Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets afstellen

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 10 sep 2018 17:34

Hoi!

Bestaat er zoiets als een website waar ik mijn meetgegevens kan ingeven en die me dan een uitkomst geeft van hoe de geometrie van mijn fiets er zou moeten uitzien? Of nog beter: een website die me kan zeggen hoe ik mijn huidige fiets zou moeten afstellen naargelang mijn afmetingen? Of bekijk ik het een beetje te simpel?

't Is niet mijn bedoeling om een nieuwe fiets te kopen, maar ik heb de laatste tijd een beetje last aan m'n rug dus wou ik eens kijken of ik m'n positie wat kan aanpassen.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 10 sep 2018 18:27

Diverse. Google maar eens op " online bike fit tool"

De eerste hit van www.competitivecyclist.com vanwege die nieuwe Privacy wet niet meer in Europa te bekijken (zeggen ze). Via een US Proxy over mijn werk VPN wel.

Probleem is natuurlijk dat eigenlijk geen van die tools rekening houden met je lenigheid......

Vraag is idd meer:

-Wat voor last van je rug heb je?
-Plots gekomen en met iedere rit?
-Er is geen verandering in fietsinstelling/materiaal geweest?
-Indien er idd niets is veranderd qua fietsinstelling/materiaal wat dan eventueel wel?
-Wat is 'de laatste tijd'? Soms kun je ergens last van krijgen en dat gaat vanzelf weer over.

Niet te snel gaan sleutelen aan een afstelling oid als je niet precies weet hoe en wat aangezien je dan eventueel een tweede factor gaat manipuleren.
Nou ja, tweede. Eigenlijk elke verandering in fietsafstelling veranderd meerdere dingen zoals je op de fiets zit.
Denk aan hoeken van je gewrichten, lengtes van strekking als je b.v. alleen maar je zadel iets hoger of lager zet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 10 sep 2018 20:59

Is je zadel nog ok?
Tijd geleden kreeg ik rugklachtenbij het fietsen. Mijn zadel van Bontrager had zijn beste tijd gehad, was doorgezakt.
Na plaatsing van nieuw zadel verdween de pijn als sneeuw voor de zon.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 10 sep 2018 22:30

Na ongeveer twee uur fietsen begint de pijn op te spelen. Vroeger voelde ik ook wel eens wat aan m'n rug, maar dan was dat snel terug over. Nu voel ik het tot een paar dagen later ook nog. Dan heb ik het over de onderrug, hoger heb ik eigenlijk geen last. Sinds kort plaats ik mijn handen wel veel meer op de 'hoods', terwijl ik voordien mijn handen vooral op de 'corners' plaatste. Op de 'corners' lijkt ook natuurlijker voor mij, dus ik dacht dat ik misschien een beetje te ver zat van m'n stuur. De hub van m'n wiel zit wel achter m'n stuur verstopt als ik met mijn handen aan de 'hoods' zit, maar dat trucje zal waarschijnlijk niet voor iedereen werken.

Zadel is (net zoals de fiets) bijna een jaar oud, maar daar heb ik geen klachten over.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 10 sep 2018 22:59

Voor de volledigheid:

Lichaamslengte: 180
Binnenbeenlengte: 85,9
Romplengte: 62
Bovenbeen: 58,1
Onderbeen: 53,4
Armlengte: 59,2

Fiets: Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 maatje medium: https://www.canyon.com//nl-be/road/endu ... c-7-0.html

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 20 sep 2018 20:33

Eens geprobeerd om mijn positie te fotograferen. :)

Afbeelding

Afbeelding

https://www.wrenchscience.com/ geeft mij trouwens volgende aanbevelingen na het invullen van mijn afmetingen:

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 64.50 cm
Saddle Height: 75.94 cm
Handlebar Width: 38 cm

Bij www.competitivecyclist.com geraak ik wel op de website, maar krijg ik de tool niet aan de praat.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 21 sep 2018 07:28

Op de foto’s die je gepost hebt, kun je niet goed zien of je positie van het zadel wel goed is. Je kunt op internet vinden hoe je dit kunt zien/meten (loodlijn door knie>midden van je pedaal. Lijkt op de foto zadel iets te ver naar achter.
Core stability oefeningen zijn soms de oplossing, want op het oog zit je niet bepaald gestrekt.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 21 sep 2018 09:05

Stuurpen lijkt me ook vrij kort. Maar ja, het is maar een foto.
prj

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 sep 2018 12:39

Lijkt me een beetje een te korte zit, maar je mag je armen niet helemaal gestrekt houden ook niet.

Zadel is wss ook iets te hoog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 sep 2018 14:51

Core stability is inderdaad een goeie tip! Ik heb zelf een lage hernia en dan werkt dat gewoon erg goed.
Verder zou ik, uitgaande van mijn ervaring, een langere stuurpen nemen zodat je wat meer kunt variëren in houding. Mijn ervaring is dat je in de beugel meer een holle rug maakt en met handen bovenop juist een bolle. Daartussen kun je op de grepen schuiven om wat te variëren.
Zoals ik nu de foto’s zie heb je maar weinig mogelijkheden om je positie te veranderen, een langere stuurpen zou dan helpen denk ik.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 21 sep 2018 19:01

Ok, bedankt voor de tips! Core-training is inderdaad iets wat ik eens moet bekijken.
Ik zal ook eens zien wat het geeft als ik m'n zadel een tikkeltje lager zet.

Stuurpen is trouwens niet uitzonderlijk kort hoor, 100mm.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 sep 2018 20:58

Ik heb je foto eens gebruikt om de hoek van je knie te berekenen. Jij hebt nu een hoek van 18 graden (180-162). Ideaal is tussen de 25 en de 35 graden. Dus moet je zadel echt wel nog een stuk naar beneden om dit te halen.
Bijlagen
Screenshot_20180922-205551.jpg

Plaats reactie