Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing Zero Competizione

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 05 sep 2018 19:58

Wat zijn de gebruikerservaringen wat betreft deze wielset. Met name de zogenaamde CULT lagers schijnen subliem te zijn ?

Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset en past mooi binnen het budget en de specs die ik zoek.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 05 sep 2018 20:15

ruud_k schreef: 05 sep 2018 19:58 Wat zijn de gebruikerservaringen wat betreft deze wielset. Met name de zogenaamde CULT lagers schijnen subliem te zijn ?

Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset en past mooi binnen het budget en de specs die ik zoek.
Marketing praat, de zero's zijn perfecte wielen blijven kaarsrecht en kunnen elk terrein aan, zelf vond ik de afdichting van de lagers de zwakste schakel van deze set.
Zelf heb ik een set opgereden tot de voorvelg te hol werd, wel 2 keer de lagers moeten vervangen en dat is best duur 80 euro voor een setje.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2018 20:47

Zijn gewoon Shamals. Fantastische allround wielset. Doe je nooit een miskoop aan.
Less is bore

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 05 sep 2018 21:10

Ja, de Shamals staan als goed bekend. Maar de Shamals hebben USB lagers ipv CULT, die de Competitione wel heeft ?

Ik probeer voor mijzelf het prijsverschil tussen de standard Zero en de Competizione te rechtvaardigen namelijk.

@Colnagofreak, de lager afdichtingen zijn een zwakke schakel geef je aan. Zijn de Mavic Ksyrium Pro's lagers dan beter ?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 05 sep 2018 21:57

Heb ik geen ervaring mee, ik heb nu 2 hand gespaakte sets met Hope Pro naven, wat mij betreft stukken beter.
Goede afdichting en wanneer de lagers vervangen moeten worden eenvoudig en stukken goedkoper.


Zero's zijn prima wielen, maar de naven kunnen beter, zeker als je van plan bent om ze in weer en wind te gebruiken.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 sep 2018 22:17

Cult en USB zijn naar mijn mening beide perfecte lagers, moeten idd schoongemaakt worden als ze veel in nat weer gebruikt worden, maar je kunt ze dan ook goed schoonmaken en dan zijn ze weer als splinternieuw.
Het prijsverschil is bij Bora's niet te rechtvaardigen adh van technische prestaties maar ik zou toch waarschijnlijk de duurste kopen. Bij de Fulcrum Racing zero's vind ik het prijsverschil (winkelprijs) wel meevallen. Ik zou degene kopen welke je het mooiste vind. (De Racing zero Carbon is wel een stuk lichter maar ook het duurste. Feitelijk een fulcrum versie van de Bora 35mm)
Afbeelding

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 05 sep 2018 22:33

Ja, het prijsverschil valt idd ook wel mee. De competizione's spreken mij het meeste aan wat betreft looks, maar zeker ook de specificaties. En dan met name de lagers en de optie tot tubeless. Overigens wil ik echt perse aluminium wielen, dus de Zero Carbon valt helaas af.

Hoewel ik de simpele afstellingen van een racefiets zeker beheers, ben ik redelijk met 2 linkerhanden geboren. Zijn de lagers dan nog steeds door mij als leek zelf te onderhouden ? Staat misschien ook wel op Youtube ?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 06 sep 2018 11:55

Zelf begrijp ik het gezwijmel over Campa naven en lagers niet zo, maar ze zijn wel simpel te onderhouden met een stel inbussleutels en een steeksleutel. Zorg ervoor dat ze altijd ruim in het vet staan want ze zijn best kwetsbaar bij indringend water. Je hebt zo een gecorrodeerde konus of een rot lager in je body.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 06 sep 2018 14:27

Inderdaad, Campa naven zijn zeer eenvoudig te onderhouden en als je dat regelmatig doet dan gaan ze lang mee. Zonder onderhoud zie ik niet meteen waarom ze beter of slechter dan anderen zijn. Zelf heb ik wel positieve ervaringen met Khamsin en Zonda naven, 2x per jaar een smeerbeurtje was in mijn geval (10.000 km/jaar) voldoende. Een maat van me heeft een setje Zero wielen er snel doorgejaagd, de velgen zijn zeer dun. Ik zou het als een klimsetje beschouwen, maar zeker niet als allround set. Daarvoor zijn ze te duur voor een beperkte levensduur.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 sep 2018 17:38

ericpeters schreef: 05 sep 2018 22:17 Cult en USB zijn naar mijn mening beide perfecte lagers, moeten idd schoongemaakt worden als ze veel in nat weer gebruikt worden.
mackersv2.0 schreef: 06 sep 2018 11:55 . Zorg ervoor dat ze altijd ruim in het vet staan want ze zijn best kwetsbaar bij indringend water. Je hebt zo een gecorrodeerde konus of een rot lager in je body.
Met andere worden de afdichting zuigt........de naven zijn echt de zwakke schakel bij deze wielen. Ik was na 4 jaar door mijn voorvelg heen, wel in alle weer mee gereden, ongeveer 32k op de teller.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 sep 2018 18:57

Ooh....

De bedoeling is idd dat het een allround setje gaat worden. Niet zo zeer voor van de winter, maar zeker wel voorjaar, zomer en de herfst.

32k voor een velg is toch heel netjes ? Ik zou 20k al prachtig vinden.

Maar die naven zijn wel een dingetje dan. Ik dacht dat die cup/conus naven juist een heel goed systeem zou zijn, zeker wat betreft de afdichting.

Hmmm, de vergelijkbare Mavics hebben wel gesealde industrie lagers in de naaf en met mijn Aksiums voor in de wintermaanden heb ik echt "nul" onderhoud.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 06 sep 2018 19:43

Ok, helder !

Mooie discussie medefietsers, altijd leuk op zo'n forum.

Overigens zegt Fulcrum zelf over het onderhoud van de lagers vd Competizione: "Behind this project is the exclusiveness of Cronitect® steel, using “Advanced by FAG” technology by Schaeffler Group employed for the bearing races. This steel is resistent to the corrosion of the highest level until the point that no grease is necessary for lubrication, maybe just a small amount of oil."

Dus dan zou je alleen de speling op de naven dienen te controleren lijkt mij.

Dan toch ook nog ff wat betreft de velgen. De Zero is natuurlijk een lichte wielset, zijn daarom de velgranden dunner ? Anyway... de Zero is er ook nog in de Nite versie met bewerkte (lees dikkere) velgranden. Zou dit dan de levensduur verlengen ? (yup,ik ben bekend met het feit dat dit kan slijten, weet niet of ik daar echt wakker van ga liggen, wel vind ik het irritant dat je weer andere remblokjes nodig hebt)

Plaats reactie