Doortrappen na vervangen cassette en ketting
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 sep 2018 13:12
Hi!
Het werd tijd om de aandrijving van mijn Trek 520 DISC te vervangen (het gaat om een Shimano HG50 9-speed cassette en ketting). Het kostte wat tijd om vervolgens de derailleurkabel te spannen en af te stellen, maar thank god dat is me gelukt. Ik stapte op de fiets, had hem nog in een hoge versnelling staan dus ik zet kracht en ik werd overvallen door die hartverscheurende doortrapknal.
In elke versnelling trapt de boel door als ik veel kracht zet. Ik kan nog steeds redelijk goed fietsen als ik rustig wegrij en in een lage versnelling blijf, maar soms kun je even niet anders als je in het centrum van Groningen snel om een groep fietsers heen wil. Ik kan niet goed zien/horen wat er nu doortrap, de voor of achterderailleur. Een fietsenmaker zei 2 weken geleden nog dat de drie voorbladen er nog prima uit zagen. Misschien dat de cassette niet goed is vastgedraaid? Ik heb geen momentsleutel gebruikt, maar ik heb op gevoel de cassette strak maar niet té strak gedraaid. Kan het hieraan liggen?
De fiets is slechts 1 jaar oud. Ik gebruik hem, met een bijbaantje als fietskoerier en 2 fietsvakanties door de bergen, intensief.
Hebben jullie een idee?
Verder: Mijn achter derailleur gaat op miraculeuze wijze niet meer tot de hoogste versnelling. Ook kan ik hem niet handmatig terugtrekken, hij gaat niet verder naar buiten. Alsof de cassette iets te ver naar buiten staat (dit heb ik gecheckt, hij zit toch echt goed op het achterwiel gemonteerd). Any thoughts?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken
Hartelijke groet, Stefan
Het werd tijd om de aandrijving van mijn Trek 520 DISC te vervangen (het gaat om een Shimano HG50 9-speed cassette en ketting). Het kostte wat tijd om vervolgens de derailleurkabel te spannen en af te stellen, maar thank god dat is me gelukt. Ik stapte op de fiets, had hem nog in een hoge versnelling staan dus ik zet kracht en ik werd overvallen door die hartverscheurende doortrapknal.
In elke versnelling trapt de boel door als ik veel kracht zet. Ik kan nog steeds redelijk goed fietsen als ik rustig wegrij en in een lage versnelling blijf, maar soms kun je even niet anders als je in het centrum van Groningen snel om een groep fietsers heen wil. Ik kan niet goed zien/horen wat er nu doortrap, de voor of achterderailleur. Een fietsenmaker zei 2 weken geleden nog dat de drie voorbladen er nog prima uit zagen. Misschien dat de cassette niet goed is vastgedraaid? Ik heb geen momentsleutel gebruikt, maar ik heb op gevoel de cassette strak maar niet té strak gedraaid. Kan het hieraan liggen?
De fiets is slechts 1 jaar oud. Ik gebruik hem, met een bijbaantje als fietskoerier en 2 fietsvakanties door de bergen, intensief.
Hebben jullie een idee?
Verder: Mijn achter derailleur gaat op miraculeuze wijze niet meer tot de hoogste versnelling. Ook kan ik hem niet handmatig terugtrekken, hij gaat niet verder naar buiten. Alsof de cassette iets te ver naar buiten staat (dit heb ik gecheckt, hij zit toch echt goed op het achterwiel gemonteerd). Any thoughts?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken
Hartelijke groet, Stefan
Dat is wel heel snel, maar het lijkt toch wel heel veel op een body waarin het freewheel mechaniek niet goed functioneert, resp. defect is. Fietskoerier: staat de fiets veel buiten? Derailleurs trappen nooit door, ze geleiden alleen. Als de cassette niet goed is vastgezet, dan kun hem in dwarsrichting bewegen.
Probeer eerst eens met de schroefjes alle versnellingen gangbaar te maken. Eerst de kabel los!
Overigens: bij nieuwe cassette en ketting hoeft er niets aan de derailleur te gebeuren. Dat zou een oorzaak kunnen zijn: de kabel vastgezet in de verkeerde versnelling.
Probeer eerst eens met de schroefjes alle versnellingen gangbaar te maken. Eerst de kabel los!
Overigens: bij nieuwe cassette en ketting hoeft er niets aan de derailleur te gebeuren. Dat zou een oorzaak kunnen zijn: de kabel vastgezet in de verkeerde versnelling.
1: Een achterderailleur is niet miraculeus, maar gewoon mechanische techniek die je moet afstellen. En wat klimmer zegt, bij vervangen cassette en ketting hoef je (als het goed is bijna) niks aan je derailleur te doen. Of heb je een spacer achter je cassette gedaan die er niet achter had gemoeten? Hop hop hop naar je lbs dus. Of vraag een handige collega.
2: Koerieren? Fixed of SS!
3: Niet acuut voor nu, maar volg eens een sleutelcursusje bij M-Gineering. Komt ook op vakantie van pas.
2: Koerieren? Fixed of SS!
3: Niet acuut voor nu, maar volg eens een sleutelcursusje bij M-Gineering. Komt ook op vakantie van pas.
Laatst gewijzigd door scepticus op 04 sep 2018 07:01, 4 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Volgens mij meldt TS dat al in z'n opneningspost.
Ik had laatst het zelfde op mijn woon-werkfiest, die onder alle weersomstandigheden dagelijks zijn dienst doet. Na vervanging van ketting en cassette, dacht ik dat het buitenblad (voor) dus nog wel even kon, na anderhalfjaar intensief gebruik, maar na vervanging van dat blad was het probleem over.
Cassette moet je overigens zo strak mogelijk vast draaien.
Foto van de voorbladen misschien?
Ik had laatst het zelfde op mijn woon-werkfiest, die onder alle weersomstandigheden dagelijks zijn dienst doet. Na vervanging van ketting en cassette, dacht ik dat het buitenblad (voor) dus nog wel even kon, na anderhalfjaar intensief gebruik, maar na vervanging van dat blad was het probleem over.
Cassette moet je overigens zo strak mogelijk vast draaien.
Foto van de voorbladen misschien?
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 sep 2018 13:12
Om jullie allen te beantwoorden;
- We gebruiken eigen fietsen bij Fooddrop. Hierbij heb ik het gedoe en onderhoud(skosten) aanvaard haha;
- Ik zowel ketting als cassette vervangen. De ketting heeft heeel even (2 kilometertjes ofzo) op mijn oude cassette gelopen;
- Ik heb zonet de cassette eraf gehaald en gekeken of er per ongeluk niet iets tussen zat. Er zit echter niets tussen. Toch zit er wat ruimte tussen de cassette en de spaken, en ik zie nog de groeven van de naaf zitten (2 a 5 mm, ik weet niet of dit zo hoort). Moet je bij het vervangen de cassette heel goed aandrukken tot hij "klik" zegt ofzo?
- Buitenblad is volgens de fietsenmaker nog prima.
- Inmiddels heb ik de derailleur goed afgesteld en pakt hij alle 9 bladen!
- We gebruiken eigen fietsen bij Fooddrop. Hierbij heb ik het gedoe en onderhoud(skosten) aanvaard haha;
- Ik zowel ketting als cassette vervangen. De ketting heeft heeel even (2 kilometertjes ofzo) op mijn oude cassette gelopen;
- Ik heb zonet de cassette eraf gehaald en gekeken of er per ongeluk niet iets tussen zat. Er zit echter niets tussen. Toch zit er wat ruimte tussen de cassette en de spaken, en ik zie nog de groeven van de naaf zitten (2 a 5 mm, ik weet niet of dit zo hoort). Moet je bij het vervangen de cassette heel goed aandrukken tot hij "klik" zegt ofzo?
- Buitenblad is volgens de fietsenmaker nog prima.
- Inmiddels heb ik de derailleur goed afgesteld en pakt hij alle 9 bladen!
Bij sommige combinaties cassette/ body kan het gebeuren dat die drie koppen van de revetten tegen de bodyrand zitten en daardoor de cassette niet ver genoeg zit. Dan moet je die koppen wegvijlen (of dremelen).
Op de onderste foto zie je die drie koppen duidelijk. Controleer eens of die niet tegen de rand van de body raken. Het grootste kroontje moet vast tegen de body zitten.
Het zou verklaren waarom je versnellingen niet meer klopten omdat je cassette dan verder naar buiten zit...
Op de onderste foto zie je die drie koppen duidelijk. Controleer eens of die niet tegen de rand van de body raken. Het grootste kroontje moet vast tegen de body zitten.
Het zou verklaren waarom je versnellingen niet meer klopten omdat je cassette dan verder naar buiten zit...
Mijn idee: de groeven van de naafbody mag je niet zien, als de cassette erop zit. Er moet zeker ruimte zijn tussen cassette en spaken, anders wordt het een puinhoop.
Dat buitenblad vind ik toch minder dan jouw fietsenmaker. Totaal versleten is het niet, maar....
Dat buitenblad vind ik toch minder dan jouw fietsenmaker. Totaal versleten is het niet, maar....
Wel bij een Mavic body, niet bij Shimano 8/9/10v.