Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race/gravel fiets met Rohloff en Gates

Begelaar
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2018 21:11

Begelaar 09 okt 2018 22:41

Ik overweeg een race/gravel fiets met Rohloff naaf en Gates belt. Bij een proefrit vond ik het schakelen behoorlijk stroef. Wie heeft er ervaring met Rohloff?

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 09 okt 2018 23:45

Dat is inderdaad zo. Op zich is het een mooi systeem maar zou er zelf niet mee willen rijden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 okt 2018 00:08

Indien keuze voor Gates belt, dan wel voor CDC-riem. Is wel al uit productie. Hier en daar nog te koop. Was kennelijk te goed. CDX-riem is peperduur en enkele gebruikerservaringen doen concluderen dat de levensduur niet veel langer is dan van een goede ketting.

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 10 okt 2018 07:30

Rohloff schakelt de eerste 1000 km heel erg stroef. Daarna wordt het langzaam beter en vanaf 2 a 3k gaat het pas soepel en wordt de naaf ook stiller.

Mijn naaf zit nu op bijna 2k km en is bijna ingelopen. Ik vond het eerst teleurstellend maar onderhoud is super: fietsje afspoelen en drogen en klaar is Jan. Over duurzaamheid van de riem kan ik nog niks zeggen. Rohloff heeft wel een nadeel met gewicht; het is zwaarder dan schakelsysteem.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 10 okt 2018 08:05

De Rohloff naaf moet inderdaad ingereden worden. Ik zou gewoon een ketting nemen in plaats van een riem. Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 okt 2018 08:19

hotrod schreef: 10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 okt 2018 10:23

Ga je de Rohloff met een draaischakelaar of met twee shifters bedienen? Met shifters is in mijn beperkte ervaring wel iets stroever en minder praktisch, zeker als je onder druk (heuvel op) nog moet schakelen. Dan moet je goed anticiperen.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 10 okt 2018 13:25

MarkVeenstra schreef: 10 okt 2018 08:19
hotrod schreef: 10 okt 2018 08:05 Ik zie het voordeel van de riem niet zo. Een ketting is in het gebruik veel minder kritisch.

Ik heb het wel altijd een aantrekkelijk concept gevonden voor een fiets die vies mag worden (modder, mtb of gravel). Een dergelijke fiets is veel makkelijker schoon te maken, zoals Janar ook zegt.
Dus het voordeel van de riem zie je wel.., namelijk makkelijk schoon te maken?
Of verwijs je in het 2e deel juist weer naar de rohloff naaf?
Je hebt gelijk MarkVeenstra, ik was niet duidelijk. Het voordeel vind ik met name, dat je geen derailleurs en cassette hoeft schoon te maken.
De ketting van een Rohloff-configuratie schoonhouden vind ik niet zo'n punt.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 20 okt 2018 17:09

Is een pinion naaf een optie? https://pinion.eu/en/

Voordeel is dat deze meer in de midden zit, en je zwaarte punt niet zover naar achter ligt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2018 17:52

Alleen zou ik een Pinion geen 'naaf' meer noemen ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 okt 2018 18:11

Versnellingsbak dan.

groverr
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2018 19:07

groverr 29 nov 2018 20:08

Ik heb een Velotraum Speedster met Rohloff en riem. Ik rij er al mijn woon-werk verkeer mee, maar ook de 100 cols met kampeerspullen of een lekker dagtochtje. Schakelen gaat met STI shifters en een Gebla Rohbox. Er zitten dikke banden onder.
- Na pekel of modder zet ik hem in de schuur. Soms spoel ik hem even af. Geen kettingonderhoud, maar dat is dan ook het enige voordeel van een riem.
- In Nederland gebruik ik versnelling 9 tot 14. Stappen vergelijkbaar met een bergcassette.
- In de bergen kom je met kampeerspullen tegen 18% op.
- 2 versnellingen schakelen per slag. Ook schakelen in stilstand.
- Vanuit een afdaling naar een klim schakel je probleemloos mee, naarmate je snelheid afneemt.
- Als je met 40 een dorpje in komt denderen en je wil weer heuvelopwaarts vertrekken bij de bakker moet je meerdere slagen maken met je shifter. Gelukkig kan dat dus stilstaand.
- Met het dragertje, spatborden, verlichting, dikke banden en zware wielen is de fiets iets trager dan een echte racefiets. Het comfort van die banden heb je vooral in de bebouwde kom en bij tegels/klinkers. Het plezier heb ik vooral als je van mooie gladde weggetjes moeiteloos bospaden of halfverharde fietspaden op rol. Ik hou bij het bedenken van mijn routes geen rekening meer met het type wegdek. Ik maak regelmatig dagtochten van 150 km met stukken door het bos en over gladde dijken.

Als je een Rohloff met riem voor een echte racefiets wil, zou ik hem alleen kopen als veel in de winter wil rijden en een hele grote hekel hebt aan poetsen. Als je vaker van het asfalt af gaat worden de voordelen van een Rohloff naaf en riem al snel groter, omdat je met meer stof en modder te maken krijgt en je bereik ook wat belangrijker wordt. Hoewel ik op mijn herfsttochtje via de R1 naar Berlijn, met veel offroad en heuvels, niet in de allerlaagste versnellingen ben geweest.

De naaf wordt inderdaad al snel stiller. Ik vond het schakelen helemaal niet zwaar, maar het is wel soepeler geworden.

Plaats reactie