Giro 2019
ja maar roglic zit toch wel heel aerodynamisch op de tijdritfiets
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6100
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, wat je zou kunnen doen is zijn luchtweerstand vergelijken met renners van zelfde postuur (lengte/breedte/gewicht)fiedoo schreef: ↑20 mei 2019 01:53ja maar roglic zit toch wel heel aerodynamisch op de tijdritfiets
Maar dan nog, kan je 2 dezelfde lijkende personen in dezelfde houding vouwen. Waarschijnlijk kan de 1 (Roglic) meer vermogen blijven leveren dan de ander. Omdat Roglic best heel erg lenig en explosief is (schansspringer). Zelfs als ze op een normale fiets een gelijk vermogen wegstouwen.
De optimalisatie tussen vermogen vs luchtweerstand is zo ontzettend individueel bepalend. Dat je echt niet zinnigs iets kan zeggen over het voordeel dat Roglic op een vlakke km pakt, puur omdat hij zo mooi op de fiets zit. tov zijn concurrenten
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar kan je niet veel van zeggen. Het ziet er aardig aero uit mede door zijn postuur.fiedoo schreef: ↑20 mei 2019 01:53ja maar roglic zit toch wel heel aerodynamisch op de tijdritfiets
Ziet van Emden er zo goed uit op een tijdritfiets, niet slecht maar geen TD.
Wind doet rare dingen en je kan nooit alles testen.
Wat doet bv een bepaalde cadans bij een bepaalde windrichting weet jij het?
Dat is zo lastig, hoe vaak komt een F1 niet de windtunnel uit met we hebben de problemen gevonden en bij het eerste interview met de rijder wordt aangegeven dat het toch niet helemaal de oplossing was.
Wat te denken van de cadans, stel je ridj net niet lekker op 56/15, maar 56/14 is het ook net niet, dat scheelt je zomaar het goede gevoel bij een tijdrit. We kennen toch allemaal het gevoel wel dat je precies de juiste cadans kan draaien met een bepaalde combo en ook de situatie dat je het gevoel hebt geen juist verzet te hebben.
Wat dacht je van de core stability van een schansspringer? Dat zou wel eens één van zijn grote voordelen kunnen zijn.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik mag toch aannemen dat die bij alle toppers gewoon top is?
Less is bore
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Hij heeft dan niet de houding van Roglic (is dat een schansspringer geweest??? )
maar Mollema leverde toch wel een hele mooie tijdrit af.
(Ik wed dat als je hem in de houding van Roglic dwingt, hij nooit zo hard zou gaan.
maar Mollema leverde toch wel een hele mooie tijdrit af.
(Ik wed dat als je hem in de houding van Roglic dwingt, hij nooit zo hard zou gaan.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
Ik denk dat dit wel eens vies tegen kan vallen. Natuurlijk wordt er aan core stability gedaan maar ik denk dat Roglic vanuit zijn achtergrond daar veel meer energie ingestoken heeft dan de rest. Gisteren in het gedeelte bergop met percentages van rond de 10%, zie je alle renners uit de beugels komen en het stuur pakken om vanuit het bovenlijf kracht te kunnen zetten of gaan staan op de trappers. Roglic blijft gewoon in de tijdrithouding met de armen in de beugels kracht leveren vanuit de onderrug.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Roglic zal inderdaad (nog) meer core stability training hebben gedaan dan de gemiddelde wielrenner. Daarnaast heeft ieder lichaam zijn maximale mogelijkheden om met training te kunnen bereiken.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Is Annemiek van Vleuten dan ook schansspringer geweest?Karl66 schreef: ↑20 mei 2019 23:22Ik denk dat dit wel eens vies tegen kan vallen. Natuurlijk wordt er aan core stability gedaan maar ik denk dat Roglic vanuit zijn achtergrond daar veel meer energie ingestoken heeft dan de rest. Gisteren in het gedeelte bergop met percentages van rond de 10%, zie je alle renners uit de beugels komen en het stuur pakken om vanuit het bovenlijf kracht te kunnen zetten of gaan staan op de trappers. Roglic blijft gewoon in de tijdrithouding met de armen in de beugels kracht leveren vanuit de onderrug.
Die hebben we namelijk ook al vaak hetzelfde zien doen op steile stroken tijdens tijdritten.