Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsindustrie en -ambachtseconomie

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 10:31

Dat is gewoon belasting op dom koopgedrag.

Een man alleen koopt een fles zeep, een fles shampoo wat scheergel, misschien wat haarwax en dan zijn we al een heel eind. En als dat op is koopt hij dezelfde producten gewoon opnieuw.
Als ik zie wat een bergen meuk mijn vriendin allemaal gekocht heeft kan ik niemand ongelijk geven voor de vrouwenproducten meer geld te vragen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 okt 2021 10:43

Vicenza schreef: 14 okt 2021 20:46 Vraag over de fietsindustrie als geheel: wat zijn de verwachtingen wanneer de huidige tekorten weggewerkt zijn. Zijn er analisten die daar iets zinnigs over gezegd hebben?

Ik ben geen analist maar gezien de huidige energieprijzen (productie en transport) de huidige grondstof tekorten, het tekort aan chipjes en de enorme achterstanden in aanvoer van alle grondstoffen en (half)producten denk ik dat de "fietsencrisis" nog wel even door blijft gaan...
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 okt 2021 10:44

Damesfietsen zijn niet duurder, in sommige gevallen zelfs goedkoper dan het vergelijkbaar mannenmodel.

Er zijn ook zelden damesfietsen met top-afmontage (Dura-Ace, Red)

Vraag en aanbod zullen we maar zeggen (veel dames kopen ook gewoon een mannenmodel want er is echt niet zoveel verschil tussen beiden, een ander zadel is meestal voldoende)
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 okt 2021 10:55

marcuse schreef: 15 okt 2021 10:14 Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos.
Als die vrouwen nou eens hun waffel houden bij de kapster dan kan het zeker goedkoper. Maar volgens mij zijn ze drukker met beppen dan met knippen. Dat is de ervaring die de kapster te bieden heeft en daar betaal je voor.

En als je denkt dat de kapster duur is, wacht maar tot ze gaan shoppen. :o

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 okt 2021 11:27

NicoNB schreef: 15 okt 2021 10:55
marcuse schreef: 15 okt 2021 10:14 Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos.
Als die vrouwen nou eens hun waffel houden bij de kapster dan kan het zeker goedkoper. Maar volgens mij zijn ze drukker met beppen dan met knippen. Dat is de ervaring die de kapster te bieden heeft en daar betaal je voor.

En als je denkt dat de kapster duur is, wacht maar tot ze gaan shoppen. :o
Sorry, wel een heel eenzijdige kijk.
Alsof alle vrouwen hetzelfde zijn.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 okt 2021 07:46

marcuse schreef: 15 okt 2021 10:14 Gisteren een programma gezien over "pink-tax". Waarbij aangehaald werd dat dezelfde producten, bijvoorbeeld shampoo, in het roze vrouwen flesje flink duurder is dan precies hetzelfde in een blauw mannen flesje. Een vrouw met kort haar betaald vaak ook meer bij de kapper dan een man met precies dezelfde haardos. Ik vraag me af of dit ook in de fietswereld gebeurd. Zijn de zogenaamde speciale vrouwen fietsen, vrouwen kleren of andere vrouwen dingen standaard duurder dan vergelijkbaar mannen materiaal?
Ik heb het ook gezien! :D

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2021 09:49

Een FONS is in ieder geval duurder dan een Thompson, dus ik denk dat de theorie klopt. :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 okt 2021 11:47

Enzzo schreef: 15 okt 2021 10:43
Vicenza schreef: 14 okt 2021 20:46 Vraag over de fietsindustrie als geheel: wat zijn de verwachtingen wanneer de huidige tekorten weggewerkt zijn. Zijn er analisten die daar iets zinnigs over gezegd hebben?

Ik ben geen analist maar gezien de huidige energieprijzen (productie en transport) de huidige grondstof tekorten, het tekort aan chipjes en de enorme achterstanden in aanvoer van alle grondstoffen en (half)producten denk ik dat de "fietsencrisis" nog wel even door blijft gaan...
Het is even afwachten tot de eerstvolgende economische crisis. Als iets nu nog niet schaars is, wordt het wel schaars gespeculeerd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 08 nov 2021 08:02

Misschien wel leuk om hier even onder de aandacht te brengen:

https://www.shiftcyclingculture.com/climatecommitment

Afbeelding

In het kort wat men voornemens is te doen:
- Reduce emissions related to production
- Create products that will last longer
- Work with customers on maintenance and lifetime extension
- Develop a closed loop system to recover materials


Heel mooi, zo'n statement.
Nu nog zien of men ook daad bij woord gaat voegen, of dat het gewoon voor de bühne een "kijk ons eens groen doen" dingetje is.

Onder de brief zie ik trouwens Pon wel staan, lijstje op de site lijkt me dan niet volledig.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 nov 2021 08:21

Als de wereldleiders enkel een "kijk ons een groen doen" dingetje kunnen opvoeren (en nadien onmiddellijk op hun stappen terugkomen) zoals ze afgelopen week in Glasgow deden, dan kun je er wel zeker van zijn dat eender welke industrie het niet beter zal doen. Holle woorden dus.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 08 nov 2021 08:37

Ik ben ook sceptisch, maar zou het niet op voorhand neer willen sabelen;

Als ik bij de club kijk waar ik momenteel beroepshalve rondloop, dan is men bijvoorbeeld echt wel uit zichzelf bezig met recycling van materiaal.

Het is dan wel voorsorteren op een verplichting die er waarschijnlijk ooit komen gaat
(wat je als bedrijf middels deelname aan normcommissies dan ook weer zelf pushen kunt ;) )
en qua marketing is het natuurlijk "groen = goed".

Motivatie is dan wel niet zuiver iets voor het milieu willen doen, maar er moet in de eerste plaats natuurlijk rook uit de schoorsteen komen (figuurlijk dan ;) :mrgreen: )

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 nov 2021 09:24

Iedereen kan wel wat kleine dingen in het productieprocess veranderen die het duurzamer maken. Wat ik echter hoop is dat er echt meer ingezet wordt op producten die langer mee gaan, makkelijk te onderhouden zijn etc. Want minder kopen is pas echt groen. Maar niemand wil in snel versleten kleding rondlopen.

Ieder initiatief is echter beter dan geen initiatief.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie