Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zit/scrotum problemen

ZoeterwoudeCycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2018 16:05

ZoeterwoudeCycling 04 okt 2018 16:19

Hallo allemaal,

Jullie zullen vast allemaal wel denken; het zoveelste topic rondom zitproblemen op de fiets maar ik heb toch het idee dat mijn probleem anders is dan de meesten.

Ik rij al enige jaren op de weg en in de winter doe ik aan spinning. Mijn probleem is echter dat ik na een rit van >100km eigenlijk altijd enkele dagen niet op de fiets kan omdat mijn huid rondom mijn balzak/scrotum moet herstellen. Een passend zadel (met sleuf), goede fietsbroek en chamois creme helpen absoluut maar het probleem gaat nooit helemaal weg.

Zelf heb ik het idee dat dit komt vanwege huidplooien die voor schuring zorgen; het is aan de linkerkant ook erger dan aan de rechterkant. Eigenlijk zou je dat op de een of andere manier willen straktrekken oid...

Het is gewoon irritant want hierdoor is het voor mij altijd lastig om meerdere dagen achter elkaar te fietsen.

Iemand vergelijkbare ervaringen en/of een oplossing? Of is het meer een kwestie van accepteren?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 okt 2018 18:49

In mijn kennissenkring is iemand die dat soort klachten ook heeft en voor zichzelf de conclusie getrokken heeft dat ca. 100km dus kennelijk de max is voor hem.
In de categorie indiscrete vragen: "ben je beneden rond de plekken die je bedoelt geschoren, behaard of zwaar behaard? "(doe maar geen foto)*

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 okt 2018 18:56

Ik denk hierbij aan de maat van je fietsbroek. Zit die voldoende strak?
En anders, minder dan 100 km fietsen? ;-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 okt 2018 18:59

Hetzelfde probleem bij spinning?

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 04 okt 2018 21:00

Zadel wat minder kantelen en op juiste hoogte zetten?

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 04 okt 2018 21:05

Jezelf op een écht goeie broek trakteren en echt na elke keer fietsen wassen met zo neutraal mogelijk wasmiddel?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 04 okt 2018 21:33

Je geeft aan een goede broek te hebben, geen idee wat dat voor jou is. Ik deel mijn ervaring hier maar, misschien heb je er iets aan.
Ik merk bij mezelf groot verschil tussen een Castelli en een Assos. Bij de Castelli blijft de liesstreek allemaal droger en die broeken zitten ook strakker. De Assos zit wat ruimer en het broeit wat meer. Na 3-4 uur krijg ik dan echt wel wat irritatie. Ik heb nog meer broeken, maar die hebben allemaal meer of minder hetzelfde als de Assos.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 04 okt 2018 21:54

Probleem ook gehad, iets te ruim zittende broek en “rijden” op het zadel (waarschijnlijk) Maatregelen:
- breder zadel 143 mm
- strakkere broek, iedere keer natuurlijk wassen . Assos uitstekend
- Ruud bakker zitvlak crème , andere werkt niet
- slapen in wijde pyamabroek lang/kort, zeker geen onderbroek aan
- rustige zit op het zadel, benen het werk laten doen: core stability

Probleem opgelost.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 okt 2018 14:30

Swedish Chef schreef: 04 okt 2018 21:33 Bij de Castelli blijft de liesstreek allemaal droger en die broeken zitten ook strakker. De Assos zit wat ruimer en het broeit wat meer. Na 3-4 uur krijg ik dan echt wel wat irritatie. Ik heb nog meer broeken, maar die hebben allemaal meer of minder hetzelfde als de Assos.
Heb ook 1 Assos broek en heb er hetzelfde gevoel bij.
Assos wordt normaal de hemel in geprezen, maar is mijn favoriet niet.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 okt 2018 23:22

Voor een eerste bericht heeft TS met deze problematiek wel goed gekozen... en hij verdween in de nacht?
;-)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 okt 2018 17:41

Dit klinkt vooral als een huidirritatie? Een 'goede' broek (juist passend) kan zeker helpen en is misschien even zoeken en ervaren.

Ik heb zelf dit jaar wat aanhoudende irritaties gehad, waarschijnlijk door een aanhoudende schimmelinfectie oid. Die bleef een beetje broeien, doordat ik opeens weer veel was gaan fietsen, de huid daardoor wat zwak was en dus een makkelijk target was. Geef je huid dus sowieso tijd om te herstellen. Was je fietskleding goed (met een neutraal wasmiddel, en volgens voorschrift), was je eigen kleding, ondergoed en handdoeken ook goed.

ZoeterwoudeCycling
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2018 16:05

ZoeterwoudeCycling 12 okt 2018 12:19

Hi all,
Heel erg bedankt voor jullie berichten.
@Nee_Nee: Normaal gesproken geschoren maar ben niet enorm behaard. Wat is aan te bevelen? Laten staan of scheren?
@patrickvb: Ja, ik heb zo'n 5 verschillende fietsbroeken (prijs range: 60-110 euro) en strakker verhelpt het probleem helaas niet.. ik hoor wel veel positieve verhalen over de Assos broek, deze heb ik zelf niet maar zou het wel kunnen proberen. Echter, als dat niet werkt dan vind ik het wel een duur grapje om uit te proberen.
@walter-: Yes, ook bij spinning. Vooral zweten/vocht heeft dan een negatief effect.
@walters: Ik heb al een vrij breed zadel, afgemeten op mijn zitbotjes (de Selle Italia SLR TM Superflow 145mm). Momenteel gebruik ik de Chamois creme van Futurumshop, die wel goed werkt voor de eerste km's maar de werking wordt na een tijdje minder. Ik zou die van Ruud Bakker kunnen proberen.

Voor mijn gevoel blijft mijn zak ook continu aan mijn been/lies streek plakken (plakzak :P) waardoor de huid in de verdrukking komt als je op je zadel gaat zitten.

Plaats reactie