klanten bedienen op een fatsoenlijke manier. En om dat vol te kunnen houden, moet je wel geld verdienen. Maar het een komt na of met het ander.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Mijn primaire doel is zo veel mogelijk (geld) verdienen om onafhankelijk te zijn van wie of wat dan ook. Het bedienen van mijn klanten is daarbij het middel. Daarnaast hanteer ik een aantal ethisch zaken zoals: nooit een klant het vel over de oren trekken (meer dan één biefstuk per dag hoef ik niet) en zorg er voor dat niet allen jij maar ook jouw klant blij is met de deal. :mrgreen:

Ben wel me je eens dat dit niet geldt voor de durfkapitalisten want die vergeten het tweede deel van mijn randvoorwaarden.
Volgens mij zeggen wij het zelfde hoor: jij wilt zoveel mogelijk verdienen rekening houdend met een paar ethische zaken. Ik zeg dat je zeker geld moet verdienen maar je het uiteindelijk wel voor een blije klant doet (dus klanten bedienen op een fatsoenlijke manier). Ik zie niet zoveel verschil. Volgens mij gaan beide om een enigzins duurzame relatie met een klant (waar je dan waarschijnlijk ook meer aan verdient...)
Laatst gewijzigd door rikkert op 25 jan 2022 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 jan 2022 16:04

De Tukker schreef: 25 jan 2022 15:57 Denk je dat Pon ook maar één haar beter is dan die Amerikanen?
Vast niet. Volgens mij is het wel zo dat Pon zich in ieder geval met hetzelfde soort producten bezighoudt, weliswaar breed maar over het algemeen hebben ze iets met vervoer te maken. Dus een wonderlijke combi is er bij Pon minder denk ik. Of Pon op deze aardkloot is alleen om zoveel mogelijk geld te verdien of de mensen op deze aardkloot in vervoer te voorzien en daar zoveel mogelijk aan te verdienen, dat weet ik niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie